Již 20 let Škoda nevyrábí kupé. A hned tak nezačne

Radek Pecák Radek Pecák
24. 5. 2010 10:16
Posledním vozem s karosérií kupé, který mladoboleslavská škodovka vyráběla, byl Rapid
Foto: Aktuálně.cz

Mladá Boleslav - Plány na to, že mladoboleslavská škoda rozšíří v dohledné budoucnosti svoji modelovou řadu o ještě luxusnější (než je superb) či sportovnější (než je fabia a octavia RS), jsou zřejmě na dlouho pohřbeny. Už před lety mělo škodovácké vedení problémy prosadit v centrále koncernu Volkswagen výrobu nástupce superbu první generace, plány na výrobu kupé pak byly shozeny ze stolu zcela. Škodovka se má zaměřovat na úplně jinou klientelu.

Přitom automobily se splývavou zádí, neboli kupé, jsou obvykle vlajkovou lodí automobilky. Škoda má navíc v tomto ohledu tradici. Letos slaví dokonce dvě kulatá výročí: Před 40 lety začala výroba jednoho z nejhezčích vozů v historii této automobilky - modelu 110R a před dvaceti lety skončila bez náhrady výroba tehdejší Škody Rapid.

Škodovka za dobu, kdy je ve vlastnictví koncernu Volkswagen, učinila dva oficiální pokusy o novou škodovku s karosérií kupé. Tím prvním bylo velké kupé odvozené od superbu první generace, které se na ženevském autosalonu v roce 2002 prezentovalo pod názvem Škoda Tudor, tím druhým byl naopak malý sporťáček pro mladé - Škoda Joyster. Ten se prezentoval o čtyři později v Paříži, a přestože to jeden čas vypadalo s jeho zařazením do výroby velice nadějně, nejspíš se ho nikdy nedočkáme.

Místo kupé orientace na levné vozy

Potvrzují to i hlasy dobře informovaných lidí z automobilky, podle nichž vozy typu kupé nejsou v současné době tím, čím by se Škodovka aktuálně zabývala. Daleko pravděpodobnější je urychlené zavedení výroby levných modelů, které by mohly konkurovat asijské konkurenci a odrazily třeba i útok rumunsko-francouzské Dacie. Právě to bude jedním z hlavních úkolů pro nového šéfa automobilky Winfrieda Walhlanda, který by měl do křesly předsedy představenstva Škody-auto zasednout na sklonku léta.  

Na jednu stranu jde o logický krok, na druhou stranu tak Škodovka přichází o část zákazníků. Je to dobře vidět na příkladu BMW X6, kterému se sice řada odborníků vysmívá, jenže lidé tohle vysoké a poněkud přerostlé kupé kupují jako housky na krámě. (Mimochodem na SUV s karosérií kupé nemá BMW patent, dávno před ním už podobně tvarovaný vůz vyráběla korejská automobilka Ssangyonty pod názvem Actyon.

Příznivcům kupé tedy opravdu nejspíše nezbude nic jiného než se kochat tvary historických kupé Škoda. Především jde o Škodu 110 R .

Historie "kupátka" začala na sklonku 60. let

Její první prototyp vznikl již v roce 1968, sériová výroba pak začala v srpnu 1970, i když původně to mělo být od prvního ledna. Slavnostní premiéru vůz slavil v září na strojírenském veletrhu v Brně. Do konce roku pak vzniklo jen 180 nových vozů 110 R. Výroba se výrazně navýšila až v roce 1971, kdy v závodě Kvasiny skončila definitivně výroba Octavií Combi.

Technické údaje Škoda 110 R a Garde-Rapid

Škoda 110 R:

Rozměry (d,š,v) v mm: 4155,1620,1340

Motor: objem 1107 cm3

Výkon 46kW

Max. rychlost: 145 km/hod

Zavazadlový prostor: 250 litrů 

Škoda Garde/Rapid:

Rozměry (d,š,v) v mm: 4200, 1610,1380

Motory (1174 nebo 1289 cm3) 

Výkony 40,5 a 43kW

Zavazadlový prostor: 280l

Max. rychost: 150 km/hod

Přestože o vůz byl poměrně značný zájem v zahraničí ( v letech 1971-73 se 90 procent všech vyrobených Š 110 R prodalo na západoevropských trzích), jeho pověst kazily korodující paraboly světlometů, rychle stárnoucí pryžové díly a další problémy.

Zbytek vyrobených  vozů Š 110 R se prodával v Mototechně bez pořadníku za cenu 78 000 Kč. V průběhu výroby auto prodělalo několik modernizací. Významná se udála v roce 1973, kdy předek dostal čtyři světlomety místo dvou.

Protože se vozů vyrábělo poměrně málo (nejvíce to bylo  7500 kusů v roce 1974) přinášelo vlastnictví Š 110 R jeho majiteli poměrně velkou prestiž. Škoda 110R se pak stala i základem pro několik sportovních vozů, z nichž pochopitelně nejvýznamnější byla Škoda 130 RS.

Garde se dělalo jen dva roky

Výroba Škody 110 R skončila v roce 1980 s celkovou bilancí 57 000 vyrobených kusů a o rok později ji nahradila na výrobní lince Škoda Garde. Její premiéra byla v říjnu 1981 a jak to bývalo tehdy obvyklé, opět na strojírenském veletrhu v Brně. Takzvaná úzká karosérie se vyráběla jen dva roky a v roce 1984 Garde nahradilo kupé Rapid. To se pak vyrábělo i v Bratislavě - a bylo tak vlastně vůbec prvním sériově vyráběným osobním vozem na Slovensku. 

Rapid s označením 130 už dostal silnější motor o objemu 1289 cm3, tedy stejným, jaký měl později model Favorit a také pětistupňovou převodovku. Další modernizace pak nesly označení Škoda Rapid 135 a Škoda Rapid 136. V roce 1990 výroba kupé Rapid skončila. Celkem spatřilo světlo světa 44 600 kupé Garde a Rapid.    

 

Právě se děje

Další zprávy