Je zbytečné vlastnit celé auto, stačí karoserie. Švýcarský koncept počítá s podvozkem na zavolanou

Jaká je budoucnost autonomní mobility? Podle švýcarského studia Rinspeed, které je známé svými výstředními koncepty, je jednou z možností vlastnit pouze karoserii. A to hned v několika variantách. Ta totiž může posloužit nejen k převozu cestujících, ale třeba i jako příjemné kempovací zázemí nebo malá mobilní kancelář. Pokud ji bude potřeba někam přemístit, stačí si zavolat podvozek a vyrazit na cestu.
Švýcarský koncept Rinspeed počítá s podvozkem na zavolanou | Video: Rinspeed

Rinspeed Snap je posledním ze série vizionářských konceptů, které pravidelně prezentuje švýcarská firma Franka Rinderknechta. Ten se ještě v devadesátých letech věnoval tuningu vozů značky Porsche, pak se ale rozhodl vymýšlet nejrůznější auta s výstředními funkcemi, ať už to byla možnost nabobtnat do dvojnásobné velikosti, proměnit se v ponorku nebo si s sebou vést malou zahrádku s okrasnými rostlinami.

Auto poslouží třeba jako malý obchod.
Auto poslouží třeba jako malý obchod. | Foto: Rinspeed

Novinka kterou Rinderknecht ukáže v Las Vegas na technologické výstavě CES, rozvíjí myšlenku autonomních vozidel. Pokud totiž budou auta jezdit už zcela sama, nebude nutné je přece vlastnit celá. Stačí třeba jen karoserie. Ta od projektu Snap dokáže stát sama a poslouží tak jako místo k odpočinku, mobilní kancelář, obchod a nebo… "Může se stát prostě čímkoliv," komentuje Rinderknecht svůj koncept s tím, že stačí mít trochu fantazie.

Výhodou je, že můžete vlastnit hned několik takových karoserií, kterým Rinspeed říká jednoduše "pod". Zatímco jedna stojí, podvozek, ve kterém se skrývá kompletní technika pro pohyb, jako jsou elektromotor a baterie, vozí jinou. Podvozkové platformě se přezdívá "skateboard", protože ho svým tvarem připomíná.

Obrazovek je tu opravdu hodně.
Obrazovek je tu opravdu hodně. | Foto: Rinspeed

Díky modulárnímu systému pak bude možné obměnit třeba jen podvozek. Rinspeed totiž počítá s tím, že v době autonomního ježdění bude technologie zastarávat stejně rychle, jako je tomu třeba u počítačů. Pak jednoduše zahodíte starý podvozek a pořídíte si nový, s modernějším řešením pohonu, lepším hardwarem či bateriemi s vyšší kapacitou. Co se stane s tím starým? Prý bude plně recyklovatelný.

Rinspeed Snap je ale především ukázkou celé řady moderních řešení od nejrůznějších dodavatelů, což napovídá sloupec značek výrobců nalepený na jeho boku. Cestující si tak v kabině užijí rychlé připojení k internetu, dotykové displeje a obrazovky, které promítají prostor před autem do kabiny, aby lidé přesně viděli, kudy jedou.

Jak už u konceptů Rinspeedu bývá, do výroby se přímo nedostanou. I Snap ale může nastínit, jakým směrem se bude automobilový svět ubírat v následujících desetiletích.

Pro chvíle pohody...
Pro chvíle pohody... | Foto: Rinspeed
 

Právě se děje

před 8 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy