Jak spolehlivé je vaše auto? Většina škodovek patří podle německých žlutých andělů mezi dvojkaře

Ondřej Běhal
20. 6. 2016 14:19
Německý autoklub ADAC zveřejnil přehled 125 modelů aut vyrobených v letech 2006 až 2013 a zhodnotil je podle jejich spolehlivosti. Podkladem mu k tomu bylo více než 2,4 milionu výjezdů "žlutých andělů", tedy pracovníků asistenčních služeb, v roce 2015. Mezi nejspolehlivější auta patří podle statistik vozy německých značek, s výjimkou opelů. Ty se naopak spolu s fiaty a francouzskými vozy objevují nejčastěji mezi hříšníky. Škodovky patří většinou mezi dvojkaře, jejich některé výrobní ročníky ale vyskočily až mezi jedničkáře, nebo naopak spadly do průměru k trojkařům.
ADAC
ADAC | Foto: Aktuálně.cz

Čas dovolených se blíží a s ním narůstá i práce pro asistenční služby, které vyjíždějí k porouchaným autům. Pokud přemýšlíte, jakou část auta byste měli před odjezdem na delší trasu nejdřív zkontrolovat, pak se rozhodně zaměřte na baterii. Právě její vybití je nejčastější příčinou výjezdů německých "žlutých andělů" z autoklubu ADAC.

Akumulátor se podílí přibližně na třetině všech poruch a nejvíce ohrožená jsou auta mezi šestým a sedmým rokem stáří, kdy většinou končí životnost první baterie. Druhým nejvíce "bolavým" místem současných aut je motormanagement, tedy řídicí jednotka motoru. U ní toho na rozdíl od baterie laik moc zkontrolovat nemůže. Tyto dvě věci se podílejí na všech výjezdech ADAC z celé poloviny.

Jak bezpečné je vaše auto?

Kromě nejrůznějších statistik spolehlivosti se vyrábějí i žebříčky bezpečnosti. Jak jsou na tom auta aktuálně prodávaná jako nová na českém trhu, najdete zde.

Náchylnost aut k poruchám stoupá úměrně jejich stáří. Do čtyř let stáří bývají vozy téměř bezproblémové. Loni zkolabovala pouze dvě procenta vozů starých čtyři roky. U sedmiletých už to byla čtyři procenta, u desetiletých šest procent. Nejvyšší "závadovost" vykazují čtrnáctiletá vozidla (7,6 %).

ADAC analyzoval své 2,4 milionu loňských výjezdů a na jejich základě vyrobil hodnocení 125 osobních modelů aut vyrobených v letech 2006 a 2013. Hodnotí se každý rok výroby zvlášť, do tabulky ADAC zařadil pouze ty vozy, které mají v daném letopočtu v Německu minimálně deset tisíc registrací.

Modely jsou rozdělené podle velikosti, počet závad je uveden v jednotkách na tisíc registrovaných vozidel. Nejspolehlivějšími vozy jsou BMW řady 3 a X3 z roku 2013, kde průměrný počet porouchaných aut na tisíc vozů je nižší než jedno. Nejporuchovějším vozem ve statistikách je Volkswagen Sharan z roku 2006 s více než 72 závadami na každých tisíc aut.

ADAC každý rok výroby u každého modelu hodnotí pěti barvami, které odpovídají školní stupnici. Tmavě zelená je jednička, světle zelená dvojka, žlutá trojka, oranžová čtyřka a červená pětka. Dost často se stává, že spolehlivost některých modelů aut s různými roky výroby a generacemi výrazně kolísá.

Nejkřiklavějšími příklady jsou i v Česku oblíbené modely BMW řady 5 a Dacia Duster. Prvně jmenovaný patří v letech výroby 2010 až 2013 mezi jedničkáře, pokud se ale podíváte na stejný vůz vyrobený v roce 2006, najdete ho mezi čtyřkaři. Rumunské SUV z let 2010 a 2011 se řadí mezi nadprůměrně spolehlivá auta a dvojkaře, novější varianty vyrobené v letopočtech 2012 a 2013 avšak dostaly pětku.

Škodovky najdeme v drtivé většině mezi dvojkaři. U minivozu Citigo to platí u obou hodnocených roků výroby 2012 a 2013. Fabia hodnocená ve všech letech mezi 2006 a 2013 je pokaždé světle zelená s výjimkou tmavě zeleného ročníku 2009 a žlutého 2011. Podobné to má i od ní odvozený velkoprostorový Roomster s tmavě zeleným rokem 2008 a žlutými roky 2010 a 2011.

SUV Škoda Yeti dostalo dvojku ve všech čtyřech hodnocených letech výroby (2010 až 2013), světle zelená je v průběhu celých osmi let i Škoda Octavia s výjimkou žlutého roku 2010. Jediným trojkařem je předchozí generace Škody Superb, kterou ADAC zahrnul do hodnocení v letech 2010 až 2013 a s výjimkou posledního roku ve světle zelené barvě u něj převládá žlutá.

Nejvíce "jedničkářů" mají v hodnocení německé prémiové značky. Šest jich je z Audi (všechny hodnocené modely kromě malé A1) a Mercedesu, alespoň v jednom roce výroby získalo jedničku i všech pět v přehledu zahrnutých BMW, pětkrát zabodoval Volkswagen a třikrát Toyota.

Mezi pětkaři najdeme čtyři fiaty, tři dacie a peugeoty, dva fordy a opely. Je ale důležité podívat se na konkrétní roky výroby. Přehled může být zajímavým vodítkem pro zájemce o ojetá auta. Pravdou ale je, že vypovídá nejen o spolehlivosti vozů, ale také o jejich majitelích.

ADAC u každého modelu uvádí i průměrný počet kilometrů, který s ním jeho majitelé ujedou za rok. Ten se totiž někdy dost výrazně liší. Například průměrný majitel malého MPV Ford B-MAX najede ročně jen deset tisíc kilometrů, kdežto vlastník Mercedesu třídy E celých 37 tisíc kilometrů. Přehled všech modelů zahrnutých ve statistikách najdete zde.

 

Právě se děje

Další zprávy