Jaké obout zimní pneumatiky? V testech vyhrály Continental a Dunlop, levné čínské gumy propadly

Jan Markovič Jan Markovič
17. 10. 2017 13:36
Evropské autokluby se pustily do testování zimních pneumatik ve třech oblíbených rozměrech, které se objevují jak u hatchbacků, tak třeba v kategorii SUV. Výsledky ukazují, že na trhu je řada kvalitních pneumatik, jen je potřeba v první řadě hledat hlavně u dražších značkových modelů. Čínským gumám se v testu jako obvykle moc nedařilo.
Autokluby hodnotily pneumatiky v jednotlivých disciplínách, kterým pak podle důležitosti přidělovaly procentuální podíl na celkovém výsledku.
Autokluby hodnotily pneumatiky v jednotlivých disciplínách, kterým pak podle důležitosti přidělovaly procentuální podíl na celkovém výsledku. | Foto: Autoklub ČR

Jak vybrat správnou zimní gumu? Pro řidiče to není nic snadného. Nedávný průzkum českého výrobce pneumatik Barum ukázal, že sice 89 procent lidí poctivě s příchodem sezony přezouvá na zimní pláště, na druhou stranu ale jen polovina lidí ví, jak vůbec taková zimní pneumatika vypadá a jak ji poznat. S příchodem zimy je ale dobré vybírat pečlivě, i proto se evropské autokluby už pravidelně pouští do testování nových vzorků.

195/65 R15 T

Continental Winter Contact TS860 - dobrý
Esa+Tecar Super Grip 9 - dobrý
Kleber Krisalp HP3 - dorý
Dunlop Winter Response 2 - uspokojivý
Goodyeat UltraGrip 9 - uspokojivý

Semperit Master-Grip 2 - dostatečný

Zdroj: Jan Markovič

Letos zkouškami prošlo několik desítek pneumatik v celkem třech rozměrech. Základním byl 195/65 R15, který se objevuje u vozů nižší střední třídy, například na Volkswagenu Golf. Středně velkým rozměrem byl 215/61 R16, jenž je určen pro kompaktní SUV. Největším testovaným modelem pak byl 235/55 R17 vhodný pro větší SUV. Do testů se pustily společně německý, rakouský a švýcarský autoklub, které jsou partnerskými autokluby českého ÚAMK.

Autokluby hodnotily pneumatiky v jednotlivých disciplínách, kterým pak podle důležitosti přidělovaly procentuální podíl na celkovém výsledku. Největší důraz kladly na chování plášťů za mokra, které má třicetiprocentní vliv na celkové hodnocení. Právě mokrá vozovka se během zimy vyskytuje častěji než suchá (15 procent) nebo ujetý sníh (20 procent z hodnocení).

215/65 R16 H

Dunlop Winter Sport 5 - dobrý
BF Goodrich g-Force Winter 2 - uspokojivý
Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 - uspokojivý
Nokian WR D4 - uspokojivý
Michelin Alpin 5 - uspokojivý

Nankang Snow SV-2 - nedostatečný

Zdroj: Jan Markovič

Test pneumatiky řešil i chování na ledu, opotřebení plášťů a také jejich vliv na spotřebu, které mají shodně 10 procent. Kontroloval se také komfort, ten měl ale jen pětiprocentní vliv. Výsledkem bylo přidělení známky v každé kategorii - čím nižší, tím lepší, tedy jako ve škole (jen je jiné rozpětí, 0,5 až 5,5), a nakonec také počet hvězdiček, které celkové hodnocení zjednodušují pro rychlou orientaci.

Patnáctipalcových gum se objevilo v testu celkem 16, z nichž tři dosáhly na čtyřhvězdičkové hodnocení. Šlo o modely Continental WinterContact TS 860, Esa-Tecar Super Girp 9 a Kleber Krisalp HP 3, které se dobře předvedly v každé z hodnocených kategorií. Dalších 12 plášťů je také v pořádku s tříhvězdičkovým výsledkem. V testu nejhůř dopadl model Semperit Master-Grip 2, který získal jen dvě hvězdičky, nedařilo se mu na suchu, ledu ani z hlediska opotřebení.

235/55 R17 103V

Dunlop Winter Sport 5 SUV - velmi doporučené
UltraGrip Performance Gen-1 - doporučené
Continental Winter-Contact TS 850 P - doporučené
Pirelli Winter Sottozero 3 - doporučené
Nokian WR A4 - doporučené - doporučené
Kumho WinterCraft WP71 - doporučené
Hankook Winter i-cept evo 2 - doporučené
Cooper WM-5A2 - podmíněčně doporučené

Zdroj: Jan Markovič

Milým překvapením byly čínské gumy Aeolus SnowAce 2 AW08, které spadají pod křídla gumárenského gignatu Pirelli, od nějž využívají část technologií. Díky tomu v testu skončily jako třinácté.

O palec větší rozměr měl už výraznější rozpětí výsledků. Na prvním místě se čtyřmi hvězdičkami skončily pouze gumy Dunlop Winter Sport 5. Absolutně propadly čínské pneumatiky Nankang Snow SV-2, které skončily jen s jednou hvězdičkou. Zklamaly na mokru, sněhu i v opotřebení. Ostatní gumy si odnesly tříhvězdičkové výsledky, české Barum Polaris 3 4×4 skončily dvanácté.

Výsledky si můžete prohlédnout na následujícím obrázku, lépe čitelné tabulky však najdete na stránkách německého autoklubu ADAC, stačí kliknout na tento odkaz.

Foto: OAMTC

Do testování největšího sedmnáctipalcového rozměru se pustila německá společnost GTÜ. Ta měla odlišný systém hodnocení - pneumatiky musely uspět celkem v 15 disciplínách, a to nejen na uzavřené testovací trati v Německu, ale i ve Švédku za opravdových zimních podmínek. Výsledné hodnocení se neuvádí hvězdičkami, ale doporučením.

Z osmi testovaných gum vyhrál model Dunlop Wintersport 5 SUV, který GTÜ ohodnotilo výsledkem "velmi doporučený". Zbytek testovaných exemplářů dostal doporučení, až na pláště Cooper WM-5A2, které jsou jen "podmínečně doporučené". Kompletní hodnocení je k vidění na následujícím obrázku.

Foto: GTU
 

Právě se děje

Další zprávy