Hyundai uvedl na český trh první elektromobil. Jmenuje se Ioniq a bude se prodávat i jako hybrid

Jiří Kaloč
17. 11. 2016 18:46
Importér korejské značky Hyundai uvedl na český trh svůj první elektromobil. Ioniq Electric bude k dispozici u vybraných prodejců značky za základní cenu 859 990 Kč, dojezd na plně nabitou baterii o kapacitě 28 kWh by měl mít okolo 280 km. Levnější alternativou bude Ioniq Hybrid, který přijde na 699 990 Kč, v polovině příštího roku se dočkáme i plug-in hybridu.
Elektromobil Ioniq Electric a hybridní verze Ioniq Hybrid se liší hlavně přední maskou. Vlevo elektromobil, vpravo hybrid.
Elektromobil Ioniq Electric a hybridní verze Ioniq Hybrid se liší hlavně přední maskou. Vlevo elektromobil, vpravo hybrid. | Foto: Aktuálně.cz

Korejská automobilka se věnuje vývoji alternativních pohonů již dlouho, prvním produktem, který vzbudil ohlas po celém světě bylo SUV ix35 Fuel Cell, což byl vlastně první sériově vyráběný elektromobil s palivovými články na světě.

Záď Ioniqu zaujme dvojitým zadním oknem děleným odtokovou hranou, což významně zlepšuje výhled dozadu
Záď Ioniqu zaujme dvojitým zadním oknem děleným odtokovou hranou, což významně zlepšuje výhled dozadu | Foto: Aktuálně.cz

Další vývoj pohonu s palivovými články samozřejmě pokračuje, ale u Hyundai mezitím představili novou modelovou řadu Ioniq, která nabízí nejrůznější alternativy elektrického pohonu od čistého elektromobilu přes dobíjecí plug-in hybrid až po standardní hybrid, v němž elektromotor slouží pouze jako pomocný pohon konvenčnímu spalovacímu motoru.

Ioniq Electric se od verze Hybrid na první pohled odlišuje přídí. Bez potřeby chlazení spalovacího motoru mohla maska chladiče uvolnit místo čisté ploše s odlišnou povrchovou úpravou v šedém odstínu. Elektromobil je navíc vybaven předními světlomety a zadními sdruženými svítilnami s technologií LED.

Svými liniemi Ioniq částečně připomíná Toyotu Prius, která představuje v případě hybridní verze přímou konkurenci. Konkurentem pro Ioniq Electric je pro změnu Nissan Leaf, který letos přišel s inovovanou podobou svého elektromobilu a prodlouženým dojezdem na 300 km.

Ioniq Electric nabízí maximální dojezd 280 km a energii k tomu čerpá z moderních lithium-polymerových akumulátorů s kapacitou 28 kWh. Tento typ baterií se používá hlavně v mobilních telefonech. Vyznačuje se velkou kapacitou při malých rozměrech, minimálním samovybíjením, schopností rychlého nabíjení a dlouhou životností.

Nevýhodou je pokles kapacity při delším nepouživání a možnost vznícení nebo výbuchu při zkratu, jak ukázala aféra okolo telefonu Note 7 od Samsungu. Proti tomu je ovšem baterie chráněna speciálním zařízením, takže se není čeho bát.

Pracoviště řidiče je podobné jako v ostatních modelech značky, chybí však řadicí páka a palubní přístroje jsou z části nahrazeny LCD displejem
Pracoviště řidiče je podobné jako v ostatních modelech značky, chybí však řadicí páka a palubní přístroje jsou z části nahrazeny LCD displejem | Foto: Aktuálně.cz

Nabití akumulátoru na 80 procent kapacity trvá 24 minut při použití superrychlé nabíječky DC (stejnosměrný proud) o výkonu 100 kW, několik hodin pak trvá nabíjení z domácí zásuvky střídavým proudem (AC). Energie z akumulátoru živí elektromotor o výkonu 88 kW a točivém momentu 295 N.m, který je samozřejmě dostupný v celém rozsahu. Na přední kola tuto sílu přenáší jednostupňová redukční převodovka. Nejvyšší rychlost je 165 km/h.

Díky systému shift-by-wire nejsou v automobilu u některých zařízení mechanické vazby (například mezi voličem rychlostí a převodovkou), což zjednodušilo konstrukci a umožnilo zvětšit vnitřní prostory. Použitelný zavazadlový prostor tak najdete také pod přední kapotou.

Pokud je to možné, může Ioniq Electric kinetickou energii rekuperovat a za jízdy dobíjet baterii. K tomuto účelu má řidič na volantu páčky, kterými může intenzitu rekuperace nastavovat ve čtyřech stupních. Ioniq Electric je zároveň vybaven elektrickou parkovací brzdou EPB ovládanou tlačítkem, zatímco přihrádka pro indukční nabíjení mobilních telefonů je prakticky umístěna vedle tlačítek voliče jízdních režimů.

Hyundai Ioniq Hybrid přední masku kvůli chladiči mít musí. Pohání jej totiž benzinový motor o objemu 1,6 litru a výkonu 78 kW a točivém momentu 175 N.m kombinovaný s šestistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou. Sekunduje mu elektromotor o výkonu 32 kW a točivém momentu 170 N.m. Celkový největší výkon hybridní soustavy je 103 kW a točivý moment 265 N.m.

Ioniq Hybrid díky tomu dosahuje největší rychlosti 185 km/h. Pouze s elektromotorem je rychlost omezena na 120 km/h, ale s ohledem na kapacitu akumulátoru 1,56 kWh ujede Ioniq Hybrid elektricky jen pár kilometrů. Kombinovaná spotřeba je pak podle výrobce 3,4 litru na 100 km.

V průběhu příštího roku dorazí na trh i model Plug-In Hybrid, který bude mít ze zásuvky dobíjecí baterii o kapacitě 8,9 kWh, která by měla umožnit dojezd na čistě elektrickou energii okolo 50 km. 

 

Právě se děje

Další zprávy