Jako v Česku s odsunem Superbu. Francouzským odborům se nelíbí elektro Dacia z Číny

Martin Přibyl Martin Přibyl
27. 10. 2020 14:31
Je to jen pár dní, co nový šéf Renaultu Luca de Meo představil první elektrickou Dacii a výhledově také nejlevnější elektromobil na evropském trhu. Auto je ale hned trnem v oku francouzským odborářům. Nelíbí se jim, že se bude vyrábět v Číně.
Dacia Spring.
Dacia Spring. | Foto: Dacia

Situace tak připomíná škodovácké odboráře. Jejich předák Jaroslav Povšík komentoval spekulace o přesunu výroby crossoveru Kamiq do Bratislavy slovy "Bude to tady hořet!", v případě změny továrny u Superbu pak vyhrožoval, že se odboráři přivážou k lince řetězy.

Ve Francii jde o novou Dacii Spring a tamním odborům se nelíbí, že se auto bude po boku svého čínského vzoru jménem Renault K-ZE vyrábět v čínském městě Š’-jen v provincii Chu-pej. Renault tam má závod společně s aliančním partnerem Nissanem a čínskou automobilkou Dongfeng.

"V zásadě jsme proti tomu, aby se Spring vyráběl v Číně," cituje agentura Bloomberg mluvčího francouzských odborů CFDT Franka Daousta. "Není to v souladu s vládní pomocí, která se má zasloužit o podporu francouzského autoprůmyslu a zachování zaměstnanosti," dodává.

Je však pravda, že v tomto ohledu by postup francouzské automobilky byl napadnutelný. Firma již využila část půjčky ve výši pěti miliard eur (cca 136 miliard korun), za niž se jí zaručil francouzský stát. Prezident Emmanuel Macron tehdy vládní prostředky poskytl jen pod podmínkou, že firma bude konzultovat s odbory svoje další plány týkající se budoucnosti dvou nevyužitých francouzských fabrik.

Další z odborových svazů FO pak společnost vyzval, aby se držela svého plánu a udělala z Francie svoje ústředí vývoje a výroby elektrických vozidel. Zástupci odborů navíc prohlásili, že karbonová stopa Springu bude s ohledem na jeho výrobu v Číně doslova strašidelná. A to zejména kvůli emisím, které vzniknou při přepravě hotových aut z Asie do Evropy.

"Je nepředstavitelné a nezodpovědné, aby se Spring vyráběl kdekoli jinde než ve Francii," píší odbory FO ve svém vyjádření.

Odbory neuklidnil ani fakt, že druhé z nedávno představených elektroaut, Megane eVision, se má od roku 2022 vyrábět ve francouzském Douai.

Bloomberg upozorňuje na to, že podobnou reakci by v budoucnu mohly vyvolat i kroky dalších automobilek, které rovněž plánují dovoz elektromobilů z Číny. Konkrétně se může jednat o BMW a jeho elektrické SUV iX3, které se bude i pro Evropu vyrábět v čínském Šen-jangu.

 

Právě se děje

Další zprávy