Ideální auto pro rodinu: V novém touranu vás děti nepřekřičí

Radek Pecák Radek Pecák
10. 7. 2015 19:30
Nová generace velkoprostorového rodinného vozu se v porovnání s předchůdcem prodloužila o třináct centimetrů. Cena startuje nad hranicí 550 tisíc korun.
Touran ničím nezastírá, že patří mezi rodinně zaměřené Volkswageny.
Touran ničím nezastírá, že patří mezi rodinně zaměřené Volkswageny. | Foto: Radek Pecák

Obývací pokoj na čtyřech kolech, to je nový Volkswagen Touran. Při mezinárodní prezentaci nové generace tohoto velkoprostorového vozu, která se konala v Amsterdamu a jeho okolí, k tomu při praktickém testování dospěl redaktor online deníku Aktuálně.cz.

Jako otec dvou dětí musel konstatovat, že konstruktéři skutečně mysleli téměř na vše. Podobně jako konkurenční automobily má i přicházející nová generace Volkswagenu Touran sedačky, které se dají posouvat a jejich opěradla naklápět do několika poloh. Samozřejmě je lze v případě potřeby sklopit tak, aby vznikla rovná plocha.

Všechna zadní sedadla jsou opatřena systémem Isofix, což znamená, že dovnitř mohou rodiče bezpečně usadit až pět malých kluků a holek. Existuje také možnost dokoupení dvou sedaček do třetí řady, které jsou ovšem stejně jako u dalších obdobných aut spíše jen pro menší děti.

Široké zadní dveře umožňují snadné nastupování do vozu.
Široké zadní dveře umožňují snadné nastupování do vozu. | Foto: Radek Pecák

Praktičnost vozu zvyšuje rovněž obrovský počet úložných prostor všude kolem cestujících. My jsme je všechny spočítat nedokázali, tisková zpráva hovoří o tom, že jich je v interiéru celkem 47.

Zavazadlový prostor v pětimístném voze má objem úctyhodných 743 litrů, což je samozřejmě dostatečné i pro rodiny převážející kočárky, odstrkávadla a podobné neskladné předměty.

Nový touran, který nahrazuje předchůdce po dlouhých třinácti letech, je však skvělým dílem především díky domyšleným detailům. Například sklopné stolečky na opěradlech předních sedadel lze aretovat v několika polohách. Mohou tak posloužit i jako držák například pro tablet.

Každou ze tří sedaček ve druhé řadě lze posouvat v rozsahu 20 centimetrů.
Každou ze tří sedaček ve druhé řadě lze posouvat v rozsahu 20 centimetrů. | Foto: Radek Pecák

Rodiče dětí, které se rády hlasitě projevují, určitě ocení další vymoženost. Touran se systémem Carnet Cam Connect totiž dává možnost řidiči sledovat své děti sedící vzadu, aniž by se za nimi musel otáčet, což je jev, který už v minulosti vedl k řadě dopravních nehod.

Na rozdíl od jiných vozů se zde tedy nevyužívá přídavného zpětného zrcátka, ale mnohem sofistikovanějšího řešení - dění v druhé a třetí řadě snímá kamera, která obraz přenáší na displej navigačního a multimediálního systému. Pokud  rodič sedící vpředu dospěje k názoru, že je milované potomky třeba na něco upozornit, jeho hlas se prostřednictvím mikrofonů pro handsfree telefonování zesílí a přenese do reproduktorů v zadní části vozu.

Volkswagen se také chlubí, že pro touran vymyslel nový klimatizační systém, díky němuž bude uvnitř naprosto čistý vzduch. Senzor vyhodnocující kvalitu vzduchu spolupracuje s aktivním biogenním filtrem a ten do automobilu nevpustí žádné škodliviny, dokonce ani spory hub a alergeny. Navíc je klimatizace třízónová, což znamená, že individuálně si teplotu ve voze mohou zvolit nejen řidič a jeho spolujezdec, ale také ti, kteří cestují ve druhé, případně třetí řadě.

Interiér působí moderně a současně je přísně funkční.
Interiér působí moderně a současně je přísně funkční. | Foto: Volkswagen

Důležitou roli při pořizování auta pro potřeby rodin hraje v současné době samozřejmě bezpečnost. Touran tak získal prvky, které jsou obvyklé v nových automobilech manažerské třídy. V případě nárazu chrání cestující čelní, boční a stropní airbagy, pro řidiče je tu ještě jeden kolenní a vzadu mohou být ještě další dva boční. Vzniku nehody pak řidiči pomáhá zabraňovat škála bezpečnostních asistenčních systémů. Mimo jiné nouzové autonomní brzdění, upozorňování na vozy v mrtvém úhlu řidiče nebo udržování vozu ve vymezeném jízdním pruhu.

