Porsche i Zetor spolunavrhoval brněnský rodák. Je mu věnovaná působivá výstava

Skici Jiřího Kuhnerta, jednoho ze členů týmu pracujícího na Porsche 928.
Foto: Archiv Moravské galerie v Brně
Eva Srpová Eva Srpová
8. 11. 2018 16:45
Málokdo tuší, že na vzhledu Porsche 928 nebo vývoji Zetoru Crystal se podílel rodák z Brna Jiří Kuhnert. Kdyby si při odchodu z designérského studia nevzal s sebou své vlastní skici, svět by se to nikdy nedozvěděl. Nyní je vystavuje Moravská galerie v Brně a vůbec poprvé se veřejnost dozvídá o dramatickém a navíc příliš krátkém životě osobnosti, která mohla zásadně ovlivnit i BMW.

Jako sprint. Velmi intenzivní, ale také krátký. Takový byl život Jiřího Kuhnerta, který by vydal na knihu. Narodil se v roce 1941 a jako brněnský Němec to neměl po válce jednoduché, i když byl ještě dítě.

Jiří se svou ženou Magdalenou
Jiří se svou ženou Magdalenou | Foto: Archiv Magdaleny Kuhnertové

S matkou se jim podařilo před Revolučními gardami ukrýt u přátel a vyhnout se tak "brněnskému pochodu smrti", kdy byli Němci brutálně vyhnáni z města a při samotném exodu k rakouským hranicím zahynuly stovky lidí. Úřady pak v rámci degermanizace přejmenovaly původně Hans-Jürgena Kuhnerta na Jiřího.

Odmala miloval automobily a neustále je skicoval. Po dokončení střední průmyslové školy sice nastoupil do Zbrojovky Brno jako technolog, avšak táhlo ho to ke kreslicím prknům. Už ve Zbrojovce se podílel na vývoji Zetoru Crystal, ve svém volnu ale neustále kreslil sportovní auta.

Do Německa emigroval, protože se chtěl stát automobilovým designérem a najít svého otce.
Do Německa emigroval, protože se chtěl stát automobilovým designérem a najít svého otce. | Foto: Archiv Magdaleny Kuhnertové

"Dostal do vínku velký talent, který dále rozvíjel jako samouk. Měl ale technickou znalost toho, čemu se pokoušel dát tvar," vysvětluje Rostislav Koryčánek, kurátor výstavy Jiří Kuhnert: Sketch the dream. Ta se otevřela veřejnosti v pátek 2. listopadu v Moravské galerii v Brně.

Po okupaci Československa se Kuhnert rozhodl emigrovat. Jak připomíná Rostislav Koryčánek, důvody měl dva. Toužil se stát automobilovým designérem a tušil, že za železnou oponou moc příležitostí nedostane, a pak také chtěl najít v Německu svého otce, který se během války přidal k Luftwaffe.

Utekl do Stuttgartu, protože práci u Porsche měl už předdomluvenou a nastoupil zde 23. září 1968. Jiří Kuhnert, už opět přejmenovaný zpět na Hanse-Jürgena, ve své zdatnosti v kreslení dostal tak vysoko, že si i přivydělával kreslením pro německý časopis Auto motor a sport. Na kresbách odhadoval vize, jak asi budou nové modely vypadat.

Výstava Jiří Kuhnert: Sketch the dream
Výstava Jiří Kuhnert: Sketch the dream | Foto: Archiv Moravské galerie v Brně

"Právě tyto kresby ukázal Lapinovi a přesvědčil ho, že kromě práce konstruktéra je mu vlastní také imaginace nezbytně nutná pro každého designéra," připomíná Rostislav Koryčánek ve výjimečně zdařilém katalogu k výstavě Sketch the dream.

A tak se Kuhnert stal součástí týmu, který měl navrhnout úplně nový model Porsche typu transaxkle, tedy s motorem předu, ale pohonem zadních kol. Vznikly modely dva. Levnější 924 se čtyřválcem od VW otevřela brány Porsche k novým zákazníkům, 928 s osmiválcovým motorem o objemu 4,5 l přímo od Porsche, dlouhá léta pak automobiloví fanoušci obdivovali a toto sportovní gran turismo bylo úspěšné také na americkém trhu. 

Tým, který stál za vznikem Porsche 928.
Tým, který stál za vznikem Porsche 928. | Foto: Archiv Magdaleny Kuhnertové

"Ze vzpomínek Kuhnertovy ženy Magdaleny vyplývá, že dělení koncových světel na čtyři části a zapuštění do karoserie vycházelo z návrhů Jiřího, což ostatně potvrzují i jeho dochované práce. Dalším jeho příspěvkem jsou takzvaná telefonní kola, která svou profilací připomínají ciferník stolních telefonů," dodává Rostislav Koryčánek.

V archivu Porsche se ale podařilo dohledat i skici například návrhů faceliftu Lady 2103, na kterém se podílel i Kuhnert, avšak nakonec se návrhy Porsche v Rusku neuplatnily.

Uvedení Porsche 928 na ženevském autosalonu v únoru 1977 provázelo ohromně pozitivní přijetí a model se stal hvězdou přehlídky. Potvrdilo to i vítězství v evropské anketě Auto roku, mimochodem to bylo poprvé a naposledy, kdy v této anketě vyhrála značka Porsche.

Příprava brněnské výstavy nebyla jednoduchá. V Porsche jsou vedeni jako hlavní osobnosti Anatol Lapine a Walter Möbius, jednotliví členové týmu se nezveřejňují. A tak vlastně k odhalení toho, jak moc 928 ovlivnil brněnský rodák Kuhnert, dopomohla drobnost, za kterou teď můžeme děkovat, jinak bychom o jeho práci nevěděli nic.

