Jak bourají elektromobily. Pojišťovna to vyzkoušela, pro efekt nechala Teslu "hořet"

Jak bourají elektromobily. Pojišťovna to vyzkoušela, pro efekt nechala Teslu "hořet"
První crashtrest simuloval situaci, kdy auto ve vysoké rychlosti přejede kruhový objezd, na kterém je navíc překážka v podobě kamene.
Tesla nejprve dopadla na bok...
Pak se převrátila na střechu. Kabina však zůstala celá.
Podvozek ale po několika vteřinách zachvátily plameny, které ve skutečnosti zinscenovali pyrotechnici.
Foto: AXA
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
2. 9. 2022 5:46
Pojišťovna AXA ze svých statistik vyčetla, že majitelé elektromobilů bourají v průměru o 50 procent častěji než řidiči spalovacích aut. Její evidence navíc odhalila, že při nehodě způsobí až dvojnásobnou škodu. Rozhodla se proto uspořádat dva crashtesty simulující typické nehody, aby zjistila, jak se při nich elektrická auta projeví.

Hlavní příčinu vysokých škod vidí vedoucí týmu pro zkoumání nehod společnosti AXA Michael Pfäffli v obecně větším výkonu elektromobilů. "Čím výkonnější je auto, tím vyšší škody způsobí při nehodě ať už sobě, nebo druhým."

Největší peníze se při nehodách jednoznačně točí kolem trakční baterie. "Akumulátor je srdcem elektromobilu. Ovlivňuje nejen jeho výkon a jízdní vlastnosti, ale i konstrukci a hmotnost. Navíc má zásadní vliv na způsob záchranných a vyprošťovacích prací," upozorňuje Pfäffli.

Jízdní vlastnosti elektromobilů se přitom podle Axy od spalovacích aut významně liší. Anketa pojišťovny zjistila, že více než padesát procent řidičů elektromobilů muselo upravit své jízdní chování, zejména při brzdění. "Což je překvapivé, protože naše analýzy ukazují, že největší riziko nepřináší brzdění, ale naopak akcelerace," tvrdí odborník. Většina elektromobilů má podle něj nečekaně velký točivý moment, který je navíc k dispozici okamžitě po sešlápnutí akceleračního pedálu. A to někdy vede k nechtěnému zrychlení, které již řidič nedokáže korigovat.

Právě takovou situaci měl navodit první ze dvou crashtestů, při kterém šofér Tesly jen krátce sešlápne pedál a kvůli prudké akceleraci ztratí kontrolu nad vozidlem. Ke kruhovému objezdu se pak auto řítí nepřiměřenou rychlostí, řidič už nestačí zabrzdit a "kruháč" přejede prostředkem. Tady ale čeká nástraha v podobě nerovného terénu, který vážně poškodí podvozek, a navíc se vůz při manévru převrátí na střechu.

Crashtest Tesla model S | Video: AXA

Crashtest ukázal, že ani u Tesly s koly mířícími k nebesům nedojde k deformaci kabiny. Díky předpínačům bezpečnostních pásů a účinným airbagům může tedy posádka vozu vyváznout jen s malými, nebo dokonce žádnými zraněními. Z podvozku testovaného auta nakonec vyšlehly plameny, které však byly dílem přítomných pyrotechniků. Pojišťovna tím chtěla demonstrovat, jak může být zdánlivě banální nehoda pro bateriové vozy nebezpečná.

"Zdá se, že podvozek je skutečně Achillovou patou elektromobilů. Naše zkušenosti ukazují, že při přejezdu silničních ostrůvků, kamenů, nebo kruhových objezdů často dochází k poškození baterie," říká Michael Pfäffli.

Akumulátor je sice kolem dokola chráněn rámem, zespodu však podobná výztuha chybí. Pojišťovna proto na automobilky apeluje, aby podvozek ochránily titanovými pláty nebo podobně odolnými materiály. Zároveň organizaci EuroNCAP odešle doporučení, aby se při nárazových testech zaměřila také na stabilitu podvozkových částí. Jedním dechem však AXA dodává, že riziko požáru veřejnost často přeceňuje - statisticky prý zachvátí jen pět aut z 10 tisíc. Riziko, že auto poškodí kuna, je podle evidence pojišťovny 38krát větší.

Záznamy také dokazují, že elektroauta nehoří častěji než ta spalovací. "Pokud už ale dojde k požáru, zpravidla vzplanou články baterie, jejichž hašení je ošidné," říká Pfäffli. Podle něj dosud neexistuje uspokojivé řešení, jak to udělat rychle, bezpečně, ekologicky a levně.

Další bolístkou elektromobilů je podle odborníků z Axy vysoká hmotnost. Současná auta evidovaná u pojišťovacího ústavu váží v průměru 1680 kilogramů, což je o čtvrtinu víc než před dvaceti lety.  Navíc je tu předpoklad, že s rozmachem elektromobility bude dvoutunový průměr překonán už během příštích několika let.

Druhý test měl ukázat, jak to dopadne, když se rychlostí 50 km/h čelně srazí benzinový Volkswagen Golf s elektrickým. Zatímco spalovací Golf váží 1250 kg, ten na baterky má o čtyři metráky víc.

Crashtest VW Golf: Benzinový proti elektrickému | Video: AXA

"Při nehodě je rozhodující rozdíl v hmotnosti mezi zúčastněnými vozidly. Lehčí vůz je v nevýhodě, protože energetická zátěž je větší než u těžkého vozidla," vysvětluje Pfäffli. Statistiky AXA to jen potvrzují: Těžký osobní automobil s hmotností přes dvě tuny způsobí v průměru o deset procent vyšší škody na majetku než lehké auto vážící necelou tunu.

Na případné následky pro posádku však rozdíl hmotnosti obou aut v tomto případě žádný vliv neměl. Kabiny u obou vozů zůstaly po testu nedotčené a cestující by si z nehody odnesli maximálně lehká zranění.

Benzinový Golf však při experimentu utrpěl o něco větší škodu než jeho elektrický protějšek. Srážka s elektromobilem tak pro majitele spalováku skutečně vyjde o něco dráž.

 

Právě se děje

Další zprávy