Rozhovor s Jozefem Kabaněm: O budoucnosti aut, návratu do VW i domě v Česku na stáří

Poprvé se Jozef Kabaň v nové funkci ukázal při on-line představení sportovně laděného elektromobilu VW ID.4 GTX.
Jozef Kabaň je nejznámější slovenský automobilový designér, v Česku se proslavil díky tomu, že devět let vedl oddělení designu ve Škodě Auto a dal tvář Fabii, Octavii i všem třem SUV (Kamiq, Karok i Kodiaq).
Po odchodu rychle vystřídal další značky, nejdříve vedl design ve BMW a pak v Rolls-Royce, vloni se vrátil do koncernu, na pozici šéfdesignéra Volkswagenu, kde nyní vede doposud největší tým ve své kariéře.
Přiznává, že v BMW byl tak krátce, že se jeho vliv projeví jen velmi mírně.
O Škodě mluví velmi pozitivně a prý hned poté, co se vrátil do VW, navštívil kolegy škodováky v Boleslavi.
Foto: Volkswagen
Eva Srpová Eva Srpová
11. 5. 2021 6:04
"Návrat do VW? Je to jako znovu chodit s bývalou první láskou," popisuje Jozef Kabaň fakt, že se vloni vrátil po letech do designérského oddělení Volkswagenu, kde kdysi, ještě na studiích, začínal. Nyní tu vede tým 200 designérů, největší, jakému kdy šéfoval, a v budoucnosti bude pracovat i ve spolupráci s kolegy ze Škody Auto.

Jozef Kabaň se loni vrátil do Volkswagenu, kde před téměř třiceti lety začínal  kariéru. Tehdy teprve nastoupil na Vysokou školu výtvarných umění v Bratislavě a hned v prvním ročníku skončil druhý v designérské soutěži pro automobilku Škoda. Volkswagen mu potom nabídl stipendium a později stálou pozici. 

Hvězdou mezi designéry se stal už v mladém věku, kdy navrhl tehdejší nejrychlejší superauto světa, Bugatti Veyron. Poté pracoval pro VW i Audi a V roce 2008 se stal šéfdesignérem automobilky Škoda, kde působil devět let.

Po světě tedy jezdí statisíce aut, kterým dal tvář, Fabia, Octavia a samozřejmě tři současná SUV, Kamiq, Karoq i Kodiaq. V roce 2008 ale ze Škody odešel a pak během tří let rychle vystřídal další dvě značky, v nichž šéfoval návrhářům - BMW a Rolls-Royce. Loni se "ztracený syn" vrátil. Opět nastoupil do koncernu jako šéfdesignér značky Volkswagen.

Letos na jaře dal první rozhovor českým médiím ve své nové funkci, Hospodářským novinám. Přinášíme to nejzajímavější, co v něm zaznělo (celý rozhovor čtěte zde).

1. Návrat do Volkswagenu
"Je to, jako byste dostali druhou šanci prožít si svou dávnou první lásku. Zajímavý pocit. Bylo zvláštní vrátit se na místo, kde jsem se všechno začal tehdy učit a chápat. Zároveň se ale kulisy změnily," popisuje návrat do Wolfsburgu Jozef Kabaň.

Podle něj se autoprůmysl nyní nachází uprostřed velkých změn, kdy se mění i způsob, jak auta vnímáme, mění se názor na mobilitu jako takovou a vývoj ovlivňují všechny nové technologie. "Rychlý současný vývoj je síla, která průmysl žene dopředu, a myslím, že není moc lepších značek, než je Volkswagen, kde teď pracovat a na této změně se podílet," dodává.

Na otázku, zda jej oslovil Volkswagen, odpovídá takto: "Zájem byl z obou stran. Věděl jsem po celou dobu po odchodu z Boleslavi, že ta možnost tu je, přišly i nabídky odjinud. Pak ale různé okolnosti ovlivnily mé rozhodnutí vrátit se do koncernu."

2. Jak budou volkswageny budoucnosti vypadat
"Volkswagen by vždy by měl mít blízko k lidem a působit sympaticky. Značka už má samotná v názvu, že jí záleží na lidech, na tom, aby přinesla mobilitu masám - "volkswagen" znamená lidový vůz. Vývoj jde ale rychle kupředu a i velmi tradiční zákazníky musíme naučit nové věci, zpřístupnit jim nové technologie, které se vyvíjejí," uvažuje Jozef Kabaň.

