Inflace dusí zájem o ojetá auta, zlevňují i zánovní. Nápadně levné kusy ale obejděte

Martin Frei Martin Frei
13. 12. 2022 13:30
Zatímco na jaře se roční automobily prodávaly téměř za cenu nových, nyní tlak ustává. Inflace a nejistota z příštího roku tlumí poptávku, zatímco automobilky navzdory nedostatku čipů dohonily největší část loňského covidového výpadku. Proti létu a podzimu zlevňují i žádané zánovní škodovky. Pozor ovšem na slevy příliš podbízivé, žádné auto není levné bezdůvodně.
Foto: Shutterstock

Trh ojetin se uklidňuje po bouřlivých osmnácti měsících. Nejprve ho zasáhl příval neuspokojených zájemců o nová auta, která v lockdownu neměl kdo vyrobit. Obavy z nákazy ve veřejné dopravě zároveň zvýšily zájem i o levnější vozy na pendlování do práce. 

Po opětovném otevření společenského života to vše umocnila vlna nahromaděné poptávky. K němu se přidal strach z toho, že některé modely kvůli emisním normám končí a v zachovalém stavu už nepůjdou sehnat. Dacia Sandero, etalon jednoduché a robustní techniky, zdražila až o 40 procent.

Poslední kapkou byl jarní rozjezd inflace. Lidé ze středních vrstev, kteří měli významnou část úspor v hotovosti, ji běželi utratit, než ztratí hodnotu. Roční škodovky se prodávaly za cenu nových a majitelé bazarů přiznávali, že takové marže neviděli od devadesátých let.

V druhé polovině roku se uvedené vlivy začaly vyčerpávat a ceny klesat. Nejprve mezi levnějšími auty, dnes už je trend zřetelný ve všech kategoriích.

Podle statistik AAA Auto vychází v bazarech a u menších obchodníků pokles od začátku roku o devět procent. Střední hodnota inzerovaných vozů klesla ze 239 na 220 tisíc korun, věkový medián se pohybuje mezi 12 a 14 lety a nájezd 157 tisíc kilometrů. Nejprodávanějším vozem v tomto segmentu je desetiletá Škoda Octavia za 180 tisíc korun. 

O deset až dvanáct procent museli zlevnit značkoví prodejci. Ti častěji prodávají vozy mladší a zánovní, které v posledním roce dosahovaly nejzávratnějších cen. "Hlavním důvodem je vyrovnání nabídky a poptávky v kategorii ročních a dvouletých vozů," potvrzuje Robert Imling, ředitel prodeje ojetých aut v Louda Auto. 

Zatímco dvouletá Škoda Scala v plné výbavě s nájezdem do 25 tisíc km se v létě prodávala za 368 tisíc korun, nyní klesla pod 330 tisíc. Model Škoda Karoq zlevnil ve stejném období z 687 330 korun na 598 tisíc.

Pohyb směrem dolů hlásí i internetové tržiště Carvago. Obchodní ředitel Zbyněk Müller vysvětluje, že motivem zlevnění u řady prodejců je snaha vyprázdnit sklad před svátky a Novým rokem. Upozorňuje však, že u nápadně výrazně zlevněných vozů je namístě opatrnost.

"Zvýšený zájem o kategorii zlevněných vozů nás přivedl k myšlence porovnat výsledky provedených kontrol CarAudit u vozů, které jsme v uplynulém půlroce dodali zákazníkům. Zjistili jsme, že ojetiny se slevou mají až o pětinu více technických nedostatků než vozy bez ní," dodal Müller.

Další vývoj cen bude záležet na poptávce a hospodářské situaci. Podle Roberta Imlinga z Louda Auto čeká v prvním čtvrtletí zlevnění zejména starší vozy, které vyšší kategorie následují se zpožděním.

Že se situace stále zcela neuklidnila, ukazuje srovnání cen ojetých aut s inflací. Podle statistik AAA Auto je nyní mediánová cena vozů nabízených v bazarech o 42 procent vyšší než v prvním čtvrtletí roku 2019. Inflace za stejné období přitom dosáhla 25 procent. 

 

Právě se děje

Další zprávy