Jediný svého druhu na světě: Vyzkoušeli jsme převratný diesel-benzin od Mazdy

Foto: Mazda
Martin Přibyl Martin Přibyl
24. 7. 2019 6:04
Je to skoro tady, už na podzim se začne prodávat nový převratný motor od Mazdy, který má kombinovat technologii benzinového a naftového agregátu. To má znamenat výrazně nižší spotřebu při zachování výhod klasického benziňáku. V předpremiéře jsme ho mohli vyzkoušet.

Není zbytí, hned na začátek si s námi budete muset prosvištět jednu hodinu středoškolské fyziky a rozdíly mezi naftovým a benzinovým spalovacím motorem.

Benzinový, nebo v tomto případě lépe zážehový motor, funguje v zásadě tak, že je nasátá směs benzinu a vzduchu stlačena pístem a zapálena jiskrou svíčky. Následný výbuch hýbe s pístem dolů a během této pracovní doby (expanze) vzniká pohybová energie, která je pak přenášena na kola.

Vznětový (naftový) motor to dělá jinak. K explozi dochází tak, že píst stlačuje nasátý vzduch, čímž vrůstá uvnitř válce teplota. Do stlačeného a horkého vzduchu je následně vstříknuta dávka nafty, která se sama vznítí. A pak následuje ona pracovní doba, kterou jsme zmínili v předchozím odstavci.

Samovolné vznícení paliva může nastat i u benzinu, ale v případě klasického zážehového motoru je takové detonační spalování nežádoucí. Může poškodit motor, a tak se mu řídicí jednotka snaží zabránit.

Pokud by se ale povedlo sílu samovolně explodujícího benzinu zkrotit, bylo by to něco jiného. Mazda již několik let vyvíjí motor, který má skloubením obou technologií kombinovat výhody obojího: chuť do otáček a nízké emise škodlivin zážehového motoru s odezvou a spotřebou dieselu.

Není jediná, kdo se o to pokoušel: na motoru, v němž je benzin spalován kompresí (HCCI - Homogeneous Charge Compression Ignition), si vylámali zuby inženýři z Mercedesu nebo Nissanu.

Motor je prý tak čistý, že by se obešel bez filtru pevných částic. Má ho kvůli čištění vzduchu nasávaného kompresorem.
Motor je prý tak čistý, že by se obešel bez filtru pevných částic. Má ho kvůli čištění vzduchu nasávaného kompresorem. | Foto: Mazda

Chudá směs benzinu a vzduchu (vzduchu je v ní dvakrát až třikrát tolik než v případě klasického zážehového motoru) sice v takovém motoru hoří rychle a homogenně, snadno se ale stane nestabilní. Navíc jsou tu další problémy, u benzinu funguje vznícení kompresí jen v nízkých otáčkách a při nízkém zatížení. Přijde tedy chvíle, kdy musíte motor přepnout na klasický, zážehový režim se svíčkou, a tyto přechody se jen těžko dají udělat stabilní a plynulé.

Mazda tedy celou situaci vyřešila tak trochu jako chytrá horákyně. V motoru, který označuje jako Skyactiv-X, zapaluje směs kompresí, ale vše řídí jiskrou svíčky. Říká tomu Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI).

Funguje to následovně. Během sání se spalovací prostor naplní chudou směsí benzinu a vzduchu. Benzinu je v ní tak málo, že by ani nešla zapálit klasickou svíčkou.

Směs je následně pístem stlačována a díky vysokému kompresnímu poměru 16,3:1 by se mohla působením tlaku vznítit sama. To ale Mazda nechce, do motoru tedy během stlačování vstříkne ještě jednu dávku paliva a vytvoří oblast bohatší směsi v těsném okolí svíčky.

Sama Mazda tuto oblast přirovnává k jakési třešince na dortu. Ve chvíli, kdy na svíčce přeskočí jiskra, třešinka exploduje, ještě více se zvýší tlak ve zbytku spalovacího prostoru a bum, vznítí se i chudá směs, kterou si motor vytvořil během sání.

Motor tímto způsobem pracuje prakticky vždy, prý až osmdesát procent času, kdy je v provozu. Pokud ale řidič chce plný výkon, nebo je agregát studený, funguje jako klasický benzin s kompresním poměrem 14,7:1.

"Rozhodující je především teplota. Pokud je příliš nízká, nedojde ke vznícení chudé směsi, pokud je vysoká, nemůžeme vznícení regulovat," vysvětluje Heiko Strietzel z evropského vývojového oddělení Mazdy.

