Ital, co zná ten zázrak. Fiat Tipo je geniálně nenáročný rodinný sluha

Ital, co zná ten zázrak. Fiat Tipo je geniálně nenáročný rodinný sluha
Černé kliky, zrcátka a sloupky vypadají v kombinaci s koly dobře
Dnes jsou v módě štíhlejší palubní desky, ale z funkčního hlediska nemáme připomínek
Ergonomie je řešená z větší části postaru a přehledně: co funkce, to knoflík
Digitální formu přebírá rádio a telefon. Pravda, esemesky by systém kromě žvatlavého čtení v angličtině mohl i zobrazovat.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
29. 7. 2020 6:04
Fiat Tipo? Něco vám to říká, viďte? Staronový název zvolili Italové úmyslně. Vracejí nás do oněch dobrých časů, kdy rodinným autům kralovali, a na co sáhli, to získalo titul Evropský vůz roku. I teď na to jdou chytře, dokážou postavit maximum auta z jednoduchého základu. Tipo kdysi znamenalo náskok před ostatními ve využití vnitřního prostoru. A budete se divit, znamená i teď.

Jsou ostatní značky tak natvrdlé, že na Italy pořád nestačí? Ale ne, jen se pokorněji přizpůsobují příkrým limitům emisí CO2. Do pohonu zapřahají složité přeplňované motory s choulostivým přímým vstřikováním, v zájmu aerodynamiky staví stále placatější a stísněnější karoserie. Kvůli váze šidí hlukovou izolaci a změkčují čalounění sedadel, takže z nich dřív bolí záda.

Fiat tohle všechno s italskou bezstarostností ignoruje. Základní motor 1.4 16V má výstroj jako z devadesátých let a střecha vozu leží o poctivých pět čísel výš než u Golfu, takže snáz nastoupíte a lépe vidíte na semafory. I sedadla jsou akurátně tuhá a komfortně široká. Tipo také minula móda přehnané digitalizace s dotykovou obrazovkou, kde si bez listování košatým menu nenastavíte ani topení. Tady najdete pro všechno samostatný čudlík.

Foto: Martin Frei

Pohodlné je i sezení vzadu. Nejenže je tu dost místa před koleny, ale díky vyšší střeše se nemusíte krčit tak nízko u podlahy - sedák je ukotvený komfortně vysoko. České rodiny potěší také hluboký a dlouhý kufr s objemem 440 litrů, o 60 víc než v Golfu. Jak to? Tipo nemá v žádné verzi pohon 4×4 ani nezávislé zavěšení kol, které by vespod zbytečně zabíraly místo.

Jednodušší konstrukce podvozku přesto neznamená žádné kompromisy v komfortu jízdy. Zapomeňte na hlasité bouchání, jaké předváděly na hrbolech minulé Octavie nebo Peugeoty 308. Tipo se díky příkladně tuhé karoserii a jemnému naladění nese suverénně, většinu kanálů a rigolů jen lehce přecupitá. Není přitom ani zbytečně měkké, aby se houpalo a naklánělo. Prostě zlatý střed.

Benzinová čtrnáctistovka bez turba je v této třídě už hodně vypjatý minimalismus, dynamicky od ní nelze čekat zázraky. Abyste stíhali dnešní provoz ve městě, musíte ji docela točit, na dálnici už ani vytáčení nepomůže. Tohle je verze pro ty, kteří nespěchají. Což ale neznamená, že by trpěli hlukem. Motor je utlumený velice příjemně a šestistupňová převodovka drží otáčky příznivě nízko, takže vás ani delší cesta zbytečně neunaví.

Pohled na německá, francouzská a korejská auta bezstarostně svištící do kopce v levém pruhu je ovšem dvojznačný. Jejich majitelé se s plynem v podlaze řítí vstříc kolapsům turbodmychadel, defektům vysokotlakého vstřikování a pístům rozstříleným od detonací. S Tipem 1.4 se vám nic takového nestane a než všichni ti dobrodruzi v servisu vymění kompletní motor, zase je dojedete. Jen probůh nevěřte uživatelskému návodu, že by miniaturní třílitrová náplň oleje vydržela 30 000 km. Po takových panácích olej neměňte dvakrát, ale raději třikrát častěji.

Černé kliky a zrcátka obvykle na testovacích "voňavkách" nevídáme, ale tady patří ke vtipu akční edice Street Italia. Její pointou jsou švihácká černá litá kola, která z nelakovaných částí karoserie náhle udělají módní doplňky. Na našem pastelově červeném kousku to vypadá vskutku dobře, navíc je slušná i výbava uvnitř: multifunkční kožený volant, digitální rádio s Bluetooth, přední elektrická okna a tempomat.

