Jediný Čech na prestižní přehlídce veteránů. Už jen zúčastnit se je vítězství, říká

Unikátní Alfa Romeo 1900C Sprint Supergioiello.
Foto: BMW
Jan Matoušek Jan Matoušek
14. 10. 2021 6:02
Na přehlídku Concorso d'Eleganza Villa d'Este u italského jezera Como se každoročně sjedou sběratelé z celého světa se svými nejexkluzivnějšími vozy. Letos se akce zúčastnil i jeden Čech. Jaroslav Brzoň, zakladatel aukčního portálu Auctomobile. "Je to opravdu výjimečná akce, nejprestižnější soutěž elegance historických vozů v Evropě a druhá nejprestižnější na světě," říká.

Letošní ročník Concorso d'Eleganza Villa d'Este se kvůli pandemii musel přesunout. Původně se měl uskutečnit v květnu, vývoj onemocnění covid-19 jej však odložil až na první říjnový víkend. Už při pohledu na seznam letošních účastníků však lze s jistotou říct, že ani pandemií prestiž přehlídky neutrpěla.

Konec konců vyhrálo ji unikátní Ferrari 250 GT TDF z roku 1956. Exkluzivita vozu je vlastně tak trochu nepsaným předpokladem k účasti na přehlídce. "Čím máte výjimečnější vůz, tím máte větší šanci se zúčastnit," řekl Aktuálně.cz Jaroslav Brzoň s tím, že každý rok se navíc vybírá jen asi padesátka automobilů.

"Musí být výjimečný, raritní, výroba ideálně v jednotkách či desítkách kusů, buď v původním stavu, nebo po velmi kvalitní renovaci, ideálně i se zajímavou historií. To vše zvyšuje šanci na přijetí," popisuje Brzoň prakticky bezchybný vůz pro účast na přehlídce. O klasická auta se přitom zajímá prakticky od narození a postupně se stal i jejich sběratelem, začínal ale jako obchodník s akciemi a deriváty. Až poměrně nedávno založil aukční portál Auctomobile.

Na akci se vydal s Alfou Romeo 1900C Sprint Supergioiello z roku 1953 s kabátem od karosárny Ghia a zážehovým čtyřválcem pod kapotou. Takových aut vzniklo jen osmnáct, do dnešních dnů se údajně dochovaly jen tři. Tento konkrétní se také, mimo dalších soutěží, zúčastnil Rallye Monte Carlo v roce 1955, s prvním španělským majitelem za volantem, proto má na karoserii viditelné startovní číslo 400. Není se tak co divit, že podle Brzoně jeho auto vlastně splnilo kompletně výše popsanou charakteristiku.

"Z československé produkce si na této akci umím popravdě představit pouze ikonické aerodynamické předválečné Tatry 77 a 87, z ostatních vozů by muselo jít o případ vhodnosti pro nějakou v ten rok konkrétní kategorii nebo třídu," říká zakladatel aukčního portálu zaměřeného na klasická auta. S ničím obyčejným tedy neuspějete.

Kategorií, do nichž se jednotlivé automobily rozdělují, je každý rok několik. Letos jich například bylo osm a jedna speciální pro moderní koncepty. Auta v kategoriích spojuje třeba období výroby nebo tvůrce karoserie, zkrátka mají určitý společný znak. Na konci se pak vybírá nejen již zmíněné celkově nejlepší auto výstavy, ale také vítězové jednotlivých kategorií, z nichž pak celkový vítěz vychází.

"Hodnotí se technická a mechanická spolehlivost, originalita či kvalita renovace, historie, výjimečnost nebo design," přibližuje Brzoň. V kategorii poválečných italských GT nakonec jeho auto nevyhrálo, předběhly jej dva vozy (Fiat 8V z roku 1953 s karoserií Vignale a Alfa Romeo 6C 2500 Supergioiello s karoserií Ghia z roku 1950), i tak byl ale s výsledkem v nabité kategorii spokojený. "Předčili jsme i největšího italského sběratele a podlehli jsme vítězi z Pebble Beach," podotýká. Mimochodem přehlídku v kalifornském Pebble Beach označuje Brzoň jako vůbec nejprestižnější na světě. Concorso d'Eleganza Villa d'Este je hned za ní.

Oproti zmíněné americké akci je však ta italská podle něj výrazně komornější, privátnější. Letos se jí zúčastnilo jen 47 vybraných aut z celého světa, jejich majitelé, hosté a pořadatelé (veřejnost kvůli pandemii vstup povolený neměla). Dostat se tak mezi účastníky není nic úplně jednoduchého. "V roce 2019 jsem byl přítomen jako host, nikoli jako vystavovatel. Nezávazně jsem se dal do řeči s jedním ze spolupořadatelů a postupně z toho nakonec bylo pozvání zúčastnit se i jako vystavovatel," popisuje Jaroslav Brzoň svou cestu na přehlídku elegance. I na takto vysoce prestižní akci se přitom platí startovné, pokrývá ale hlavně ubytování a veškerý servis poskytovaný vystavovatelům.

"Popravdě vítězství už je se jen zúčastnit. Jestli se nepletu, tak jsme za celou historii od roku 1929 teprve třetí vystavovatelé z České republiky," dodává. Podíváme-li se do přehledu účastníků, který má přehlídka přímo na svých stránkách, pak zjistíme, že z Česka se v roce 2015 zúčastnili Petr Turek s vozem Farman A6B z roku 1925 a Lívia Firt-Gutová s Rolls-Roycem Carmague ročníku 1979. V roce 2017 byl v Itálii Tomáš Hoferek s Tatrou 77 z roku 1934. Češi si odvezli také dvě ocenění - Turek v roce 2015 za nejlépe zachované předválečné auto a Hoferek v roce 2017 za nejlepší design interiéru.

Ze Slovenska se u jezera Como objevil v roce 2012 sběratel Karol Pavlů s Tatrou 87 z roku 1939 a odvezl si ocenění za auto, které přijelo z největší dálky. Stejný člověk, jen s modelem Isotta Fraschini Tipo 8A SS z roku 1930, se zúčastnil i v roce 2015.

Z českých nebo československých aut pak od roku 2005 kromě Tatry 77 a 87 byla k vidění ještě Tatra 80 holandského majitele z roku 1932, která se přehlídky zúčastnila v roce 2007.

Příští rok se má Concorso d'Eleganza Villa d'Este uskutečnit opět v tradičnějším květnovém termínu. Pokud situaci nezhorší koronavirová pandemie. A možná by to někdo mohl zkusit i v Alfě Romeo 1900C Sprint Supergioiello, která bude s nejvyšší pravděpodobností brzy na prodej. A právě účast na prestižní veteránské přehlídce je podle Jaroslava Brzoně jedním z nejlepších způsobů, jak o podobné auto vzbudit zájem.

V galerii si prohlédněte některá další auta, která byla letos součástí Concorso d'Eleganza Villa d'Este.

 

Právě se děje

Další zprávy