Nasazení unikátní spalovací technologie pochopitelně není jen tak. Motor má například kompresor, který je zapotřebí k tomu, aby se do spalovacího prostoru dostalo potřebné větší množství vzduchu pro vytvoření chudé směsi. Čtyřválec ale není přeplňovaný, při přechodu na klasické zapalování se kompresor odpojuje. Kromě toho je agregát i oddělen od světa v jakési kapsli - to, aby byl tišší a lépe si držel provozní teplotu.

Nechybí ani mild-hybridní systém, který dokáže rekuperovat brzdnou energii a využít ji k pohonu elektrického příslušenství. Nejvíce ho ale oceníte, když pomáhá samočinnému vypínání motoru na světlech. Restarty jsou díky integrovanému startér-generátoru téměř neznatelné.

Komplikovaná technika by měla přinést snížení spotřeby o pětinu v porovnání s klasickým benzinovým motorem a také vyšší točivý moment. Podle Mazdy o 10-30 procent, to v závislosti na otáčkách. "Výrazně se také zvětšila oblast, kde má motor dobrou účinnost," říká Strietzel.

První skutečně sériové vozy s tímto inovativním motorem - čtyřválcem o objemu dva litry - se na silnicích objeví na podzim tohoto roku. Bude se jednat o hatchback Mazda 3 a od něj odvozené SUV CX-30. Motor půjde kombinovat s manuálem i automatem a také pohonem předních i všech kol. My jsme je v takřka hotové podobě mohli vyzkoušet již teď, abychom zjistili, co nová technika přináší z uživatelského hlediska.

Stav motoru (SPCCI nebo zážeh svíčkou?) se dá sledovat na displeji navigace.
Stav motoru (SPCCI nebo zážeh svíčkou?) se dá sledovat na displeji navigace. | Foto: Mazda

Motor předně potěší svým perfektním odhlučněním. Je tišší než všechny benziny i diesely od Mazdy, které jsme dosud mohli vyzkoušet. Po nastartování je slyšet jakoby z dálky. Uzavření čtyřválce do jakési kapsle tedy funguje.

Jaký je ale jeho projev? Nečekejte údernost dieselu, ale ani nadšenou chuť po otáčkách, jakou nabízí atmosférický dvoulitr od Mazdy. Skyactiv-X místo toho nabízí lineární zátah a široké spektrum otáček, v jakých dokáže pracovat, byť propracovat se stupnicí otáčkoměru chvilku trvá. Schroustá klidně jízdu šedesátkou na šestku, ale i vytáčení k omezovači, byť to nepřináší takové uspokojení z rapidně rostoucí akcelerace jako u benzinu.

"Naším cílem bylo vytvořit motor pro každodenní použití," vysvětluje Thilo Bevern z evropského zastoupení Mazdy. Sportovní emoce tedy u Skyactiv-X navzdory přesnému řazení a příjemně vyváženým ovládacím silám na spojce a plynu nehledejte.

Interiér Mazdy 3 je příjemným místem. Červená kůže je vyhrazena právě pro Skyactiv-X.
Interiér Mazdy 3 je příjemným místem. Červená kůže je vyhrazena právě pro Skyactiv-X. | Foto: Mazda

Pružnost a zrychlení pocitově nejsou nikterak intenzivní, ostatně navzdory nadstandardnímu výkonu 132 kilowattů je točivý moment stále spíše průměrných 224 Nm ve 3000 otáčkách. Podobně výkonné turbomotory nabídnou více a dříve, v nižších otáčkách.

Je však pravda, že žádný benzinový motor Mazdy není vysloveným trhačem asfaltu a 90kW dvoulitr, který představuje o osmdesát tisíc levnější benzinovou alternativu k "iksku", je v nízkých otáčkách pocitově slabší.

Zajímala nás tedy spotřeba. Testovací přibližně stokilometrovou trasu jsme v Mazdě 3 s revolučním motorem absolvovali za 6,8 litru. Když jsme pak přesedli do SUV CX-30 s konvenčním benzinovým dvoulitrem, jeli jsme za 6,6.

To je opačný výsledek, než naznačují papírové spotřeby. Mazda 3 má mít s novým motorem dle nejnovější normy WLTP spotřebu 5,8 litru, CX-30 6,2. Přišlo nám, že Skyactiv-X je hodně citlivý na zátěž. I tak je však jeho apetit s ohledem na výrazně lepší výkonové parametry solidní. Přesnější zhodnocení spotřeby ale bude vyžadovat důkladnější seznámení s autem.

