Je tu další plug-in hybrid pod milion korun. Opel Grandland X nabídne i čtyřkolku

Je tu další plug-in hybrid pod milion korun. Opel Grandland X nabídne i čtyřkolku
Foto: Opel Automobile
Martin Frei Martin Frei
13. 2. 2020 16:50
Auta kombinující elektřinu ze zásuvky se spalovacím motorem postupně, i když velmi mírně zlevňují. Rozšiřuje se také výběr, na český trh právě přijíždí devátý takový vůz pod milion korun. Opel Grandland X sází na obvyklý recept SUV s baterií ve zvýšené podlaze. Za příplatek nabízí i druhý elektromotor u zadní nápravy a tím pádem pohon 4x4.

Grandland X je zatím největším plodem zapojení Opelu do francouzské skupiny PSA. Velikostí odpovídá Škodě Karoq a mechaniku sdílí s Peugeotem 3008. Od něj se liší nejen svébytným designem odkazujícím na Astru a Insignii, ale i klidnějším pojetím interiéru. Je určitě dobře, že se shodný technický základ nabízí v tak odlišném balení. Můžeme-li se přiznat, je nám konvenční uspořádání Opelu poněkud bližší než francouzská avantgarda.

Foto: Opel Automobile

Nyní na náš trh přijíždí plug-in hybridní varianta. K benzinovému pohonu přidává velký akumulátor, který můžete přes noc nabít a jezdit po městě na elektřinu ze sítě. Ta se vozidlu nepočítá do spotřeby, díky čemuž vycházejí neuvěřitelně nízké emise CO2, konkrétně 36 g/km. Proto dnes podobnou techniku nabízejí všechny značky. Každý z těchto vozů jim výrazně snižuje ostře sledovaný průměr, který v příštím roce musí dosáhnout 95 g/km. Což je ekvivalent čtyř litrů benzinu nebo 3,6 litru nafty na sto kilometrů.

Uživatelských rozdílů proti benzinovému provedení tu moc není. Na středovém tunelu přibyl knoflík pro přepínání mezi čistě elektrickým a kombinovaným pohonem a v menu počítače piktogram nabíjení baterie. Ta je schovaná v podlaze a neomezuje prostor pro nohy cestujících vzadu. Výrazněji elektřina zasáhla do kufru, jehož mělčí dno zmenšilo objem z 514 na 390 litrů.

Foto: Opel Automobile

O postupující miniaturizaci lithiových baterií svědčí, že ji má pod nohama vlastně jen pasažér vlevo. Vpravo je palivová nádrž zmenšená z 53 na 43 litrů. Předpokládá se tedy, že s častou pomocí elektřiny ze sítě budete benzinu potřebovat méně.

Zajímalo nás, proč při důrazu na účinnost nesáhl Opel po základním tříválci 1,2 litru a místo toho osadil hybrid výkonnější šestnáctistovkou. Odpověď zněla, že jde o obchodní rozhodnutí, protože zájemci o vůz s milionovou cenovkou očekávají odpovídající dynamiku.

Foto: Opel Automobile

V táhlých kopcích se ovšem ukazuje, že sil je tak akorát dost. Auto s 13,2kilowatthodinovou baterií, dvěma elektromotory, pohonem všech kol a složitější zadní nápravou je totiž těžší o 350 kg. A jelikož motor 1.6 Turbo táhne zespoda spíše decentně, nezbývá automatu než častěji podřazovat. A nelze říct, že by pak bylo v kabině vzorové ticho.

Převodovka kvůli zástavbě elektromotoru přišla o plynule zabírající hydraulický měnič. Nahradila ho skladnější vícelamelová spojka, na jejíž reakce není radno spěchat, stejně jako u DSG od Volkswagenu. Zvyknout si je třeba také na odezvu brzdového pedálu, který v úvodu aktivuje pouze zpomalení elektromotorem.

Spotřeba se pohybuje od nuly při jízdě na elektřinu ze sítě po sedm až devět litrů, když je baterie vybitá. Výsledek tedy bude záležet na tom, po jak dlouhých tratích se pohybujete a jestli budete pravidelně nabíjet. Jako ostatní plug-in hybridy zvládne i Grandland X bez benzinu zhruba prvních čtyřicet až padesát kilometrů, přičemž hodně záleží na odběru topení. Průměr 1,6 l / 100 km udávaný výrobcem samozřejmě odráží ideální podmínky.

Opel Grandland X Hybrid

Spalovací motor: benzinový 4válec, 1598 cm3
Výkon: 147 kW při 5500 ot./min.
Točivý moment: 250 Nm při 1750 ot./min.
Elektromotor vpředu: 81 kW
Elektromotor vzadu: 83 kW
Nejvyšší rychlost: 235 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,0 s
Kombinovaná spotřeba: 1,6 l/100 km
Provozní hmotnost: 1770 kg
Objem zavazadlového prostoru: 390 l
Cena 4×2 od: 999 990 Kč
Cena 4×4 od: 1 149 990 Kč

Zdroj: Martin Frei

Základní verze Enjoy s předním pohonem za baťovských 999 990 Kč nabídne slušnou výbavu včetně manuální klimatizace, parkovacích senzorů, navigace nebo bezklíčového odemykání. A bohužel také včetně hodně úzkých ergonomických předních sedadel, která bychom jinak doporučili jen tomu, kdo si je předem vyzkouší.

Foto: Opel Automobile

Při složitosti kombinovaného pohonu i cenách lithiových baterií nepřekvapuje, že celá ta věc vyjde o 234 000 Kč dráž než dvoulitrový diesel s automatem. I tomu, kdo nabíjí doma výhodným tarifem a pravidelně dojíždí právě těch pár desítek kilometrů, by se tedy investice vracela hodně dlouho. Stejně dvojaká je výhoda volitelného pohonu 4×4: ke konvenčnímu pohonu ho nepořídíte, hybrid s ním ale i kvůli vyšší výbavě zdraží o dalších 150 000 Kč.

 

Právě se děje

Další zprávy