V Česku jsou oficiálně jen dva exempláře pancéřovaného vozu Škoda VOS. Za tím druhým jeďte do Mýta

ČTK ČTK
28. 4. 2017 15:45
Škoda VOS, kdy zkratka znamená Vládní Osobní Speciál, vznikla pod přísným utajením pro komunistické vládní činitele. Bylo vyrobeno zhruba sto kusů a jeden ze dvou v Česku oficiálně existujících exemplářů nyní pořídilo do sbírky muzeum ve Vysokém Mýtě. Ten první je vystaven v mladoboleslavském muzeu Škody.
Škodu VOS pořídilo muzeum ve Vysokém Mýtě za milion korun.
Škodu VOS pořídilo muzeum ve Vysokém Mýtě za milion korun. | Foto: ČTK

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou limuzínu Škoda VOS. Vozidlo pro československé i zahraniční komunistické vládní činitele se ve Vysokém Mýtě vyrábělo v letech 1948 až 1953. Do té doby vysoce postavení politici pancéřované osobní vozy nepoužívali, řekl ředitel muzea Jiří Junek.

"Až doposud byla v českém muzeu vystavená jen jediná pancéřovaná limuzína, teď budou dvě. V Boleslavi a ve Vysokém Mýtě," říká Junek.
"Až doposud byla v českém muzeu vystavená jen jediná pancéřovaná limuzína, teď budou dvě. V Boleslavi a ve Vysokém Mýtě," říká Junek. | Foto: ČTK

"Je zajímavé, že se rozhodli, že budou pancéřované. Masaryk ani Beneš v žádném pancéřovaném autě nejezdili a najednou se soudruzi rozhodli, že jim hrozí takové nebezpečí, že musí jezdit v pancéřovaném autě," uvedl Junek.

Kdo konkrétní automobil používal, není podle Junka možné zjistit. Byl vyráběn v utajeném režimu a zatím se v archivech nepodařilo najít spolehlivé údaje. Obecně je však známo, že například prezidenti Klement Gottwald nebo Antonín Zápotocký vozidlem tohoto typu jezdili.

Pětilitrový motor pocházel od Pragy. S 2,5tunovým kolosem měl dost práce.
Pětilitrový motor pocházel od Pragy. S 2,5tunovým kolosem měl dost práce. | Foto: ČTK

Pro konstruktéry představoval speciální automobil mnoho komplikací. Využili podvozek Škoda a šestiválcový motor Praga o objemu pět litrů. Karoserie a interiér se vyráběly v bývalé firmě Carrosserie Sodomka ve Vysokém Mýtě, pozdějším podniku Karosa. Kvůli váze vozu se musely vyrábět speciální pneumatiky. Celkem se vyrobilo něco přes 100 kusů tohoto automobilu.

"Byly dvě verze těchto automobilů, takzvané lehké pancéřování o váze 3,6 tuny, kdy ve dveřích a z boku byl jeden pancíř. Těžké verze měly skoro 4,5 tuny, měly dvojitý pancíř a mezi nimi pletivo, aby se změnila dráha případné střely," řekl Junek. V těžších vozech měli jezdit představitelé státu, s lehkou verzí se počítalo jako s doprovodnými vozy.

Pancéřované automobily byly určeny pro komunistické představitele v celé Evropě, a to nejen socialistických zemí. Údajně měly být dodávány i předsedům komunistických stran na Západě.

V současnosti je v Česku jedna limuzína v muzeu mladoboleslavské automobilky Škoda Auto a druhá v soukromých rukou v Olomouci, jednu vlastní sběratel na Slovensku. Podle Junka se jedna limuzína nachází v muzeu v Číně, další v Rumunsku, kde byla později přestavěna na železniční drezínu.

Muzeum získalo vůz od soukromé osoby u Kolína za zhruba milion korun. Podle Junka je v dosti zachovalém stavu, nepotřebuje rozsáhlou renovaci a je kompletní včetně ozdobných lišt a poklic. V 70. a 80. letech minulého století sloužil i dobrovolným hasičům.

 

Právě se děje

Další zprávy