Ještě nemáte přezuto? Jediný český test pneumatik na zimu přinesl zajímavé výsledky

Martin Přibyl Martin Přibyl
5. 11. 2020 10:51
Autoklub České republiky (ACČR) přišel letos na přelomu října a listopadu se svým testem zimních a celoročních pneumatik. Jak tento jediný český test pneumatik dopadl? Podívejte se na výsledky, v nichž se celoroční pneumatiky takřka vyrovnaly zimním. Metodika testů se ale od německých trochu liší. A navíc stále platí, že celoroční gumy jsou vhodné pro ty, kteří během tuhé zimy jezdí jen svátečně.
Pneumatika má samočistící schopnost - na zadní straně je při jízdě po sněhu bílá a vpředu černá.
Pneumatika má samočistící schopnost - na zadní straně je při jízdě po sněhu bílá a vpředu černá. | Foto: Aktuálně.cz

Testem tentokrát prošlo osm zimních pneumatik a sedm celoročních gum jednoho z nejběžnějších rozměrů 205/55 R 16. Takové gumy obouvá třeba Škoda Octavia, VW Golf, Opel Astra a celá řada dalších rodinných aut nižší střední třídy. Zkoušky zástupci autoklubu odjeli na o třídu menším Peugeotu 208.

Hodnocení výsledků probíhá v případě českého autoklubu jinak než u německého ADACu. V testu je zařazena referenční pneumatika, letos v podobě zimního pláště Goodyear Ultra Grip 9+. Ta dostává v každém dílčím hodnotícím kritériu 100 procent a známky pro konkurenci se pak odvíjí právě od reference. Pneumatiky tedy dostávají více než sto procent, když jsou lepší než měřítkový Goodyear, a méně, když jsou horší.

Jednotlivá kritéria pak objektivně hodnotí trakci, přilnavost, brzdné dráhy nebo odolnost vůči aquaplaningu (tedy ztrátě kontaktu gumy s asfaltem ve stojící vodě) a objektivně pak ovladatelnost pláště na suchu, mokru i sněhu.

Na každém typu povrchu pak pneumatiky dostávají dílčí celkové hodnocení, které s různou vahou vstupuje do celkového výsledku.

U zimních gum mají 35procentní váhu hodnocení na mokru a sněhu, třicetiprocentní důležitost pak ACČR přisuzuje chování na suchu. S takto nastavenými parametry si nejlépe poradila pneumatika Bridgestone Blizzak LM005, kterou následoval referenční Goodyear. Vítězný Bridgestone je silný na suchu a mokru, na sněhu naopak více bodoval Goodyear. Mezi propadáky testu patří Imperial Snowdragon UHP, výrazně propadl zejména na mokru.

Foto: Autoklub České republiky

V případě celoročních plášťů vstupuje chování na suchu, mokru i sněhu do výsledku stejnou vahou, každé kritérium má tedy třetinou důležitost. Ani jedna pneumatika se za takových podmínek nedokázala vyrovnat referenčním zimním gumám Goodyear UltraGrip 9+, je ale pravda, že zejména první dva pláště nemají velkou ztrátu.

Konkrétně se jedná o pneumatiky Continental AllSeasonContact, které v celkovém hodnocení ztrácí na stovkový Goodyear jen dvě desetiny, a také Michelin CrossClimate +, který má ztrátu pouhých sedm desetin. Nejhorší v této části testu byla pneumatika Kormoran All Season. Všechny celoroční pláště byly v testu lepší než zimní Goodyear na suchu, na mokru a sněhu naopak v různé míře ztrácely.

Foto: Autoklub České republiky

Dají se takovéto výsledky srovnat? Autoklub to udělal a podle stejného kritéria, jaké použil pro celoroční pláště (tedy třetinová důležitost pro každý typ povrchu), dal dohromady celkové pořadí. Zajímavé na něm je, že po dvojici Bridgeston Blizzak LM005 a Goodyear UltraGrip 9+ následuje hned trojice celoročních gum: zmíněné continentaly a michelinky a za nimi ještě Goodyear Vector 4 Season Gen-2. Kompletní výsledky testu naleznete v tomto PDF.

Foto: Autoklub České republiky

"Naše srovnání mělo spíše ukázat, že pro běžného motoristu s malým kilometrovým nájezdem může být lepší kupovat s vyšší frekvencí celoroční pneumatiky než jezdit dvě sady pneumatik mnoho sezon. Samozřejmě pro motoristy, kteří najíždí dvacet tisíc km ročně a jezdí pravidelně do horských oblastí, zůstávají stále nejbezpečnější variantou zimní pneumatiky v zimě a letní v létě. Nicméně pokud má jet motorista jedenkrát za rok do Krkonoš, nemusí za každou cenu přezouvat," vysvětluje výsledky Libor Budina z autoklubu.

Výsledné srovnání je na každý pád v ostrém rozporu s testem celoročních pneumatik, jehož výsledky publikoval ve druhé polovině srpna německý autoklub ADAC. V něm celoroční pneumatiky většího rozměru 235/55 R 17 propadly a jednoznačným závěrem bylo, že se nemohou rovnat specializovaným zimním nebo letním plášťům.

Rozdíly přitom do velké míry nelze hledat v odlišných hodnotících kritériích, ADAC udělil celoročním plášťům nízké hodnocení za to, že každý z nich na některém povrchu propadl natolik, že si zasloužil snížení známky.

Libor Budina rozdíl mezi výsledky hájí tím, že český autoklub testoval pláště jiného rozměru, s výrazně užším běhounem. Tento názor částečně podporují i další testy ADAC, při nichž užší 14" gumy nepropadly tak jako velké sedmnáctky.

Pokud bychom tedy chtěli z testů vyvodit nějaké obecné doporučení okolo celoročních pneumatik, platí dvě věci: vhodné jsou stále především pro ty, kteří toho mnoho nenajedou a nevydávají se pravidelně do horských oblastí, případně do míst, kde je může zimní počasí zaskočit. A tou druhou je skutečnost, že v případě malých aut fungují lépe než u velkých SUV nebo MPV s vysokou šířkou běhounu.

A pokud bychom měli vyvodit nějaký závěr z testu zimních pneumatik: tou nejlepší pneumatikou pro letošní zimní sezonu ve střední Evropě je Bridgestone Blizzak LM005, výborných výsledků dosáhl takřka ve všech testech, jichž se zúčastnil.

 

Právě se děje

Další zprávy