Indické Dillí s okamžitou platností zakázalo naftová auta. Předčilo i nejradikálnější evropská města

ČTK Radek Pecák ČTK, Radek Pecák
19. 7. 2016 12:45
Regulovat různé typy vozidel se spalovacími motory začínají některá města a země rovněž v Evropě. Nejradikálnější jsou zatím v Paříži, kde již začal platit zákaz vjezdu pro automobily vyrobené před rokem 1997 a motocykly s datem výroby před rokem 1999. Praha chystá zatím zákaz vjezdu pro velké kamiony.
Doprava v tomto indickém městě je skutečně hustá.
Doprava v tomto indickém městě je skutečně hustá. | Foto: Aktuálně.cz

Indická justice nařídila úřadům, aby z ulic v hlavním městě Dillí odstranily všechna naftová vozidla starší deseti let. Jde o další krok ve snaze zmírnit vysoké znečištění ovzduší v indické metropoli, napsala agentura Reuters.

Dopravní úřady v Dillí musejí podle soudního nařízení s okamžitou platností zrušit registrace všech vozidel na naftový pohon vyrobených před nejméně deseti lety. To je opatření, které nemá obdobu na celém světě. Například i v České republice jezdí statisíce dieselových aut, která jsou stará deset let i více.  

Experti se neshodují v názoru na to, jakou měrou vozidla přispívají ke znečištění ovzduší ve městech. Několik jich ale volalo po zákazu naftových vozidel, protože způsobují větší znečištění než auta s benzinovým motorem a motocykly.

Indický nejvyšší soud již loni dočasně zakázal prodej velkých naftových vozidel v Dillí. Naznačil také, že by mohl uvalit dodatečnou daň na prodej naftových aut, což by mohlo zasáhnout odbyt mnoha významných automobilek, jako je například japonská Toyota nebo indická Tata Motors.

Světová zdravotnická organizace (WHO) loni jmenovala Dillí jako nejznečištěnější město na světě. Nejhorší situace pravidelně nastává v zimě, kdy šedé nebe a hustá smogová pokrývka metropoli halí už od časných ranních hodin. Dillí má asi 14 milionů obyvatel a odhadem 7,5 milionu registrovaných vozidel.

Dřívější soudní zákazy vztahující se na starší naftová auta v Dillí se dodržovaly jen málo, napsal Reuters.

Zákaz přichází jen necelé tři týdny poté, co Paříž zakázala na svém území ve všední dny vjezd aut s datem výroby před rokem 1997 a motocyklů, které spatřily světlo světa v roce 1999 a dříve. Za porušení zákazu byla stanovena pokuta 35 eur, která se již od začátku příštího roku zvýší na 78 eur. Za čtyři roky má nastat další dramatické zhoršení podmínek pro majitele starších vozů. Do města nad Seinou se již nepodívají žádná auta starší deseti let a žádný vůz se vznětovým agregátem, byť by byl sebemodernější.

Konec aut, která ke svému pohonu využívají ropná paliva, je již na dohled v Norsku, a dokonce v sousedním Německu. Norové připravují zákaz všech vozů vypouštějících do ovzduší emise na rok 2025, Němci se chystají prosadit povolení registrace nových vozů od roku 2030 jen pro auta s elektromotory.

V Česku se zatím o konkrétních opatřeních moc nemluví. Pouze Praha přemýšlí o zákazu vjezdu kamionů delších než 12 metrů do vybraných pražských ulic. Opatření by mohlo platit od začátku roku 2017.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Ptačí chřipka se v druhém chovu firmy Moras na Pardubicku nepotvrdila

Nákaza ptačí chřipkou ve druhém chovu firmy Moras v Moravanech na Pardubicku se nepotvrdila, 120 000 kusů brojlerů se nemusí utratit, oznámil ředitel krajské veterinární správy Josef Boháč. Podnik Moras má chovy ještě ve tři kilometry vzdálených Slepoticích, kde se u krůt v pondělí nákaza ptačí chřipkou potvrdila.

Ve vedlejších halách ve Slepoticích jsou brojleři, virem nakažení nejsou. Protože jsou ale v ohnisku nákazy, veterináři přikázali jejich usmrcení. Je tam zhruba 140 000 kusů drůbeže, odhadem 400 tun. Vybíjení drůbeže tam začalo v pondělí večer a potrvá zřejmě do pátku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy