Hyundai má chodicí auto. Elevate je unikátní elektromobil pro záchranáře

Prohlédněte si chodicí auto Hyundai Elevate.
Auto umí své nohy i zatáhnout, aby mohlo jet po silnici jako klasický, konvenční vůz.
Kráčející auto má pomoci záchranářům - dostane je doprostřed trosek, do epicentra přírodní nebo jiné katastrofy.
Fungovat by ale mohl i jako taxi pro postižené. Takto umožní nástup vozíčkáři, který nebude muset složitě sjíždět ze schodů.
Po sjetí z namrzlé silnice se na ni dokáže Elevate také sám vyškrabat na asfalt.
Foto: Hyundai
Martin Přibyl Martin Přibyl
8. 1. 2019 17:10
Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas představilo Hyundai svoji vizi záchranářského vozidla budoucnosti. Koncept se jmenuje Elevate a od aut, která jsme dosud znali, se liší jednou zásadní věcí – dokáže chodit.

Korejská automobilka mluví o tom, že ji při návrhu inspirovala potřeba záchranářů, pro něž je vždy nejtěžší dostat se až do samotného epicentra přírodní katastrofy. Jejich terénní auta obyčejně zůstanou stát před vlastními troskami. Elevate se díky svým schopnostem dokáže dostat o poznání dále.

"Záchranáři musí absolvovat poslední úsek cesty pěšky. Elevate ale na místo neštěstí přijede a pak se vyšplhá po rozházených kusech betonu nebo hromadě trosek," říká John Suh, viceprezident inovačního centra Hyundai Cradle.

Chodící Elevate. Hyundai představil automobil do terénu | Video: Hyundai

Technologie ale není určena jen pro záchranu životů ve zdevastovaných oblastech. John Suh připomíná i výhody pro postižené. "Lidé na vozíku si budou moci přivolat Elevate v podobě autonomního taxíku, který vyšplhá až k jejich dveřím a oni do něj po rampě vjedou," tvrdí.

Hyundai Elevate je postaven na modulární platformě, která umožňuje měnit nástavby podle potřeby - jinou bude potřebovat taxi, jinou záchranářské vozidlo. Jedná se o elektromobil, k pohonu slouží motory integrované do nábojů kol. Robotické nohy pak mají pět stupňů volnosti a díky nejmodernějším elektrickým aktuátorům se Elevate umí plazit jako ještěrka i chodit jako kočka nebo pes.

Nohy lze navíc zasunout, koncept pak dokáže jet po dálnici jako každé jiné auto a spořit tak energii. Oproti klasickému vozu ale pak zvládne přelézt 1,5 metru vysokou zeď a překročit stejně širokou prohlubeň. Při chůzi po nerovném terénu pak využívá svůj téměř až 4,6metrový rozchod. Kabina s pasažéry přitom vždy zůstává v jedné rovině.

"Kombinace pokročilé robotiky a nejnovější technologie elektromobilů nám umožňuje znovu definovat pojetí svobody pohybu, kterou nám auto dává," myslí si David Byron, manažer designu z firmy Sundberg-Ferar, která na návrhu Elevate s Hyundaiem spolupracovala.

"Stačí si představit auto, které zapadlo do zasněženého příkopu pár metrů od dálnice. Díky technologii Hyundai Elevate se na ni může vyškrábat zpět a zachránit tak svou zraněnou posádku," popisuje Byron možné situace.

Hyundai koncept Elevate společně s firmou Sundberg-Ferar vyvíjel poslední tři roky. O sériové výrobě zatím nemluví.

 

Právě se děje

Další zprávy