Jak rychlá byla socialistická auta? Mnohdy nejela ani stovkou, dnes by brzdila provoz

Škoda Garde patřila k nejsportovnějším autům na československém trhu. Ani ona by však nepředjela dnešní malá auta.
Škoda 440 patřila do příchodu 1000 MB a jeho následovníků k nejrozšířenějším autům v Československu. Benzinový motor o objemu 1.1 litru dával maximálně 29 kW. To stačilo na nejvyšší rychlost 110 km/h. O něco silnější typ 445 jel nejvýše 115 km/h.
Nejvýkonnějším z řady automobilů 440 a 450 byl roadster 450, po modernizaci označovaný jako Felicia. S výkonem 37 kW dosahoval roadster 130 km/h, v provedení Super s mírně zvýšeným výkonem dokonce 135 km/h.
To Škoda 1203 s výkonem 35 kW, která přišla na trh v roce 1968, byla o poznání pomalejší. Některé verze se s maximální rychlostí kolem 95 km/h přes hranici 100 km/h ani nedostaly.
Po Octavii přišla Škoda 1000 MB, která dostala litrový motor o výkonu 31 kW a později 35 kW. Pokud měl řidič trpělivost, mohl s vozem jet 120 a později 125 km/h. Na stovku se přitom dostal za slušných 26, respektive 25 vteřin. Ještě rychlejší bylo kupé MBX s výkonem 38 kW. To jezdilo i 130 km/h a na stovku zrychlilo za zhruba 24 sekund.
Foto: Škoda Auto
Jan Matoušek Jan Matoušek
4. 9. 2018 6:03
Nejpomalejší auta na trhu dnes zrychlují z 0 na 100 km/h za více než 17 vteřin a mají maximální rychlost kolem 140 km/h. Pokud ovšem pomineme elektromobily se záměrně omezenou dynamikou, pak takových aut až tolik není. Rozhodně ne ve srovnání s tím, jak rychlá byla běžná auta před čtyřiceti padesáti lety. Více se o dynamice aut, která se u nás proháněla před rokem 1989, dozvíte v následující galerii. I sportovní kupé přitom zrychlovala pomaleji než dnešní nejslabší malá auta.
 

Právě se děje

Další zprávy