Jediná československá F1 má titul Dědeček automobil

Radek Pecák Radek Pecák
21. 12. 2010 2:35
Vítězem kategorie luxusních vozů je Škoda Hispano Suiza
Foto: Aktuálně.cz

Dva vítěze má zatím soutěž Dědeček automobil, ve které se vyhlašuje nejlepší veteránský automobil v České republice. O třetím ještě rozhodne hlasující veřejnost. Letos sedmičlenný tým odborníků pod vedením předsedy Václava Zapadlíka vyhlásil v kategorii  Sportovních a závodních historických vozidel Dědeček automobil 2010 za vítěze vůz Tatra 607.

Tento okruhový závodní vůz byl jako první a dosud také poslední na území České republiky postaven podle regulí, platných tehdy pro vozy Formule 1. Přesto ale do těchto klání nasazeny nebyly.

Závodily (a vítězily) hlavně na domácí scéně.

Škoda Hispano-Suiza
Škoda Hispano-Suiza | Foto: Aktuálně.cz

Osmiválec ukrýval až 200 koní

První dva exempláře se přestavily veřejnosti při demonstrační jízdě během Velké ceny ČSR konané na brněnském okruhu 24. září 1950. Jejich motory měly jěště nižší objem, než pozdějsí verze. V roce 1954, kdy vstoupila v platnost pravidla o omezení objemu motorů monopostů F1 na 2500 ccm byly tyto vidlicové osmiválce přepracovány.

Motor měl výkon až 200 koní a vůz dosahoval maximální rychlosti až 215 kilometrů v hodině.

Karosérie byla částečně hliníková a částečně laminátová. Stolitrovou nádrž s benzinem měl závodní jezdec před sebou.

Kategorii  luxusních historických vozidel pak ovládla bílá Škoda Škoda Hispano-Suiza, s karoserií J.O.Jecha. Vyrobena byla v roce 1928.

Vrchol tehdejší techniky

Právě Jechova karosárna spolu s Brožíkovou v Plzni nejčastěji dávala vozům Hispano-Suiza, které v letech 1924-28 vyráběla v licenci plzeňská Škodovka, konečný tvar.

Celkem jich bylo v Plzni vyrobena asi stovka, jeden z nich patřil i prezidentovi T. G. Masarykovi.

Plzeňské vozy Hispano-Suiza byly podle odborníků vyráběné v lepší kvalitě než španělské originály. Měly velmi luxusní výbavu řadu technických vychytávek. Například přední světlomety Zeiss byly mohly být ztlumovány díky posunovatelné obloukové krytce za žárovkou.

Vůz, který poháněl šestiválcový motor o objemu válců 6,6 litru a výkonu 100 koní, mohl jet rychlostí až 140 km/hod. 

 

Právě se děje

Další zprávy