Podle něj je evidentní, že svět, ve kterém nyní žijeme, se mění, a i ekologičnost produktu je pro lidi velmi podstatná. "Lidé budou mnohem progresivnější, a proto se změní i Volkswagen," dodává.

3. Kdy uvidíme první auto z "Kabaňova pera"
"Nerad říkám, že nějaké auto je moje, protože je to vždy práce celého týmu. Pracujeme na mnoha generacích stávajících modelů. Vedle tradičních ale Volkswagen radikálně přistoupil například k vzhledu celé elektrické ID rodiny. Myslím, že se z některých modelů stanou velké ikony, třeba příští Transporter, elektrický model ID.Buzz. Jsem si jistý, že bude umět lidi silně oslovit a vyvolat emoce, je opravdu nádherný. Kdyby se mě někdo zeptal, jestli bych na něm něco změnil, řekl bych pouze jedinou drobnost. Přiveďte ho na trh dřív. Klidně zítra," směje se Kabaň.

Prý ani budoucí VW Passat Variant nebude zcela jeho výtvorem, Kabaň do VW přišel v době, kdy se model nacházel v pokročilém stadiu vývoje.

4. Elektromobily budou žít déle
Doposud jsme byli zvyklí na to, že nová generace modelů přicházela obvykle po sedmi, maximálně devíti letech. Kabaň připouští, že s elektromobily to bude jiné. "Čas se zrychluje, ale ve firmě máme kvůli tomu v podstatě dilema. Technologie se velmi rychle vyvíjí, také konkurence se rychle lepší, a proto musíte v autech nabízet vždy tu nejlepší techniku.

Na druhou stranu auta nemusí stárnout tak rychle kvůli dopadu průmyslu na životní prostředí. Není možné výrobu zrychlovat donekonečna. Auta by neměla stárnout tak rychle zvenčí, zároveň by měla umět poskytnout nejmodernější technologie, které by šly s dobou. Řešením jsou tedy updaty na dálku, kdy s vámi vůz fyzicky vydrží delší dobu. To je filozofie budoucnosti autoprůmyslu. Kvantita je minulost," komentuje Kabaň.

4. Spolupráce se Škodovkou v budoucnosti
Na dotaz, jestli bude jeho tým spolupracovat s tím ve Škodě v Mladé Boleslavi a společně představí nějaké vozidlo, odpovídá kladně. "Nebude jich hodně, ale pár ano. V budoucnosti skutečně potřebujeme být schopni v koncernu spolupracovat a myslet na to, že tato kooperace ve větších týmech má smysl, pomůže mnoho věcí realizovat a práci zefektivňovat. Nebudeme pracovat jen se Škodovkou, ale i dalšími značkami v koncernu, abychom byli větší a lepší," dodává.

5. Služební auto
O Jozefu Kabaňovi je známo, že si v minulosti koupil například Škodu Yeti před faceliftem, s kulatými světly, kterou navrhoval a má ji velmi rád. Nyní si ale jako služební auto vybral VW Multivan.

"Po mnoha letech, kdy jsem jezdil spíše výkonnějšími vozy, ať už kombíky nebo SUV, jsem je vyměnil za prostor. A jsem nadšený. Nemusím se uskromňovat, když s sebou něco potřebuji vézt. Samozřejmě každou chvíli testuji nějaké další vozy z rodiny ID, především ID.3, ale o víkendech s rodinou víc cestujeme autem. Neženu se tolik jako dřív, kdy jsem často v autě někam spěchal," říká.

6. Možnost návratu do Škody Auto
Na dotaz, jestli by se do Škody vrátil, kdyby mu to nabídli, odpovídá takto: "Ve Škodě jsem pracoval deset let a bylo to skvělé po všech stránkách. Teď to ale není na pořadu dne a jsem rád, že jsem ve Volkswagenu. Jestli jsem se ale v životě něco naučil, je to nikdy neříkej nikdy."

7. Kde by jednou chtěl žít?
"Máme v Česku dům, ale ještě jsme tam nikdy nebydleli. Dostavěli jsme ho těsně předtím, než jsem odešel k BMW. Je to jen hudba budoucnosti, ale jednou bychom možná opravdu rádi bydleli tady. Jsem člověk, který nemá problém bydlet kdekoli na světě, ale česká nebo slovenská kultura a společnost je mi nejbližší, přestože jsem většinu života strávil v Německu a mám to tu rád."

Jozef Kabaň

Nejznámější slovenský automobilový designér se narodil v roce 1974 v Námestovo. Studoval transport design na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. V prvním ročníku studia se účastnil designérské soutěže, Volkswagen mu pak nabídl stipendium a poté stálou pozici designéra exteriéru automobilů. Studium přerušil a později dokončil na londýnské Royal College of Art. V roce 2008 nastoupil jako šéfdesignér automobilky Škoda Auto, kde představil novodobý vzhled modelů Fabia, Octavia, Superb, Yeti, Rapid, Kodiaq, Karoq i Kamiq. Na počátku roku 2017 poprvé nastoupil do firmy mimo koncern Volkswagen, na místo vedoucího designéra v BMW, kde ale vydržel jen dva roky, na jaře 2019 přešel na stejnou pozici do automobilky Rolls-Royce. Po půl roce oznámil, že se vrací do koncernu, od 1. července loňského roku se stal šéfdesignérem značky Volkswagen. Jozef Kabaň je ženatý, s manželkou mají dvě děti, z Mnichova, kam se přestěhovali kvůli práci v BMW, se vloni s celou rodinou přesunuli do Braunschweigu.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 4 hodinami

Basketbalisté v generálce před kvalifikací na OH porazili Tunisko

Čeští basketbalisté završili generálku před olympijskou kvalifikací vítězně, když porazili v posledním utkání na turnaji v Hamburku Tunisko 85:55, a obsadili konečné třetí místo. Nejlepším střelcem zápasu byl Martin Peterka s 18 body, dalších 14 přidal Patrik Auda. Svěřence Ronena Ginzburga čeká v příštích dnech závěrečné soustředění v Praze a do dějiště kvalifikace v kanadské Victorii odcestují 25. června. První duel s Tureckem tam absolvují 1. července.

"Každý zápas, co jsme odehráli, nám dal hodně zkušeností. Času na tréninky jsme měli málo, ale myslím, že tenhle turnaj byl super. I když jsme některé zápasy prohráli, dalo nám to hodně zkušeností a dobře nás to připravilo na zápasy v Kanadě," uvedl v tiskové zprávě Auda, který se zotavil po zranění kotníku. "Těch pár dní volna a rehabilitace, které jsme měli s fyzioterapeuty, mi pomohly. Teď už jsem skoro stoprocentní na další dny, které budeme trénovat a hrát," uvedl Auda.

Češi, kteří se na turnaji představili bez hlavních hvězd Tomáše Satoranského, Jana Veselého, Jaromíra Bohačíka nebo Vojtěcha Hrubana, se snažili proti Tunisku napravit porážky s Německem (62:95) a Itálií (71:83). V úvodní čtvrtině se dostali díky 11 bodům Martina Peterky do šestibodového náskoku, soupeř ale ještě v závěru hracího období srovnal na 20:20.

Vyrovnaný boj pokračoval i ve druhé části, kdy Češi měli sice dál vysokou úspěšnost střel za tři body, soupeř ale s nimi stále držel krok. Klíčovou sekvenci proto Ginzburgův výběr zaznamenal hned po přestávce, kdy se po 13 bodech v řadě dostal do vedení 57:38. K Peterkovi se střelecky přidal Auda nebo Ondřej Sehnal.

"Po těch dvou prohrách to bylo těžké a tři zápasy ve třech dnech nás stály hodně sil. Celou dobu jsme to chtěli dotáhnout do konce a udělat vše pro to, abychom vyhráli. V poločase jsme se ještě trochu vyhecovali, že jsme chtěli zápas opravdu dotáhnout do vítězného konce," objasnil Auda.

V tuniském týmu byl následně vyloučen po pěti faulech osmibodový Salah Medžri, nicméně hvězda afrického celku se s verdiktem rozhodčích nehodlala smířit a v dalším průběhu zápasu se neustále vracela z kabiny na palubovku. Medžrimu musel nakonec domluvit i trenér Dirk Bauermann.

"Tak už to někdy bývá, že druhý tým, který prohrává, nemá co ztratit a začne hrát tvrději. Myslím si, že jsme to ustáli dobře až do konce," doplnil Auda

Třetí čtvrtinu Češi nakonec vyhráli 27:6 a náskok do závěrečného klaksonu navýšili na rozdíl 30 bodů. Na turnaji skončili s jednou výhrou třetí, Tunisané pořadí uzavřeli. Zvítězili domácí Němci, kteří v přímém souboji o první místo porazili Itálii 91:79.

