Jan Matoušek
4. 8. 2022 6:02
Letos uplynulo už dvacet let od chvíle, kdy Porsche poprvé představilo SUV Cayenne. Auto, které výrazně ovlivnilo celou třídu sportovně-užitkových vozidel a pomohlo zachránit německého výrobce od bankrotu. Dnes jsou SUV nejpopulárnější kategorií aut nejen v Evropě a nabízí je téměř každý - včetně Lamborghini a brzy i Ferrari. Spolu s Cayennem jsme vybrali 10 dalších důležitých SUV historie.
Rolls-Royce Cullinan
Do roku 2018 byly za vrchol luxusních SUV všeobecně považován Range Rover spolu s Bentley Bentayga. V květnu toho roku ale Rolls-Royce představil své dlouho dopředu avizované první SUV se jménem Cullinan a opět přepsal pravidla hry o nejluxusnější SUV na trhu. Stal se prvním modelem své značky s pohonem všech kol, které pohání dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec - podobně jako ve Phantomu. Ostatně ač má Cullinan vyšší světlou výšku a je to auto, které si majitel teoreticky může řídit i sám, luxusem na palubě si právě s limuzínou příliš nezadá.
Vzadu u některých verzí nechybí lednička, samozřejmostí je strop s LED podsvícením připomínající hvězdné nebe a prostor pro posádku a zavazadla může být dokonce oddělen pevnou přepážkou. O luxusních materiálech včetně kůže, vlny nebo dřeva nemluvě, stejně jako o prakticky nekonečných možnostech individualizace všeho od laku karoserie až po vyšívání na opěrkách hlav. Ze spodní části víka kufru je pak možné udělat sedátko třeba v přírodě na pikniku. Za to všechno si Britové nechají samozřejmě draze zaplatit, faktem ale je, že od dob Cullinanu se počet superluxusních SUV ještě zvýšil. Výše se posunula pátá generace Range Roveru, Mercedes oprášil označení Maybach pro velké SUV GLS a BMW X7 umí také splnit celou řadu přání svých majitelů, byť úrovně Rolls-Roycu nedosahuje.