Jak se jezdilo v Československu. Dobové fotky ukazují realitu socialistických cest

Doprava v Brně na počátku 60. let.
Auta byla na počátku 60. let pro mnoho Čechoslováků stále nedosažitelným snem, byť se situace oproti 50. letům jistě o něco zlepšila. Cestou, jak získat nové auto, byla ale třeba také výhra v loterii. Například v této knižní loterii, která se v roce 1961 konala v Brně, byla hlavní výhrou Volha 21. Tehdy šlo o stále ještě docela horkou novinku, první kusy auta s přezdívkou Carevna se do Československa dostaly koncem 50. let. Tabule u auta lákala na loterii, v níž vyhrává každý los. Ten stál mimochodem deset korun. Kdo nevyhrál auto, mohl si odnést třeba zájezd do Kyjeva, Leningradu nebo Moskvy, novou televizi, fotoaparát, hodinky nebo knihy.
Počátek 60. let a pohled na Václavské náměstí v Praze. Bystré oko jistě pozná Škodu 1201 v podobě auta taxislužby a nákladní Pragu RN.
Rok 1959, Šafárikovo náměstí v Bratislavě a Škoda 706 RTO v barvách bratislavského dopravního podniku. Právě v roce 1959 se začaly legendární autobusy objevovat v ulicích slovenského hlavního města, celkem jich bylo do roku 1971 dodáno na 265 kusů.
První máj byl za socialismu velkou událostí, kterou bylo potřeba náležitě oslavit slavnostním průvodem. Tuto fotografii jsme nicméně vybrali kvůli automobilu, který se na ní objevuje: Avia 350 byla prototypem malého lidového vozítka s upraveným motocyklovým motorem Jawa o výkonu 10 kW. Do výroby ale model neproniknul.
Foto: Fortepan / UWM Libraries
Jan Matoušek Jan Matoušek
8. 1. 2023 6:32
Na silnicích méně aut, dlouho neexistující dálnice a omezený výběr modelů. Realita motoristů v socialistickém Československu mnohdy nebyla moc růžová, přesto na tu dobu kdekdo vzpomíná s lehkou nostalgií. Jak to vypadalo na silnicích v Československu, si můžete připomenout v následující galerii.
 

Právě se děje

Další zprávy