Kuhnert po neshodách s Lapinem ze studia Porsche totiž odešel a všechny skici si vzal s sebou. Ze strany automobilky by se ale dalo hovořit o tom, že výtvory patří firmě, pro kterou tehdy pracoval.

Další ze skic, které si Kuhnert odnesl domů.
Další ze skic, které si Kuhnert odnesl domů. | Foto: Archiv Moravské galerie v Brně

Po odchodu ho okamžitě přijali k BMW. Jak ale jeho žena Magdalena v prospektu k výstavě vzpomíná, vstupní prohlídka odhalila, že něco není v pořádku. Ukázalo se, že Jiří má rakovinu tlustého střeva v pokročilém stadiu. "Ještě na nemocničním lůžku do poslední chvíle kreslil a nepřipouštěl si, že by mohl umřít. Stalo se tak ale v březnu 1979," dodává Rostislav Koryčánek.

Zemřel tedy ve velmi mladém věku 37 let a nezbývá než přemítat o tom, co by bylo s BMW, kdyby ho navrhoval brněnský rodák, výjimečně pracovitý muž se zkušenostmi od Porsche. "Byla to jedna z nejtalentovanějších osobností mezi tehdejšími designéry," míní Rostislav Koryčánek.

Výstava Jiří Kuhnert: Sketch the dream je tedy výjimečnou příležitostí poznat, jak jeden z týmu může zásadně ovlivnit celek. Navíc detailně mapuje, jakým způsobem se tehdy auta navrhovala. Fanoušci značky Porsche by ji rozhodně měli navštívit, čas na to mají do 13. ledna 2019.

S přispěním Rostislava Koryčánka

 

Právě se děje

před 47 minutami

Tři čtvrtiny lidí chtějí místo stravenek dostávat peníze, ukázal průzkum. Ministerstvo navrhuje stravenkový paušál.

Až tři čtvrtiny zaměstnanců, kteří dnes dostávají stravenky, by raději přešly na peněžní stravenkový paušál. Většina z nich by přitom své stravovací návyky nezměnila. 

Čtyři pětiny restaurací by zase přivítaly, kdyby u nich méně lidí platilo stravenkami. Vyplývá to z průzkumu, který pro ministerstvo financí uskutečnila agentura Median mezi 1212 respondenty. 

"Dnešní režim zachováváme a nijak jej neomezujeme. Pouze ke stravenkám a firemním jídelnám přidáme třetí možnost, díky které mohou zaměstnanci dostat nezdaněný příspěvek na stravování rovnou v penězích. Kdo chce, pojede stále ve stejném režimu a nic se pro něho nezmění," uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).

Návrh je součástí připravovaného daňového balíčku na rok 2021. Návrh v tuto chvíli projednávají ministerstva. Jeho účinnost je navržena od 1. ledna 2021. 

Zdroj: ČTK
před 48 minutami

V severní Itálii ve městě Padova zemřel osmasedmdesátiletý muž pozitivně testovaný na koronavirus. Jde o prvního Evropana, který nákaze podlehl.

 Úmrtí v pátek pozdě večer oznámil italský ministr zdravotnictví Roberto Speranza.

Muž byl jedním ze dvou starších pacientů v oblasti Veneto, u kterých bylo podezření na nemoc COVID-19, kterou nový typ koronaviru způsobuje. V nemocnici ležel podle italských médií 14 dní a přijat byl s jiným druhem onemocnění.

Zdroj: ČTK
před 55 minutami

V palivových nádržích tří desítek letadel značky Boeing 737 MAX objevil výrobce zbytky materiálu, mohly ohrozit bezpečnost strojů.

Během kontroly zatím nepředaných strojů výrobce objevil podobný problém u 35 z nich, potvrdil mluvčí firmy. Podle informací agentury Reuters se jednalo o víc než polovinu zkontrolovaných letounů. 

Firma uvedla, že v nádržích se našly zbytky cizích předmětů, což je termín, který se používá pro nejrůznější materiál, jako jsou hadry, nástroje, kovové třísky a další. Většinou zůstává po zaměstnancích, kteří se podílejí na výrobním procesu. Podobný problém už měla firma také u jiných letadel, například u tankovacích letounů KC-46, upozornila agentura Reuters. Tyto předměty zvyšují riziko elektrického zkratu a požáru.

Letadla 737 MAX jsou už téměř rok odstavena z provozu, nová čekají zaparkovaná na své dodání aerolinkám. Zákaz přišel loni v březnu po dvou smrtelných nehodách. 

Zdroj: Reuters , ČTK
před 2 hodinami

Nákaza koronavirem v Číně polevuje, její nárůst hlásí Jižní Korea. Nakažených je celkem přes 76 tisíc.

Nemoci způsobené novým typem koronaviru v pevninské Číně podlehlo již celkem 2345 lidí. Během pátku jich zemřelo 109, o devět méně než ve čtvrtek. Nakažených je přes 76 tisíc. Počet nově onemocnělých se v pátek výrazně snížil na 397 ze čtvrtečních 889. Informovala o tom v sobotu odvoláním na čínské zdravotnické úřady agentura Reuters. Výrazný nárůst nových případů hlásí Jižní Korea.

Epicentrum epidemie, provincie Chu-pej, hlásí za pátek výrazně nižší počet nových případů onemocnění i mírně nižší počet nových úmrtí. Počet nových nemocných klesl na 366 ze čtvrtečních 631. Počet mrtvých v této nejvíce zasažené čínské provincii činil v pátek 106, zatímco ve čtvrtek to ještě bylo 115. Celkem v Chu-pej již zemřelo 2250 lidí a celkový počet nakažených tam byl k pátku 63 tisíc.

Zdroj: ČTK
Další zprávy