Italské Porsche: Maserati Grecale je SUV s motorem ze supersportu, bude i elektrické

Maserati Grecale Trofeo
Maserati Grecale Trofeo
Maserati Grecale Trofeo
Maserati Grecale Trofeo
Maserati Grecale Trofeo
Foto: Maserati
Martin Přibyl Martin Přibyl
25. 3. 2022 13:27
Maserati doplnilo svoji nabídku o středně velké SUV. Grecale se v duchu tradice italské značky jmenuje po středomořském větru a v hledáčku má jeden z bestsellerů německého Porsche, model Macan. Zákazníci budou mít na výběr ze dvou benzinových čtyřválců, nabroušený biturbo šestiválec ve verzi Trofeo a od příštího roku i čistě elektrickou verzi Folgore (blesk).

Grecale v nabídce značky doplňuje větší model Levante, který jako konkurent slavnějšího Porsche Cayenne automobilka představila v roce 2016. Technicky je 4,85m auto s 2,9m rozvorem postaveno na přepracované technické platformě Giorgio, kterou využívají i Alfy Romeo Giulia a Stelvio. Po jeho boku se ostatně auto bude v italském Piedimonte San Germano i vyrábět.

Tři motorové verze Grecale budou mít svou vlastní osobnost, odliší se i výbavou a interiérem. Na obrázku sportovnější Modena.
Tři motorové verze Grecale budou mít svou vlastní osobnost, odliší se i výbavou a interiérem. Na obrázku sportovnější Modena. | Foto: Maserati

SUV je druhým modelem po supersportu MC20, který značka zařazuje do nové etapy své historie. Tomu odpovídá design, který oproti většímu Levante opustil většinu ostře řezaných hran. Škarohlídi by v designu Grecale našli právě konkurenční Macan nebo aktuální Ford Kuga. Výrazná maska s logem trojzubce ale nenechá kolemjdoucí na pochybách. Zůstaly i pro Maserati typické trojice štěrbin na předních blatnících.

Firma se také chlubí použitím tradičních italských materiálů. Každá z uváděných verzí (GT, Modena a Trofeo) má kromě vlastního motoru i svoje unikátní pojetí interiéru (podle firmy je mezi konkurencí auto nejprostornější) a vlastní "launchovací" lak. Firma takové pojetí použije u dalších nesportovních modelů, tedy u Ghibli, Quattroporte a Levante.

Minimalističtější pojetí designu se má přenášet i do interiéru, kde značka zredukovala tlačítka a ovládání svěřila čtveřici displejů. Plně digitální jsou budíky, jedna 12,3" dotyková obrazovka slouží rádiu a navigaci, pod ní je menší 8,8", která ovládá klimatizace a další komfortní funkce, a displej tvoří i hodiny na vrcholu palubní desky. Jejich obraz má reagovat na použití funkce hlasového ovládání.

Mezi příplatkovými prvky nechybí head-up displej a také prémiové audio značky Sonus Faber. Pro nejvyšší verzi Trofeo standardně a pro ostatní za příplatek bude k dispozici rovněž vzduchový podvozek.

Tmavě laděný interiér nejostřejší verze Trofeo. Pohání ji šestiválec ze supersportu MC20.
Tmavě laděný interiér nejostřejší verze Trofeo. Pohání ji šestiválec ze supersportu MC20. | Foto: Maserati

Maserati ale logicky musí sázet i na emoce. Slibuje ve třídě nejlepší dynamiku, jízdní vlastnosti, komfort a ovladatelnost. Mnohé je logicky spojeno s nejvyšší dostupnou verzí Trofeo. Tu bude totiž pohánět upravený motor Nettuno ze supersportu MC20.

Jedná se o dvojitě přeplňovaný třílitrový benzinový šestiválec o výkonu 530 koní a točivém momentu 620 Nm (v MC20 má 630 koní a 730 Nm newtonmetrů). Specifikem je zapalování směsi pomocí předkomůrky, která má umožnit lepší prohoření paliva ve válcích. Motor kvůli tomu kombinuje přímé i nepřímé vstřikování. Podobnou techniku využívají i pohonné jednotky monopostů formule 1.

Oproti MC20 se Nettuno v Grecale liší také tím, že nemá suchou klikovou skříň (ta má své opodstatnění u supersportu, u SUV již méně), odlišná je také konfigurace příslušenství okolo bloku a hlavy motoru. V MC20 je motor velice nízký, ale také široký, u Grecale by se v takové konfiguraci pod kapotu nevešel.

Kromě výkonu má celé řešení v případě Grecale pomoci i spotřebě. Ta kombinovaná by měla být 11,2 litru na sto kilometrů.

Trofeo díky Nettunu dokáže vystřelit z nuly na sto za 3,8 vteřiny a jeho maximální rychlost je 285 km/h. Standardně se dodává s pohonem všech kol, samosvorným zadním diferenciálem a automatickou osmistupňovou převodovkou od firmy ZF. Trofeo má rovněž specifický ostrý jízdní režim Corsa.

Podle Maserati by Grecale mělo svoji konkurenci trumfovat i vnitřním prostorem.
Podle Maserati by Grecale mělo svoji konkurenci trumfovat i vnitřním prostorem. | Foto: Maserati

Obě dostupnější verze pak místo šestiválce nasadí čtyřválce s mildhybridní pomocí. Dvoulitr verze GT bude mít 300 koní, ve verzi Modena pak 330 koní. I v tomto případě jsou obě verze standardně vybaveny automatem s osmi převody a pohonem všech kol. Silnější Modena má podobně jako vrcholné Trofeo vzadu samosvor. Modena a Trofeo budou také svoji sportovnost zdůrazňovat rozšířeným zadním rozchodem.

I čtyřválcové verze nabízejí velice slušnou dynamiku. GT jede stovkou za 5,6 vteřiny, Modena za 5,3. Maximální rychlost je 240 kilometrů za hodinu.

Zlomem pro Maserati pak má být příští rok uvedená čistě elektrická verze Grecale Folgore. Auto bude mít 105kWh baterii slibující dlouhý dojezd a dynamiku zajistí točivý moment až 800 Nm. I Folgore nabídne specifickou barvu a pojetí interiéru.

Čistě elektrické Grecale bude nejspíš prvním čistě elektrickým Maserati vůbec. Jako takové použije ještě slabší 400V palubní architekturu, pozdější modely mají již přejít na 800V slibující rychlejší nabíjení.

Proměna italské značky nabere ostatně s příchodem Folgore rychlý spád. 17. března letošního roku firma oznámila, že od roku 2024 bude uvádět na trh již jen čisté elektromobily a v roce 2030 pak se spalovacími motory skončí úplně.

Příští rok mají Italové uvést nové generace kupé GranTurismo a kabrioletu GranCabrio s elektrickými i spalovacími motory. V roce 2025 se na trhu má objevit elektrická verze supersportu MC20, nový luxusní sedan Quattroporte a SUV Levante. V jejich případě se již bude jednat výhradně o elektromobily.

 

Právě se děje

Další zprávy