Fiat Tipo 1.4

Motor: benzinový 4válec, 1368 cm3
Výkon: 59 kW při 6000 ot./min
Točivý moment: 127 Nm při 4500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 182 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,4 s
Kombinovaná spotřeba: 6,6 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 440 l 
Cena: od 314 900 Kč

S příplatkovou automatickou klimatizací a parkovacími senzory to vyjde na 354 600 Kč, což je v této třídě nevídaná láce. S letní prémií se na podobnou cenu dostane jen výprodejový Hyundai i30 1.4, zatímco srovnatelně vybavená Škoda Scala 1.0 TSI stojí 417 800 Kč.

Nejde ale jen o pořizovací cenu. Vedle Hyundaie i30 je Tipo posledním vozem v této třídě, který nabízí takhle jednoduchý a při správné údržbě věčný motor. Servisní náklady slibuje dlouhodobě nízké, ale v laboratoři nevyčaruje tak příznivé emise CO2. Obzvlášť když se takhle italsky zapomenete s aerodynamikou. Jestli má celá značka Fiat příští rok dosáhnout 91 g/km a Tipo udává 150, nejspíš taková nabídka nevydrží věčně.

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Hokejový útočník Sobotka dohraje sezonu ve Spartě

Hokejový útočník Vladimír Sobotka bude působit ve Spartě i ve zbytku sezony. Třiatřicetiletý hráč se zkušenostmi z NHL má s Pražany podepsanou smlouvu do konce ledna, s klubem se již ale domluvil na jejím prodloužení.

"Je to na dobré cestě. Věděli jsme, že bereme rozdílového hráče a jsme s Vláďou naprosto spokojeni. Splňuje naše představy," uvedl sportovní ředitel Sparty Petr Ton pro O2 TV v průběhu dnešního zápasu v Brně. Oficiálně by obě strany měly dohodu potvrdit příští týden.

Sobotka přišel do Sparty v polovině listopadu a nejprve podepsal měsíční smlouvu, kterou následně prodloužil do konce ledna. Dosud odehrál 24 zápasů, ve kterých nasbíral 23 bodů za čtyři branky a 19 asistencí. Nejčastěji nastupuje v elitní formaci společně s kapitánem Michalem Řepíkem.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Basketbalistky USK se rozloučily s Euroligou výhrou nad Gdyní

Basketbalistky ZVVZ USK Praha se rozloučily s touto sezonou Evropské ligy vítězstvím nad Gdyní 80:67. Double double si v utkání 6. kola připsala za vítězky Američanka Brionna Jonesová, která byla s 27 body nejlepší střelkyní zápasu a přidala 10 doskoků. V týmu Gdyně se povedl také Lauře Miškinieneové se 17 body a 13 doskoky.

Naději na postup ze skupiny B do čtvrtfinále ztratily svěřenkyně trenérky Natálie Hejkové v domácí "bublině" v hale na Královce porážkami v úterý s Fenerbahce Istanbul a ve čtvrtek s Lyonem. Mezi nejlepší osmičkou chybí USK poprvé od sezony 2012/13.

Gdyně, která v silné skupině neuhrála ani jednu výhru, držela s domácím týmem v první čtvrtině krok a dokonce v jednu chvíli vedla o pět bodů. Bylo to především díky devíti bodům Alice Kunekové. V druhé čtvrtině už ale USK, který tradičně střelecky držela Jonesová, dokázal získat až desetibodový náskok.

Polský celek se ještě snažil vrátit do hry, ale přišla desetibodová šňůra USK mezi 27. a 40. minutou. Dovršila ji dvěma trojkami za sebou Kateřina Elhotová, před ní ještě jednu proměnila Teja Oblaková. Vyplynulo z toho vedení 52:37. Dvakrát Pražanky unikly i do největšího rozdílu 16 bodů a bez problémů dokráčely k prvnímu úspěchu v domácím turnaji a celkově třetí výhře v soutěži.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Ugandská armáda hlásí 189 zabitých členů somálského teroristického hnutí Šabáb

Ugandská armáda v pátek oznámila, že při "překvapivém a rychlém" útoku zabila nejméně 189 příslušníků teroristického hnutí Šabáb v Somálsku. Cílem útoku bylo setkání členů ozbrojené skupiny, vojáci zatkli dva velitele hnutí a předali je somálské armádě. Žádné civilní cíle ani osoby útok nezasáhl, píše agentura AP a dodává, že informace z prohlášení ugandské armády nebylo možné ověřit.

Vedle hlavního leteckého útoku ugandská armáda zasahovala na několika dalších místech v Somálsku. Zneškodnila například vojenskou techniku, kterou teroristé používali, dopravní prostředky a zbraně.

Šabáb, který má vazby na teroristickou síť Al-Káida, chce svrhnout somálskou vládu. Jednotky somálské vlády a mírové oddíly Africké unie (AMISOM) v roce 2011 hnutí vytlačily z větší části metropole Mogadiša. Jeho přívrženci však mají dál pod kontrolou rozlehlé venkovské oblasti, odtud podnikají teroristické operace a sebevražedné atentáty. Hnutí na daních vybere téměř stejně peněz jako somálská vláda.

Zdroj: ČTK
Další zprávy