Když je bitevním polem pískovna. Gladiator je čistokrevný Jeep a pracant s korbou

Když je bitevním polem pískovna. Gladiator je čistokrevný Jeep a pracant s korbou
Gladiator je v podstatě pracovní verze Wrangleru. Má korbu, na kterou se vejde přes 600 kg nákladu.
A to jsme se také rozhodli vyzkoušet. S pískem na korbě má auto mnohem jistější záď v zatáčkách a už se tolik netřese.
Gladiator je po všech stránkách výjimečné auto. Vyniká mezi pracovními pick-upy především nezaměnitelným designem.
V Evropě se nabízí jen s jedním motorem, letitým naftovým šestiválcem od VM Motori. Ten je ale pro tento typ vozu maximálně vhodný.
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
17. 5. 2021 6:04
Tak jako vysavačům říkáme lux, o off-roadech Češi často mluví zkrátka jako o "džípech". Značka terénních aut, která pomohla Spojencům vyhrát druhou světovou válku, tu netrhá prodejní rekordy, auta s charakteristickým žebrovaným "čumákem" ale pozná i malé děcko. A teď do Evropy dorazil Jeep, který ke všem vlastnostem pro značku typickým přidává ještě něco navíc - korbu. Seznamte se s Gladiatorem.

Milujete Ameriku? A jestli k tomu patříte také mezi fandy aut, s největší pravděpodobností se vám musí líbit také pořádné pick-upy. V zemi, kde prostor nehraje roli a koneckonců ani velké motory nejsou synonymem všeho zla současného světa, jsou nejoblíbenější automobilovou kategorií.

Gigantické Fordy a RAM s korbou zastávají roli všestranného auta. Odvezou lidi, spoustu věcí a ještě za ně jde připřáhnout 3,5tunový přívěs. Pick-upy se prodávají v různých velikostech a pro Američany je pětimetrové auto spíše "kapesní varianta". 

Když ji ale postavíte na evropské silnice, je z takového vozu rázem Pantagruel. Což je případ Gladiatoru. Jeep před dvěma lety přišel na americkém trhu s úplně novým pick-upem postaveným na základu Wrangleru. Poctivý off-road dostal korbu, aby mohl zastat ještě víc práce.

A od letoška si ho mohou pořídit také Evropané. Zdejší Ford Ranger, Toyota Hilux, Volkswagen Amarok či Mitsubishi L200 tak mají velmi talentovaného soupeře. 

Základní cena není z nejnižších. Nabízí se ve třech, resp. čtyřech výbavových verzích, základní stojí necelého 1,5 milionu, vyšší, testovaná Overland pak 1 638 900 Kč, výroční verze k 80. výročí vzniku značky vyjde na téměř 1,8 milionu a k dispozici je ještě takzvaná Launch edition, tedy 200kusová zaváděcí série v plné výbavě za bezmála 1,9 milionu. 

Pod kapotou se staromilskými zámky lze mít jediný motor, naftový šestiválec o výkonu 191 kW a 600 Nm. Wrangler má jen čtyřválce. Je ale dobře, že Gladiator má zrovna tento motor (známe ho už léta, například z Grand Cherokee), zní sice jako traktor, a když přidáte plyn, kabina je jeho zvukovým projevem plná, zajistí však autu potřebnou sílu, která není vykoupená nenasytností.

Základní Gladiator má látkovou střechu a nelakované blatníky. Verze Overland je o dost vybavenější, ale také skoro o 200 tisíc dražší.
Základní Gladiator má látkovou střechu a nelakované blatníky. Verze Overland je o dost vybavenější, ale také skoro o 200 tisíc dražší. | Foto: Eva Srpová

Bez obtíží jsme jezdili se spotřebou okolo 9 l nafty na 100 km, a to naše cesty vedly častěji i po dálnici. Jezdit v Evropě s benzinovým šestiválcem, který má auto v USA, by nedávalo smysl.

Celá přední část auta vypadá zkrátka jako Wrangler, s typickou maskou se svislými lamelami, kulatými světlomety a hranatými blatníky. Zvláštní, že tak drsňácké auto umí vyvolat na silnici tolik sympatií. Za kabinu se naroubovala korba, která unese přes 600 kg, je tu také elektrická zásuvka (bohužel jen americká) a u vyšší výbavy má plechový nákladový prostor ochrannou vrstvu proti poškození. 

Karoserie působí jako konstrukčně jednoduchá skořápka jako u Wrangleru, auto můžete i odstrojit. U základní verze to půjde lehce, střecha je látková. Plechové panely střechy u verze Overland se pouze odjistí zámky, ale na vše ostatní musíte použít nářadí a v jednom člověku Gladiatora až na korbu "nesvléknete". Že to nejde snadno, dokazuje mnoho oděrek na panelech karoserie testovacího vozu.

