SUV, která měnila historii. Porsche před 20 lety ukázalo Cayenne a spustilo lavinu

Jan Matoušek Jan Matoušek
4. 8. 2022 6:02
Letos uplynulo už dvacet let od chvíle, kdy Porsche poprvé představilo SUV Cayenne. Auto, které výrazně ovlivnilo celou třídu sportovně-užitkových vozidel a pomohlo zachránit německého výrobce od bankrotu. Dnes jsou SUV nejpopulárnější kategorií aut nejen v Evropě a nabízí je téměř každý - včetně Lamborghini a brzy i Ferrari. Spolu s Cayennem jsme vybrali 10 dalších důležitých SUV historie.

Porsche Cayenne

V 90. letech nebylo Porsche v dobré kondici. Prodávalo nízké desítky tisíc aut ročně a bylo v červených číslech. První záchranou se v roce 1996 stal kompaktní roadster Boxster, doplňující ikonickou řadu 911. Dva sportovní modely ale k zajištění stabilní budoucnosti nestačily, ve Stuttgartu tak začali přemýšlet o dalším modelu. Velmi vážně prý uvažovali o MPV, která byla v té době na vzestupu, na popud americké pobočky se ale Porsche nakonec vydalo cestou SUV. Vznikl projekt Colorado, za nímž se v roce 1998 ukrývalo nejen Porsche Cayenne, ale také Volkswagen Touareg. Čtyři roky vývoje vedly k tomu, že na podzim roku 2002 představilo Porsche své první SUV.

Okamžitý úspěch? Ani náhodou. Auto svým designem vyvolalo značnou vlnu kontroverzí, americký dopisovatel britského magazínu Autocar dokonce napsal, že zákazníci v USA sice mají rádi Porsche, ale ne když vypadá jako Hyundai a stojí dvakrát tolik. Cayenne to neměl lehké, nakonec si ale cestu k zákazníkům našel. Částečně proto, že i když vážil asi tolik jako dvě 911, pořád to bylo auto s dechberoucí rychlostí. Umělo až 266 km/h, což se dnes nemusí zdát moc, na počátku tisíciletí ale tak rychle něco tak velkého a těžkého prostě nejezdilo.

Zpočátku byly pod kapotou osmiválce, později se přidaly i šestiválcové motory a po faceliftu v roce 2007 se Cayenne stal také prvním Porsche s naftovým motorem. To vzbudilo další debatu, přesto si podobně jako na kontroverzní vzhled první generace i na naftové Porsche veřejnost nakonec zvykla. V roce 2010 přišla druhá generace, poprvé s hybridním a později plug-in hybridním pohonem, aktuální třetí generace je pak v nabídce od roku 2017. O dva roky později dostala poprvé i druhou karosářskou variantu Coupé. A zatímco se první dvě generace kompletovaly v Lipsku, ta třetí už je kompletně z Bratislavy, kde se dříve dělaly karoserie a další komponenty. Za dvacet let zatím Porsche prodalo přes milion Cayennů a inspirovalo i další výrobce primárně jen sportovních aut - Maserati, Lamborghini a dokonce i Ferrari, jehož Purosangue se má představit v letošním roce.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 hodinami

Keňané volili prezidenta, poslance a senátory, komise může sčítat hlasy až týden

Keňané v úterý volili nového prezidenta, členy obou komor parlamentu a zástupce místních správ. I když se volební místnosti oficiálně uzavřely již v 16:00 SELČ, hlasování bylo podle BBC prodlouženo v místech, která se otevřela později. Hlavním tématem předvolební kampaně bylo řešení ekonomických problémů země. Na sečtení hlasů má volební komise maximálně sedm dní.

K letošním volbám se zaregistrovalo 22 milionů voličů. Keňská volební komise uvedla, že očekává volební účast kolem 60 procent. V posledních volbách v roce 2017 se k urnám dostavilo téměř 80 procent voličů.

O prezidentský post se ucházeli čtyři kandidáti. Vítěz nahradí dosavadní hlavu státu Uhurua Kenyattu, který po ukončení dvou mandátů nemá právo znovu kandidovat.

Keňské volby v minulosti provázely spory, obviňování z podvodů a také násilí. Jak píše agentura Reuters, Keňanům dělají největší starosti rychle rostoucí ceny potravin a hluboce zakořeněná korupce, takže mezi nimi panuje malá důvěra v to, že nová vláda něco změní.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Varnsdorfská textilka Velveta míří do insolvence, má dluhy přes 300 milionů

Tradiční výrobce oděvních textilií, společnost Velveta z Varnsdorfu na Děčínsku, nebyla schopna dostát svým závazkům vůči věřitelům, které přesahují 300 milionů korun. Byla proto nucena podat na sebe insolvenční návrh, informovaly dnes na webu Hospodářské noviny (HN).

Historie firmy sahá do roku 1777, kdy Josef Franz Anton Fröhlich zřídil ve Varnsdorfu tkalcovskou dílnu. Společnost se specializovala například na výrobu manšestru, dyftýnu nebo sametu. Sortiment doplňovaly oblekové tkaniny či tkaniny pro bytový dekorační textil a lůžkoviny.

"Ekonomická situace dlužníka se opět zhoršila s neočekávaným a razantním nárůstem cen elektřiny a plynu, který započal na konci roku 2021. Zvýšením cen energií se skokově zvýšily náklady na výrobu a na vlastní provoz obchodního závodu dlužníka," uvádí insolvenční návrh podaný ke Krajskému soudu Ústí nad Labem 8. srpna. Společnost s novými klienty vyjednala nové ceny, u dříve sjednaných zakázek se jí však nepodařilo zahrnout vyšší náklady, a proto nebyla schopna udržet svůj provoz v chodu.

Nadále však existují firmy Velveta Varnsdorf a Velveta Textilie, napsaly HN. První se podle obchodního rejstříku zabývá rozvodem tepla a elektřiny či barvením a chemickou úpravou textilií, druhá společnost se věnuje koupi zboží za účelem jeho dalšího prodeje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy