Jeep bez pohonu všech kol? Malý Renegade se hodí hlavně do města

Jan Markovič Jan Markovič
20. 1. 2016 17:40
Doba se mění. I legendární americká značka, která založila svou image na bytelných off-roadech a SUV s pohonem všech kol, může nabízet malý model vhodný hlavně pro jízdu do města. Obzvlášť, když jí v tom pomůže mateřský koncern Fiat. Renegade s pohonem předních kol ale vůbec není k zahození, ukázal test.
Foto: Jan Markovič

Jeep, který není vybavený pohonem všech kol? Pro skalní fanoušky značky, která si přímo zakládá na jízdě v terénu, to může znít jako hloupý vtip. Jenže není. Maličký Renegade je šik auto a Jeepu je jasné, že si získá srdce lidí z města. Ti se spíš terénu budou vyhýbat obloukem.

Renegade je jedním z vozů, které vznikly díky tomu, že Fiat spolkl americký koncern Chrysler a spolu s ním i několik podřízených značek včetně Jeepu. Auto pak sdílí společný podvozek, motory i techniku s modele Fiat 500X, který na trh dorazil o něco málo později. Zásadní rozdíl najdete v designu. Zatímco oblý italský model láká za svůj volant hlavně ženy, hranatý Američan by se měl líbit mužům.

Malé SUV do města je aktuálně jediným vozem Jeepu, který na českém trhu můžete dostat s pohonem pouze předních kol. Čtyřkolka je samozřejmě také k dispozici, ale tu dnes netestujeme. Fiat 500X v podstatě kopíruje nabídku. Testovaný Jeep Renegade s benzinovým motorem 1.4 MultiAir o výkonu 140 koní s automatickou dvojspojkovou převodovkou vyjde na 592 200 korun. Obdobný Fiat stojí nejméně 559 900 korun.

Renegade není úplně žhavou novinkou na českém trhu, jezdili jsme s ním už před více než rokem, verze s pohonem předních kol se nám ale dostala do rukou až nyní. Naše zkušenosti ukazují, že benzinový motor potěší zejména velmi tichým provozem, kdy o něm v nízkých otáčkách nevíte a ani ve vyšších neruší jakýmkoliv hlukem. To se dřív dostaví aerodynamický svist od hranaté karoserie. Při stáhnutém okénku můžete postřehnout jemný svist turbodmychadla.

Jeep Renegade - dynamika

Nejdynamičtějším kompaktním SUV s benzinovým motorem o objemu 1,3 až 1,5 l je Fiat 500X 1.4 MultiAir 4x4, který zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,6 s.

Jeep Renegade 1.4 MultiAir2 zrychlí z 0 na 100 km/h za 11 s.

Nejlínější kompaktním SUV s benzinovým motorem o objemu 1,3 l a vyšší je Subaru XV 1.6 CVT. Zrychlí z 0 na 100 km/h za 13,6 s.

Motor přes slušný výkon nedělá z Jeepu právě nejdynamičtější auto. Na stovku mu zrychlení zabere 11,1 sekundy. V nižších rychlostech, tedy hlavně ve městě, ovšem brzdou provozu není. Vzhledem k tomu, že řidič musí hledat potenciál ve středních a vyšších otáčkách, úměrně s tím stoupá i spotřeba. Během testu jsme se pohybovali po městě i za 9,8 litru benzinu na 100 km. Na dálnici auto při rychlostním limitu konzumuje okolo devíti litrů, v kombinovaném provozu se pak může stáhnout zhruba na 8,5 litru. To je tabulkovému údaji 5,9 litru benzinu na 100 km poměrně vzdálené. Hlavním lákadlem proto bude zmiňovaný klidný chod. Naftové motory jsou totiž na tom s hlučností v případě Jeepu Renegade o poznání hůř.

Výhrady máme k automatu, který má šest stupňů. Nelíbilo se nám ovšem jeho chování v nízkých rychlostech, kdy se objevuje škubání. Někdy také při pomalém popojíždění motor zbytečně vytáčí na nízký stupeň. Při cestování vyššími rychlostmi je ale vše bez problémů. Ocenili bychom také, kdyby byly k dispozici páčky pro manuální řazení pod volantem. Stupně lze volit jen pohybem páky, naštěstí ale podle dobrého zvyku – plus směrem k sobě, minus směrem od sebe.

Zajímavé je porovnání testovaného Jeepu s obdobným Fiatem. Zejména pak z hlediska dynamiky. Na italský model totiž ztrácí. Zatímco 500X zvládne zrychlit z nuly na 100 km/h za 9,8 sekundy, Renegade na to potřebuje 11 sekund. Také maximální rychlost fiatu je lepší – 190 oproti 181 km/h u Jeepu. Také oficiální spotřeba je o dvě deci benzinu na 100 km horší.

Jeep alespoň dostal díky spřízněnosti s Fiatem do vínku jeden výborný technický detail. Ačkoliv má na palubě systém start-stop, je možné ho tlačítkem vypnout. Na rozdíl od ostatních aut se ale po nastartování opět neaktivuje a zůstává dál vypnutý. Totéž umí modely od Fiatu. Skvělé!

Renegade je také sympatický tím, jak vypadá. Hranatá karoserie na malém podvozku sice nemusí sedět úplně každému, ale autu nelze upřít, že je prostě jiné. Nezapadá v šedi každodenního provozu. Zejména v momentě, kdy si ho pořídíte s oranžovým lakem. Navíc si lze vybrat i z celé řady drsných polepů Ostatně, s nálepkami si hrál i sám výrobce. Vpravo dole na čelním skle najdete malou siluetu legendárního Jeepu Willys. Na toto auto odkazuje třeba ještě záslepka místa, kde je u verze 4WD ovladač systému pohonu všech kol. Je na ní vyrytá maska chladiče vozu. Na palubní desce je zase vyryto „Since 1941“, tedy rok, kdy se Jeep dostal do výroby.

Kompletní test Jeepu Renegade a několika jeho motorů najdete zde. Pokud rovnou uvažujete o koupi, pak si prohlédněte ceník zde. Podívejte se také na náš loňský video test Jeepu Renegade s pohonem všech kol:

Video: Zdeněk Bašus
 

Právě se děje

Další zprávy