Jawa chystá nejsilnější motorku v historii. Prý luxus

Radek Pecák Radek Pecák
30. 7. 2013 13:00
Po letech se do nabídky strojů Jawa také vrátí model 350
Tradiční logo Jawa se opět vrátí na kapotáž.
Tradiční logo Jawa se opět vrátí na kapotáž. | Foto: Radek Pecák

Premiéru nového motocyklu vlastní konstrukce - nejsilnějšího, jaký kdy vyráběla - chystá Jawa Moto na jaro příštího roku. Informaci online deníku Aktuálně.cz potvrdil obchodní manažer Jawa Moto Jiří Kraft.

"Bude to zcela nový motocykl s motorem, který jsme si sami vyvinuli," informuje Kraft. "Bude to vodou chlazený řadový dvouválec se zdvihovým objemem válců 1000 cm3," dodal. Půjde tedy o největší motocykl, který kdy Jawa nabízela běžným zákazníkům.

Motocykl by měl podle Krafta konkurovat strojům, jako je Ducati Diavel či jiné luxusní jednostopé stroje.

Jawa 350 bude opět k prodeji ještě letos.
Jawa 350 bude opět k prodeji ještě letos. | Foto: Radek Pecák

Další novinkou Jawy by měl být ještě letos návrat klasické "třistapadesátky" do nabídky pro tuzemské i další zákazníky v Evropě. Motorka s dvoudobým motorem se kvůli neplnění emisních norem musela v Evropě přestat prodávat v polovině minulého desetiletí. "Teď jsme ale udělali úpravy na karburátoru, přidali katalyzátory a prodloužili převody a díky tomu emisní normu Euro 3 opět splníme," sdělil Kraft.

Přiznává ale, že je to krátkodobé řešení, protože až za zhruba tři roky vstoupí v platnost motocyklová emisní norma Euro 4, bude to pro tuzemské motorkáře znamenat definitivní konec tohoto letitého stroje. 

Konstruktéři připravili změny v karburátoru a do výfukových kolen přidali katalyzátory.
Konstruktéři připravili změny v karburátoru a do výfukových kolen přidali katalyzátory. | Foto: Radek Pecák

Motorku mezitím stále v Jawě vyráběli a vyváželi mimo Evropu. Dokonce se stále jedná o vůbec nejprodávanější výrobek Jawy z Týnce nad Sázavou. Zhruba dva tisíce kusů každý rok putuje především do Střední a Jižní Ameriky, například na Kubu.

Jawa 250 už není v nabídce

Jawa již vloni přestala vyrábět motocykl kategorie 250 cm3, nyní tedy nabízí motocykly 50 Robby a 125 Travel. V Jawě ale velmi vážně uvažují o tom, že s produkcí těchto motocyklů v blízké budoucnosti skončí.

Poslední novinkou je Jawa 660 Sportard.
Poslední novinkou je Jawa 660 Sportard. | Foto: Jawa

"Potřebný materiál a díly, které se používají při výrobě 'padesátky', nás při nákupu stojí patnáct tisíc korun. A to jsme ještě nezapočítali žádnou práci a další náklady. Přitom motocykl se včetně DPH prodává za 30 tisíc Kč," vysvětluje Kraft, proč se taková výroba v současné době Jawě nevyplatí. Navíc, čínská konkurence prodává obdobné motocykly právě za oněch 15 tisíc Kč, takže Jawa může jen obtížně konkurovat.

V budoucnosti se tedy chce Jawa orientovat na výkonnější stroje. K loňské novince Jawa 660 Sportard přibude příští rok zmiňovaný "litr" a třetí do party by podle Krafta měl být stroj v kubatuře od 400 do 600 cm3. "Umím si klidně představit, že se bude opět jmenovat Jawa 350, přestože objem bude větší," sděluje Kraft. Zatím ale podle něho o vzhledu, výkonu ani přesném zacílení stroje rozhodnuto nebylo. Pravděpodobné je ovšem cestovní enduro.

S produkcí malých motorek Jawa zřejmě brzy skončí.
S produkcí malých motorek Jawa zřejmě brzy skončí. | Foto: Radek Pecák

V současné době Jawa v Týnci nad Sázavou zaměstnává necelou stovku lidí. Výsledky hospodaření firma, kterou od roku 1996 vlastní Jihostroj Velenice, nezveřejňuje.

Výrobní kapacita továrny v Týnci nad Sázavou je  zhruba 5-10 tisíc motocyklů ročně, v současnosti se ale pohybuje od dvou do tří tisíc za rok. 

 

Právě se děje

Další zprávy