Jaký je bratr rapidu? Otestovali jsme nový Seat Toledo

Radek Pecák Radek Pecák
18. 5. 2013 16:00
Rodinám postačí i slabší motor, potěší také kufr. Použité materiály jsou horší
Seat Toledo aktuální generace.
Seat Toledo aktuální generace. | Foto: Radek Pecák

Škoda Rapid a Seat Toledo jsou dvojčata. Vyrábějí se na stejné výrobní lince. Přesto v Česku bude mít vždy lepší pozici vůz s okřídleným šípem. Seat může bojovat vlastně jen designem.

K týdennímu testu získala redakce online deníku Aktuálně.cz vůz v šedivé barvě se čtyřválcovým zážehovým motorem 1,2 a ve výbavě Reference.

Tato výbava Seatu Toledo obsahuje vše, co je podle našeho názoru pro řidiče při řízení v automobilu důležité. Tedy šestici airbagů, elektronickou stabilizaci, rádio, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka, světla pro denní svícení, klimatizaci, rádio, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově nastavitelné pásy, sedadlo řidiče i volant. Cena takového vozu je 332 900 korun.

Toledo od rapidu odlišuje volant, grafika přístrojů i třeba hlavice řadicí páky.
Toledo od rapidu odlišuje volant, grafika přístrojů i třeba hlavice řadicí páky. | Foto: Radek Pecák

Stvoření vozu, který je v případě Škodovky zcela novou modelovou řadou a v případě Seatu návratem ke klasickému typu vozu, je reakcí koncernu Volkswagen na krok francouzských automobilek, které začaly nabízet velký automobil za velmi přijatelnou cenu.

Už z toho je jasné, že design musí být zajímavý, ale vše je podřízeno praktičnosti a také vůz musí zařazovat do jasné kategorie. U Škodovky jde o mezistupeň mezi fabií a octavií, u Seatu mezi ibizou a leonem. Oba větší automobily musí už na první pohled působit hodnotněji.

Interiér obsahuje jen nejnutnější výbavu.
Interiér obsahuje jen nejnutnější výbavu. | Foto: Radek Pecák

Názory na design mohou být rozdílné. Zatímco v případě Škody Rapid se autorovi testu více líbí příď, u seatu zase záď. Toledo totiž zezadu opticky rozšiřují horizontálně orientované, navíc dělené světlomety.

Kufr musí potěšit

Interiér obou vozů je stejný - odlišné jsou jen volanty, hlavice řadicí páky a také grafika přístrojových ukazatelů.

Pokud nejste nadprůměrně velci, vzadu vám bude příjenně
Pokud nejste nadprůměrně velci, vzadu vám bude příjenně | Foto: Radek Pecák

Zavazadlový prostor působí - jak je u díla vývojových pracovníků Škodovky již standardem - skvěle prostorně a skladně. Ale zatímco například octavia nabízí ok a háčků k upevnění a zavěšení nákladu mnohem více, u toleda už se pochopitelně na množství - vzhledem k nutné úspoře nákladů - šetřilo. Pod dnem se nachází rezerva, která je u seatu v ceně.

Použité materiály jsou logicky také horší. Ať se to týká koberce v zavazadelníku či plastů na palubní desce. Jde však stále ještě o únosnou míru. Některé prvky, například ovládací knoflíky klimatizace či rádia, už ale působí trošku archaicky.

Záď se velké části motoristů líbí více než u rapidu.
Záď se velké části motoristů líbí více než u rapidu. | Foto: Radek Pecák

Volant je v tomto stupni výbavy sice plastový, ale osázený množstvím ovládacích tlačítek. Vedle telefonu a rádia se jimi dá ovládat i palubní počítač.

Sedačky jsou pohodlné pro většinu běžných postav. Jen vzadu se už člověk s výškou nad 180 centimetrů nemůže zabořit do opěradla, protože v takovém případě by hlavou tlačil do střechy. Pro kolena je tu však místa dost a dost.

Do kufru se dostatene stejně jako u ostatních seatů, tedy po zmačknutí loga
Do kufru se dostatene stejně jako u ostatních seatů, tedy po zmačknutí loga | Foto: Radek Pecák

Drahý motor není třeba

Pokud se cestuje vzadu jen ve dvou, lze vyklopit prostřední loketní opěrku, ve které jsou i dva držáky nápojů. Za opěrkou je výklopné víko otvoru do zavazadlového prostoru. Díky tomu lze pak v interiéru převážet lyže či jiné dlouhé předměty.

Testovaný vůz poháněla slabší ze dvou čtyřválcových benzinových dvanáctistovek. 63 kW je však naprosto dostatečný výkon, pokud samozřejmě není vůz naložen pěti lidmi a ještě těžkými zavazadly.

Prostor pod víkem je velký a dobře přístupný
Prostor pod víkem je velký a dobře přístupný | Foto: Radek Pecák

Odhlučnění není na takové úrovni jako například v novém leonu, ale pokud řidič přeřazuje na vyšší stupeň v náležitých otáčkách, není zvuk motoru obtěžující. Intenzita aerodynamického hluku je také v pořádku, nepříjemně hlasité zvuky jsme v autě zaznamenávali spíše od podvozku při jízdě po nekvalitní silnici.

Při dálniční stotřicetikilometrové rychlosti ukazoval otáčkoměr zhruba údaj 3200, což je příznivé jak z hlediska zmiňovaného hluku, tak i spotřeby. Na tabulkovou hodnotu 5,1 litru na sto kilometrů v kombinovaném režimu se řidič dodržující povolené rychlostní limity těžko dostane, ale šestilitrová spotřeba na delších vzdálenostech je velice reálná.

Fotogalerie: Rapid a Toledo - shodné rysy i odišnosti

 

Právě se děje

Další zprávy