Pro vyšplhání do auta pomáhají boční nášlapné prahy, které základní varianta Gladiatoru také nemá. Kabina ale rozhodně nevypadá jako pracovní auto, je bytelná, ovšem poctivě sestavená, s přihlédnutím k její výbavě je cena vozu rázem ospravedlnitelnější.

Má kožené čalounění, vyhřívaný volant, výkonné audio s přenosným reproduktorem, multimédia s navigací, digitální přístrojový šít, který ukazuje také náklony při jízdě terénem. A všechny ty drobné detaily, kterých si na první pohled možná nevšimnete, ale potěší - třeba že po nastartování v displeji auta "projede" miniaturní Jeep. 

Gladiator má velmi dlouhý rozvor, takže na ostré terénní přejezdy úplně vhodný není, přesto se řadí mezi skvělá auta se schopnostmi off-roadů, při běžné jízdě má pohon zadních kol, v případě potřeby díky systému Selec-Trac přiřadí i přední kola, nechybí tu redukce a také uzávěrka diferenciálu na zadní nápravě.   

Zobrazuje náklony karoserie. Auto má dlouhý rozvor, takže v terénu je potřeba jezdit obezřetně.
Zobrazuje náklony karoserie. Auto má dlouhý rozvor, takže v terénu je potřeba jezdit obezřetně. | Foto: Eva Srpová

Rozhodli jsme se také vyzkoušet jeho pracovní potenciál, Gladiator odvezl několik set kilogramů písku. Zadní tuhá náprava pod jeho váhou významně ztěžkla, ale auto se chovalo předvídatelně a jistě a silný turbodiesel si s náloží hravě poradil. Není to jen "voňavka" do města. 

Gladiator se řídí velmi snadno, nenuceně, relativně i pohodlně, na to, že jde o auto na rámu. Osmistupňový automat ale občas motor zbytečně dlouho drží ve vyšších otáčkách a zvuk to není ani trochu hezký. A potíž občas bude hledání parkovacího místa v centru Prahy, protože měří 5,6 metru.

Jeep Gladiator 3.0 V6 CRD Overland

Motor: 6válec, 2987 cm3, turbodiesel
Výkon: 194 kW/264 koní při 3600 ot./min.
Toč, moment: 600 Nm při 1400-2800 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 177 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,6 s
Komb. spotřeba: 9,5 l/100 km
Převodovka: 8st. automatická
Základní cena modelu: od 1 448 900 Kč
Cena verze Overland: od 1 638 900 Kč

Proč byste si ho ale měli koupit, ptáte se? Za 1,5 milionu se dají pořídit prémiové kombíky i bohatě vybavená univerzální SUV, pokud naopak potřebujete pick-up na práci, Ford Ranger začíná na milionu a to samé platí i pro Toyotu Hilux. 

S bohatým seznamem příplatků se ale cenový rozdíl mezi nimi smazává. Gladiator je univerzální auto pro někoho, kdo potřebuje vozit náklad, tahat přívěs a má i nároky na výbavu. Jeep má ale trochu jiné kouzlo, které má mnohem větší váhu než jen výbavové položky na seznamu. Je to ikona. Auto symbolizující terénní schopnosti všech automobilů světa, Amerika na kolech, auto s geny válečných veteránů. A právě to mu dává auru výjimečnosti. Mnoho současných aut o ni přichází. 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 57 minutami

Německé strany začaly formálně jednat o koalici, kancléře chtějí volit na Mikuláše

Němečtí sociální demokraté (SPD), Zelení a liberálové (FDP) chtějí koaliční smlouvu o budoucí vládě vypracovat do konce listopadu, uvedli zástupci těchto politických uskupení. Ve čtvrtek formálně začínají koaliční vyjednávání. Volbu nového spolkového kancléře plánují v týdnu od 6. prosince.

Příští středu začnou fungovat pracovní skupiny zabývající se jednotlivými tématy. Současnou šéfku německé vlády Angelu Merkelovou má na tomto postu nahradit Olaf Scholz z SPD. Kancléře volí poslanci Spolkového sněmu (Bundestagu), potřebná je většina všech členů této komory parlamentu.

Volby v Německu se konaly 26. září a těsně zvítězila SPD s 25,7 procenta hlasů, druhá skončila konzervativní unie CDU/CSU s 24,1 procenta hlasů. Rozhodující slovo v dalším politickém vývoji připadlo dvěma menším stranám, FDP a Zeleným, které by byly schopné sestavit koalici jak se sociálními demokraty, tak s křesťanskými demokraty.

Zdroj: ČTK
Další zprávy