Přípravný turnaj basketbalistů v Hamburku:

ČR - Tunisko 85:55 (20:20, 42:38, 69:44)

Nejvíce bodů: Peterka 18, Auda 14, Sehnal 12 - Mamáví, Mabruk a Hadidane po 9. Fauly: 24:25. Trestné hody: 18/13 - 18/8. Trojky: 12:3. Doskoky: 42:28.

Německo - Itálie 91:79 (42:46)

Konečné pořadí: 1. Německo 3 zápasy/3 výhry, 2. Itálie 3/2, 3. ČR 3/1, 4. Tunisko 3/0.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Policie řeší pokus o vraždu v pečovatelském domě na Plzeňsku

V zařízení sociálních služeb na Plzeňsku dnes odpoledne devětašedesátiletý senior nožem pobodal o rok staršího muže. Napadený musel být s vážným zraněním letecky přepraven do nemocnice. Útočníka policie zadržela, je podezřelý z pokusu o vraždu. Informovala o tom policejní mluvčí Michaela Raindlová.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 5 hodinami

Volejbalistky prohrály duel o bronz v Evropské lize

České volejbalistky zůstaly v Evropské lize pod stupni vítězů. V dnešním utkání o bronz ve Final Four hraném v bulharském Ruse podlehly Španělkám 2:3 po setech 26:28, 25:10, 25:23, 16:25 a 10:15 v super tie-breaku. Titul získaly přemožitelky Češek ze sobotního semifinále Bulharky, které porazily Chorvatsko 3:1.

"Je to pro nás zklamání. Věřili jsme v medaili, byli jsme nastartovaní a chtěli jsme urvat, když ne obhajobu, tak nějakou placku. Na Španělky jsme si věřili, byli jsme na ně výborně připraveni, ale bohužel turnaj nás nezastihl v optimální formě," řekl asistent trenéra Martin Hroch.

Volejbalistky v prvním setu zpočátku ztrácely, ale do koncovky šly s náskokem 23:21. O ten sice přišly, vzápětí si postupně vybojovaly tři setboly, ale ani jednou neuspěly. Dvakrát se připravily o šanci ukončit set zkaženým servisem. Naopak Španělky při první šanci setbol využily.

Ve druhém setu se Češkám povedlo od úvodních výměn odtlačit soupeřky od sítě a vybudovaly si šestibodový náskok, který narůstal. Univerzálka Orvošová zvýšila už na 20:9 a hra Španělek se rozpadla. Třetí set byl znovu vyrovnaný a tentokrát Češky koncovku zvládly.

Ve zbytku utkání ale působily unaveněji a měly problém se prosadit v útoku. Ve čtvrtém setu prohrávaly 12:17 a střídání nepomohla. Do rozhodujícího tie-breaku nastoupila základní šestka, ještě snížila z 4:8 na 7:8, ale po sérii nedůrazných smečí slavily bronz soupeřky.

"Nám pak trošku došly síly," řekla kapitánka Andrea Kossányiová k obratu v utkání po třetím setu. "Asi je brzo to soudit. Celou dobu hrajeme jako tým a dneska jsme jako tým nehrály."

Na výkonu týmu už se mohla projevit únava po náročném programu. "Je to pravděpodobné. Holky to táhnou společně třetí měsíc, navíc chybí Míša Mlejnková a je pravda, že jsme to všechno hráli na šest sedm lidí a v závěru nám došly baterky, jak se říká," uvedl Hroch. Volejbalistky mají za sebou úspěšnou kvalifikaci mistrovství Evropy a Evropskou ligu.

Po oddychu se začnou připravovat na ME, které se uskuteční od 18. srpna do 4. září. Ve skupině B se utkají v Plovdivu s domácím Bulharskem, Polskem, Německem, Španělskem a Řeckem.

Final Four Evropské ligy volejbalistek v Ruse (Bulharsko):

O 3. místo:

ČR - Španělsko 2:3 (-26, 10, 23, -16, -10)

Rozhodčí: Geldofová (Niz.), Luts (Belg.). Čas: 134 min. Diváci: 2100.

Sestava a body ČR: Kossányiová 13, Trnková 14, Orvošová 13, Hodanová 13, Šimáňová 9, Valková 1, libero Dostálová - Svobodová 1, Kojdová 2, Bajusz, Nová 3. Trenér: Athanasopulos.

Nejvíce bodů Španělska: Montorová 24, Escamillaová 23.

Finále:

Bulharsko - Chorvatsko 3:1 (-22, 22, 17, 20).

Zdroj: ČTK
Další zprávy