Mazda 3 2.0 Skyactiv-X180 FWD 6MT

Motor: benzin 4válec, 1998 cm3
Výkon: 132 kW při 6000 ot./min
Točivý moment: 224 Nm při 3000 ot./min
Nejvyšší rychlost: 216 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,2 s
Kombinovaná spotřeba: 4,5 l/100 km (NEDC)
Objem zavazadlového prostoru: 334 l 
Cena: od 603 400 Kč (Active)

Mazda prostě ráda dělá věci jinak než ostatní automobilky. Místo zmenšování objemu benzinových motorů přišla s inovativní technologií na dnešní poměry velkoobjemových atmosférických dvoulitrů s vysokým kompresním poměrem, které se malým turbojednotkám dokázaly vyrovnat spotřebou.

Teď se snaží vyhnout nasazení nákladných a složitých hybridů novým revolučním spalovacím procesem. Podle papírových hodnot jí to funguje. Spotřeba Mazdy 3 sedan se Skyactiv-X může být i 4,3 litru a s emisemi CO2 na úrovni 96 gramů na kilometr, což se s ohledem na přísné emisní limity velice hodí.

Jenže v reálném světě věci nemusí být tak skvělé jako na papíře. Vy, kteří se nechcete benzinových a naftových motorů vzdát, ale nepřestávejte doufat. Podle Mazdy je Skyactiv-X jen dalším krokem k ideálnímu spalovacímu agregátu. Tak zůstaňte na příjmu…

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Při požáru ubytovny na Sibiři zemřelo 11 lidí, další dva jsou zranění

Jedenáct lidí zemřelo a další dva utrpěli zranění při požáru dřevěné ubytovny pro zahraniční pracovníky v Tomské oblasti na západní Sibiři. S odkazem na místní úřady o tom informovala agentura TASS. Podle uzbeckého ministra pro mimořádné situace pocházelo deset obětí z Uzbekistánu. Jedenáctý mrtvý byl Rus.

Podle ruského ministerstva pro mimořádné události požár vypukl v 04:00 místního času (23:00 SEČ) a zcela zničil objekt o rozloze kolem 200 metrů čtverečních. "Podle posledních informací tam žilo 14 lidí, dvěma se podařilo utéct a 11 dalších zemřelo. Osud zbývající osoby je neznámý," sdělil agentuře TASS místní představitel.

Všechny oběti pracovaly pro dřevařskou společnost Greenwood. Shořelá budova přitom podle ruských úřadů nebyla určena pro bydlení. Na místo neštěstí dorazil gubernátor Tomské oblasti Sergej Žvačkin a nařídil požární bezpečnostní kontrolu v celém regionu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Bývalé sídlo Tuzexu v centru Prahy koupila skupina Generali, plánuje rozsáhlou rekonstrukci objektu

Dům v centru Prahy, v němž v minulosti sídlil například Tuzex, získala skupina Generali. Budovu na rohu ulic Jeruzalémská a U Půjčovny čeká rozsáhlá rekonstrukce. Cenu transakce ani plánované využití domu Generali neuvedla. V roce 2017 změnil majitele za 355 milionů korun. Podle odborníků by vzhledem k lokalitě byla vhodná přestavba na hotel nebo rezidenční bydlení. Informuje o tom deník E15.

Objekt U Půjčovny 10 je v památkově chráněné lokalitě. Jde o rohový dům se dvěma nezávislými vchody a vjezdem. V budově je kromě komerční plochy 14 bytů. Celá budova má pět nadzemních podlaží. Objekt je z poloviny dřevěná vestavba se zděnými obvodovými zdmi. Součástí areálu je velký sál, který lze využívat na konference. K objektu patří sousední parcela, která byla využívána jako hřiště.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Zda bude mít Kubera státní pohřeb, rozhodne rodina, Senát jeho nástupce zvolí v únoru

Den po náhlém úmrtí předsedy Senátu Jaroslava Kubery (ODS) se v úterý sejde organizační výbor horní komory Parlamentu, složený z vedení Senátu a zástupců senátních klubů. Očekává se, že jeho členové se vyjádří mimo jiné ke způsobu, jakým Senát uctí Kuberovu památku, a také k výběru jeho nástupce. V novodobé historii země je to poprvé, kdy ve funkci zemřel jeden z nejvyšších ústavních činitelů.

Kubera stál v čele horní parlamentní komory od předloňského roku. Zda bude mít státní pohřeb či pohřeb se státními poctami, záleží na rozhodnutí rodiny.

První místopředseda Senátu Jiří Růžička (za STAN) předpokládá, že Senát by se k volbě nového předsedy mohl sejít na mimořádné schůzi v první polovině února. Kandidáty mohou podle zákona navrhnout senátorské kluby i jednotliví senátoři.

Zdroj: ČTK
Další zprávy