Dostupné auto pro opravdu velké rodiny. Hyundai Staria chce porazit i VW Multivan

Jan Matoušek Jan Matoušek
4. 2. 2022 6:02
Osobní dodávky pomalu nahradily klasická MPV, tedy víceúčelové vozy. Výraznou tváří této kategorie je Volkswagen Multivan, který nedávno přijel v nové, již sedmé generaci. Vyrovnat se mu chce nejeden konkurent, nově se o to snaží korejské Hyundai. Jeho model Staria zaujme na první pohled vnějším designem a naláká i cenou. V galerii najdete nejen rozbor ceníku, ale třeba i porovnání s Multivanem.

Konkurent číslo 1: Volkswagen Multivan - od 1 202 104 Kč

Nejen z pohledu prestiže bude hlavním konkurentem Hyundai Staria už několikrát zmiňovaný Volkswagen Multivan T7. Obě auta jsou úplně nová, sedmá generace německého vozu se do Česka dostala teprve před pár týdny na počátku ledna. Na rozdíl od korejského modelu se pak Multivan dodává ve dvou délkách, které se navzájem neodlišují rozvorem náprav. Veškerých 170 milimetrů navíc šlo do zadní části, a tedy objemu zavazadlového prostoru. V tabulce níže jsou uvedeny rozměry obou variant, jasně z nich však vyplývá, že Hyundai je blíže Multivan Long, ačkoliv i tak má Staria delší rozvor náprav.

Technické srovnání

Hyundai Staria Volkswagen Multivan
Rozměry (d/š/v) 5253/1997/1990 mm 4973/1941/1907 mm; 5143/1941/1907 mm (Long)
Rozvor náprav 3273 mm 3124 mm
Objem kufru 117/431 l (7 míst), 831/1303 l (9 míst) 469/1844/3672 l; 763/2171/4005 l (Long)
Počet sedadel 7/9 5/6/7
Benzinové motory ---------- 1.5 TSI (100 kW), 2.0 TSI (150 kW)
Naftové motory 2.2 CRDi (130 kW) 2.0 TDI (110 kW)
Plug-in hybrid ---------- 1.4 TSI eHybrid (160 kW)
Cena od 899 990 Kč 1 202 104 Kč

Jednoduchá je matematika v otázce pohonných jednotek. Přímo konkurující mají obě auta jedinou, a to turbodiesel, který je ale možné v případě Multivanu objednávat zatím jen přes dealery. V konfigurátoru jej nenajdete, protože na trh přijde až na jaře. Naftový čtyřválec Hyundai je o 20 kW silnější a má na výběr manuální nebo automatické řazení. Volkswagen má sedmistupňový dvouspojkový automat standardně. Výhodou korejského modelu je volitelný pohon všech kol, na který nejnovější generace německého rivala zatím nemá odpověď. Stále ještě prodávaný Multivan T6.1 se však nabízí se 150kW turbodieselem a pohonem všech kol za nejméně 1 649 000 korun. Na druhou stranu Multivan T7 má k dispozici i benzinový motor nebo, při správném využívání mixu elektřiny a benzinu, papírově velmi úsporný plug-in hybrid.

Cena bude nakonec pravděpodobně alfou a omegou mezi Hyundai Staria a VW Multivan T7. V základních provedeních je totiž cenový rozdíl více než 300 tisíc korun, výbava Multivanu je ale přece jen o trochu bohatší, ačkoliv rozdíly nejsou takové, jaké naznačuje cenový skok. A to je přitom řeč o benzinovém 100kW motoru, protože turbodiesel stojí v základu skoro 1,3 milionu. Především však ale v ceně základního Multivanu lze koupit Hyundai dokonce ve druhé nejvyšší výbavě, s automatem a pohonem všech kol. V tu chvíli je navíc korejský model i daleko lépe vybavený.

V tabulce je porovnání výbavy základního naftového Multivanu Long, který délkou více odpovídá Hyundai Staria. To je v tabulce zastoupeno základní verzi s "cenou od".

Porovnání výbavy

Hyundai Staria 2.2 CRDi / 130 kW Comfort Volkswagen Multivan Long 2.0 TDI / 110 kW
Cena od 899 990 Kč 1 337 592 Kč
Počet sedadel 9 5
Počet airbagů 6 7
Nouzové brzdění S - chodci i cyklisté S - chodci i cyklisté
Udržování jízdního pruhu S S
Tempomat S S
Klimatizace S - manuální S - manuální
Rádio S S
Dotyková obrazovka S - 8 palců S - 10 palců
Bluetooth S S
Digitální budíky S S
Multifunkční volant S S + kožený
Vyhřívání předních sedadel N +11 715 Kč
Bezklíčkové startování N S
Parkovací senzory S - vzadu + couvací kamera +16 358 Kč (vpředu i vzadu)
Přední diodová světla N S
Boční posuvné dveře na obou stranách S S
Kola 17 palců, ocelová s kryty 16 palců, ocelová s kryty

Kožený volant, bezklíčkové startování nebo diodová přední světla má základní Multivan navíc oproti základnímu Hyundai, který na druhou stranu nabízí už ve standardu zadní parkovací senzory i kameru. Důležité je též podotknout, že už druhá výbava Smart má diodová světla, bezklíčkové startování, navíc i odemykání, ale i spoustu další výbavy včetně navigace nebo automatické klimatizace ve standardu. A pořád, dokonce i s automatem a pohonem všech kol, bude výrazně levnější než vstupní Multivan jak s benzinovým, tak naftovým motorem. Čistě cenové porovnání tedy korejský model vyhrává.

 

Právě se děje

Další zprávy