Řidičskou práci pak osobě za volantem ulehčuje třeba i asistent pro couvání s přívěsem, který vůz automaticky vede po předem zvolené dráze, parkovací kamera nebo asistent pro jízdu v koloně umožňující automatické popojíždění v zácpě nízkými rychlostmi.

Pokud zákazník zvolí pětimístný interiér, získá i obrovský kufr.
Pokud zákazník zvolí pětimístný interiér, získá i obrovský kufr. | Foto: Volkswagen

Auto jsme vyzkoušeli v městském provozu v Amsterodamu, na dálnicích i silničkách vedoucích podél vodních kanálů zvaných zde grachty. Ve většině případů vyhovovalo základní tovární nastavení odpružení. To je vzhledem k zaměření vozu komfortní. Například, pokud jsme dostatečně včas nezaregistrovali některý ze zpomalovacích hrbolů a nezpomalili z padesátikilometrové rychlosti, vůz se plavně a bez jakéhokoli zvukového doprovodu přes tento řidiči neoblíbený prvek přenesl. Posádka zaregistrovala toliko mírné zhoupnutí na počátku a konci hrbolu.

Sedačky ve druhé řadě lze složit do rovné podlahy. Také opěradlo spolujezdce nemusí překážet při převážení dlouhých předmětů.
Sedačky ve druhé řadě lze složit do rovné podlahy. Také opěradlo spolujezdce nemusí překážet při převážení dlouhých předmětů. | Foto: Volkswagen

Pokud je ale automobil vybaven příplatkovým systémem DCC, tedy s nastavitelnou tvrdostí tlumičů, je možné automobil uzpůsobit i na situace, kdy si hlava rodiny po vyložení ratolestí chce užít zatáčkovitou silnici. Rychlejší reakce řízení, odezvy motoru na stlačení plynového pedálu a také přitvrzení podvozku zajistí přepnutí do režimu sport.

Nový touran se bude do České republiky zatím dovážet se čtyřmi motorizacemi. Základní - nejslabší a nejlevnější - je čtyřválcový benzinový turbomotor o zdvihovém objemu válců 1,2 litru (výkon 110 koní), následuje stopadesátikoňový agregát 1,4 TSI (rovněž spaluje benzin), který je ale vždy spojen pouze s automatickou převodovkou. Dieselové pohonné jednotky, které si v minulých generacích do tohoto vozu objednávala většina zákazníků, jsou rovněž v nabídce dvě. Slabší 1,6 TDI dosahuje maximálního výkonu 110 koní, dvoulitr je silnější (150 koní).

My jsme během amsterodamské akce otestovali dvě z nich. Motor 1,4 TSI se sedmistupňovou automatickou převodovkou je pro takový automobil téměř stvořen. Je výborně utlumen, autu dodává dostatečnou dynamiku i pro předjíždějí, daní je však mírně vyšší spotřeba. My jsme na zhruba stokilometrové trase s autem obsazeným dvěma osobami dosáhli spotřeby 7,2 litru. Výrobcem udávaná hodnota 5,4 litru by byla dosažitelná pouze v případě, že se budete od semaforu k semaforu doslova ploužit a ani na dálnici nezrychlíte přes sto kilometrů v hodině.

Za příplatek se do vozu montuje i adaptivní podvozek.
Za příplatek se do vozu montuje i adaptivní podvozek. | Foto: Volkswagen

Úsporným přeborníkem má být motor 1,6 TDI se šestistupňovou manuální převodovkou, který jsme testovali ve druhé části prezentace. 4,4 litru je tovární údaj o spotřebě, my jsme jezdili o litr "dráže". I to je vzhledem k velikosti auta (délka 4527, výška 1628 a šířka 1814 milimetrů) velmi dobrý údaj. Na druhou stranu, motor je poměrně nekultivovaný a ve vyšších otáčkách docela hlučný.

Tuzemské zastoupení značky již začalo přijímat objednávky na tento vůz. Vstupní cena za vůz s motorem 1,2 TSI a v nižším ze dvou výbavových stupňů je 555 900 korun. Za tyto peníze pak zákazník získá již velmi slušně vybavený automobil. V ceně je například zmíněná třízónová klimatizace, rádio, tempomat, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově nastavitelná přední sedadla či rezervní kolo.

Porovnat automobil s přímými konkurenty, kterými jsou mimo jiné Renault Grand Scénic a Ford Grand C-Max, můžete zde.

 

Právě se děje

Další zprávy