reklama
 
 

Jaguar E-Type Zero: Anglická legenda dostala místo benzinového šestiválce elektromotor

14. 9. 2017
Na první pohled se nic nezměnilo. Klasický Jaguar E-Type první série z roku 1968 však skrývá tajemství... | Video: Jaguar |  01:43
Divize historických vozidel Jaguar Land Rover Classic představila minulý týden netradiční elektromobil na bázi legendárního modelu E-Type. O něm například Enzo Ferrari kdysi prohlásil, že je to nejkrásnější automobil všech dob. Na první pohled normální veterán dostal nejen ekologické pohonné ústrojí ale také moderní kontrolní přístroje tvořené dvěma LCD panely v přístrojové desce. Dodatkové označení Zero pak nemá žádnou souvislost s japonskou stíhačkou z druhé světové války. Poukazuje pouze na to, že elegantní kabriolet má v této podobě nulové emise.
Doporučujeme

Pohonná jednotka pro netradiční přestavbu anglické legendy byla vyvinuta specialisty na elektrický pohon ve spolupráci s techniky a inženýry firmy Jaguar Land Rover pro divizi Jaguar Land Rover Classic. Využívá některé komponenty a technologie modelu I-Pace, který by měl být prvním sériově vyráběným elektromobilem značky.

Elektromotor o výkonu 220 kW byl speciálně konstruován pro použití v modelu E-type. Použitá lithium-iontová baterie má navíc stejné rozměry a podobnou hmotnost jako původní šestiválcový motor XK o zdvihovém objemu 4,2 litru, který používal E-Type první série z roku 1968.

Těžká baterie byla v automobilu uložena stejně jako původní objemný šestiválec a elektromotor společně s redukční převodovkou zaujal místo za ní na místě manuální čtyřstupňové převodovky, kterou elektromobil samozřejmě nepotřebuje.

Nově řešeným hřídelem se pak síla elektromotoru přenáší na diferenciál zadní nápravy. Novými technologiemi se celková hmotnost "elektrojaguaru" oproti benzinové verzi snížila o 46 kg a o sekundu na 5,5 s se dokonce zlepšila i akcelerace z klidu na rychlost 100 km/h.

Díky tomu, že E-Type má i na dnešní poměry z hlediska aerodynamiky velmi dobře tvarovanou karoserii, může na jedno nabití akumulátoru o kapacitě 40 kWh (stejnou má například nový Nissan Leaf) ujet až 270 km. Z běžné zásuvky by pak nabití na plnou kapacitu nemělo trvat déle než 7 hodin.

Elektrifikovaný veterán se na trh nedostane, ale má demonstrovat schopnosti vývojářů firmy JLR pružně reagovat na nové požadavky britské vlády, která v červenci oznámila, že od roku 2040 zakáže prodej nových automobilů s benzinovým a naftovým motorem.

Představitelé britské automobilky, kterou dnes vlastní indický koncern Tata Motors, už loni oznámili, že na rok 2020 připravují výrobu ekologických variant poloviny nových osobních vozů. Nyní své plány zásadně rozšířili. Podle slov šéfa firmy Ralpha Spetha prý budou všechny nové osobní automobily značky od roku 2020 dostupné i v elektrické nebo hybridní verzi.

Poptávka po elektromobilech ve Spojeném království se poměrně rychle zvyšuje a společnost JLR na to reagovala právě představením konceptu I-Pace, který je údajně reakcí firmy na americkou Teslu Model X. Sériovou verzi elektromobilu chce firma uvést na trh již v příštím roce.

Ralf Speth současně s tím zdůraznil, že Velká Británie ještě musí na větší rozvoj elektromobilů připravit infrastrukturu a vybudovat hustší síť nabíjecích stanic.

autor: Jiří Kaloč

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama