Internet je v autech přes deset let. Brzy bude normou

Radek Pecák Radek Pecák
3. 9. 2011 5:47
Skutečná internetová revoluce nastala v loňském roce
Foto: Radek Pecák

I když stále to ještě není standard, čím dál více vozů nabízí pasažerům i řidičům být online.

Například BMW poprvé přineslo internet do automobilu v roce 2001 s příchodem BMW řady 7 (E65).

Jednal se o o službu BMW Online. BMW Online umožňovalo prostřednictvím informačního systému vozu zobrazovat předem definované informace, například v podobě počasí, novinek, aktuálních restaurací či hotelů v okolí vozu. K dispozici ale byly nově také služby typu integrovaného e-mailového klienta či adresáře kontaktů.

Vůz byl také napojen na příslušný servis a mohl s ním v podstatě sám v případě potřeby komunikovat. Komunikace automobilu se světem probíhala přes portál BMW Online. Systém se zrychlil díky od roku 2005 díky zavedení GPRS, přesto byla rychlost spojení stále nedostatečná.

S rychlostí připojení rostou možnosti

Dalším důležitým bodem na cestě propojování automobilu a internetu  bylo v roce 2007 zavedení vyhledávací služby Google Local Search. BMW bylo v roce 2007 prvním výrobcem automobilů na světě, který umožnil takto obsažné vyhledávání informací různého druhu a jejich aktivní zpracování navigačním systémem.

Navíc v autě integrovaný telefon dokázal samočinně vytočit nalezené telefonní číslo.

Již o rok později se připojení v BMW řady 7 zrychlilo díky připojení EDGE. Poprvé tak bylo možné v sériovém automobilu plnohodnotně a neomezeně prohlížet internet.

A konečně od roku 2010 je ve vozech BMW možné při zadávání cíle cesty využívat reálného pohledu z databází Google Panoramio a Street View. Tuto možnost ovšem nabízejí i konkurenční prémiové automobilky.

V západní Evropě mají lidé možnost připojit se v autě (samozřejmě pokud je náležitě vybaveno) k internetu třemi způsoby. Jde to od loňského podzimu v každém BMW, které je vybaveno navigačním systémem Proffesional s ovládáním iDrive a rozhraním bluetooth.

Auto upozorní na turistické cíle

Využít ve voze integrovanou SIM kartu s vlastním datovým tarifem v ČR není možné. Internet lze však do automobilu zavést také s využitím připojení mobilního telefonu, který data přenáší do systému vozu pomocí bluetooth rozhraní.

Novinkou, dostupnou od podzimu 2010, je originální příslušenství BMW Car Hotspot. Jedná se o zařízení, které lze zakoupit i dodatečně a umístit jej do připraveného adaptéru, který se nachází mezi sedadly. Po umístění do automobilu je zajištěno jeho napájení, ale také připojení k anténám vozu. BMW Car Hotspot se přes vlastní SIM kartu s datovým tarifem připojí k internetu a toto připojení dokáže prostřednictvím bluetooth zprostředkovat systému iDrive, ale současně také díky Wi-Fi umožňuje, aby se k němu ve voze připojil notebook, tablet nebo jiné zařízení disponující připojením přes Wi-Fi.

Odborníci vysvětlují, že díky připojení z automobilu a využívání informací týkajících se bezprostředního okolí vozu se může z automobilu v budoucnosti stát například průvodce městem. Automobil bude například schopen filtrovat informace podle zájmů řidiče nebo posádky, a tak jejich pozornost směřovat přímo k tomu, co je zajímá.

Například v případě zájmu o architekturu systém filtruje tyto informace a upozorňuje posádku na zajímavé budovy v okolí.  Když posádka projeví o danou budovu zájem, automaticky se zobrazí relevantní informace o aktuálně konaných výstavách či akcích, včetně možnosti on-line zakoupení vstupenek.

Trvalé připojení k internetu bude možné využívat také pro zábavu. Již nyní lze například v automobilu poslouchat internetová rádia, v budoucnu však bude možné poslouchat hudbu umístěnou na vzdáleném serveru. K dispozici tak v automobilu budou i hudební knihovny.

 

Právě se děje

Další zprávy