Když je základ dobrou volbou. Nejslabší Hyundai i30 zdobí jednoduchost minulé dekády

Když je základ dobrou volbou. Nejslabší Hyundai i30 zdobí jednoduchost minulé dekády
Kombík je nejprostornější variantou rodiny i30, na délku měří 4585 mm, široký je 1785 mm. Střecha končí 1465 mm nad zemí, s ližinami o centimetr výš.
Základní motor 1.5 DPi má dva vstřikovače na válec, nenajdeme zde turbo ani filtr pevných částic.
Šestistupňová převodovka má krátké převody, které na sebe dobře navazují a drží motor v požadovaných otáčkách.
Za desetipalcový displej infotainmentu se zrcadlením mobilu a integrovanou navigací se připlácí 25 tisíc korun, standardem je 8" displej bez navigace.
Foto: Jakub Stehlík
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
8. 10. 2022 6:37
Kompaktní rodinné kombíky za snesitelnou cenu jsou čím dál vzácnější zboží, Hyundai však jeden takový stále nabízí. Se základní benzinovou jedna-pětkou a manuální převodovkou se zájemce o i30 vejde do půl milionu korun, a to si může dopřát nejvyšší dostupnou výbavu.

Vypadá to až podezřele, když člověk zabrousí na stránky Peugeotu, Renaultu nebo třeba Volkswagenu. Ceny konkurentů, jako je Golf, 308 nebo Megane, se pohnuly vzhůru dosud nevídaným způsobem, zatímco Hyundai i30 v provedení kombi začíná na přiměřených 450 tisících korun, s akční cenou ještě o 40 tisíc níže.

Nejde přitom o techniku z garážového výprodeje, pod kapotou testovaného vozu najdeme moderní čtyřválec ze série Smartstream, který má lehkou celohliníkovou konstrukci. Tento pak navíc nabízí kombinaci vlastností, které bychom u konkurence hledali marně.

Především jde o čtyřválec, navíc se slušným objemem 1,5 litru. Obejde se bez turba a má nepřímé vstřikování paliva. Na rozdíl od přímého vstřiku mnohem lépe snáší krátké trasy, aniž by při nich ředil olej a vršil karbonové úsady.

Je tu ale i netradiční řešení v podobě zdvojených vstřikovačů. Pro každý válec tu najdeme rovnou dva, přičemž s emisemi to pomáhá do té míry, že motor nepotřebuje filtr pevných částic. Kdo jej někdy u Hyundaie platil ze své kapsy, ví, že rozhodně nejde o drobné.

Směsice neotřelých konstrukčních ingrediencí však nakonec přece jen ústí do starého známého projevu nepřeplňovaného agregátu: plynulý zátah, avšak bez momentu překvapení, když se probudí turbo. V tomto konkrétním případě také bez jasně definované výkonové špičky. Motor je sice sympaticky pružný, po městě na padesátce si dá klidně líbit jízdu "na pětku", aniž by jen náznakem protestoval. Ve kterých otáčkách se ale cítí nejlépe, nemá řidič šanci poznat.

Ve skutečnosti leží maximum točivého momentu ve 3500 otáčkách. Přesně tolik motor točí při zařazeném šestém převodovém stupni a rychlosti 130 km/h, zatímco při devadesátce je to o tisíc otáček méně. Omezovač zasáhne až u šesti tisíc, avšak vytáčením si řidič nepomůže, žádné utajené fondy výkonu tu nenajde.

Deklarovaných 109 koní drží ve střehu šestistupňový manuál s krátkými převody, které na sebe plynule navazují a mají jednoznačnou kulisu řazení. Spotřeba ve městě šplhá k sedmi litrům, mimo něj rychle klesá pod šest. Tady není co vytknout.

Měkčí polstrování sedadel doplňuje komfortně odladěný podvozek, který dobře zvládá drobné šrámy na silnici i dlažební kostky. Příčné prahy mu ale nesedí, ty už cestující pocítí zřetelněji. Pochvalu si zaslouží vyladění jednoduché zadní klikové nápravy, která na nerovnostech nemá tendenci uskakovat. Jízdní vlastnosti se navíc výrazně nemění ani při plně naloženém autě, v zatáčkách se i30 chová předvídatelně.

Téměř 4,6 metru dlouhý kombík působí na dnešní poměry až nápadně placatým dojmem, uvnitř však nabízí standardní prostor své třídy. Udávaných 602 litrů základního obejmu kufru automobilka takřka jistě měřila i s prostorem na rezervu, ale i tak má zavazadelník pravidelný tvar, velký vstupní otvor a nízkou nákladovou hranu. Podlaha není v rovině se sklopenými sedadly, schůdek je ale mírný. Vítaným detailem je průvlak na lyže.

Prostor pro cestující je střižen na konfekční postavy - pokud je mají všichni přítomní, nebudou trpět pocitem nedostatku. Když se ale za volant posadí čahoun, přijde pasažér na zadní lavici s prosbou, aby sedadlo trochu posunul vpřed. S prostorem pro nohy se vzadu neplýtvá, málo ho tu ale také není.

Ve srovnání s aktuálními elektromobily značky Hyundai působí interiér i30 až povážlivě konzervativně. Chybí tu milé detaily nad rámec běžné konfekce, na druhou stranu se tu nijak neexperimentuje s řidičovou trpělivostí. Většina důležitých funkcí tu má vlastní fyzické tlačítko, stop-start systém lze vypnout jediným stiskem. Ovládaní klimatizace reprezentuje samostatný panel bez skrytých funkcí, což je řešení, které by nebylo špatné uzákonit.

Hyundai i30 kombi 1.5 DPi

Motor: benzinový 4válec, 1498 cm3
Výkon: 81 kW (109 k) při 6000 ot./min
Točivý moment: 144 Nm při 3500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 187 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,6 s
Kombinovaná spotřeba: 6,2 l/100 km (WLTP)
Objem zavazadlového prostoru: 602 - 1650 l 
Cena: od 409 990 Kč

Nošovický Hyundai pohodlně obstará čtyřčlennou rodinu, netrpí bláznivými nápady s ovládáním, jeho základní motor slibuje nenáročnou údržbu a dlouhá léta bezproblémové jízdy. I když by se pár koní navíc při předjíždění hodilo, skvělý poměr ceny a nabízené hodnoty nelze u této motorizace přehlédnout.

 

Právě se děje

Další zprávy