Hůře než v opilosti. Tak se řídí během telefonování

Radek Pecák Radek Pecák
19. 10. 2013 6:43
Řidič, který píše při řízení SMS, osminásobně zvyšuje riziko vzniku smrtelné nehody
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Alespoň občas to za volantem udělá téměř každý řidič. Sáhne po zvonícím mobilním telefonu či dokonce píše textovou zprávu.

Vědci ovšem upozorňují, že závislost na sociálních sítích a krátkých textových zprávách začíná být za volantem stejně nebezpečná jako alkohol nebo drogy.

"Řidič, který vezme do ruky mobilní telefon a začne psát SMS, je až trojnásobně nebezpečnější než řidič s alkoholem v krvi. Obecně pak „esemeskující" řidič osminásobně zvyšuje riziko vzniku smrtelné dopravní nehody. Ukázaly to nejnovější zahraniční studie, na které upozornil tuzemský Besip.
 
„Při psaní textové zprávy se řidič po dlouhých pět sekund nedívá na silnici. Za tu dobu ujede vozidlo při rychlosti 90 km/h vzdálenost odpovídající délce fotbalového hřiště. Co se v té době děje na silnici, řidič vůbec nevnímá," říká šéf oddělení Besip Roman Budský. "Přitom více než dvě třetiny mladých řidičů jsou mylně přesvědčeny, že mohou psát textové zprávy a přitom bezpečně řídit," dodává.

Telefonování za volantem negativně ovlivňuje schopnost řidiče vnímat zrakové a akustické vjemy. Současně snižuje jeho mentální i fyzickou kapacitu při řešení dopravních situací. Během telefonování je řidič motorového vozidla ovlivněn stejně, jako by měl v krvi hladinu alkoholu přinejmenším 0,8 promile, což je více než dva velké panáky 40% destilátu.

Hands -free není záchranou

Sady hands-free měly snížit nebezpečí vzniku nehody. Podle posledních výzkumů je však i telefonování s hands-free z pohledu míry rozptýlení řidiče prakticky rovnocenné. Vědci se zabývali i porovnáním řidiče rozptylovaného hovořícím spolujezdce a toho, který telefonuje. I toto srovnání podle studie vyznívá vše v neprospěch telefonujícího řidiče. Při složité či nebezpečné situaci osádka vozu spontánně přeruší konverzaci. U telefonního rozhovoru druhá strana totiž o hrozbě neví a dál rozptyluje řidiče.

Fenoménu používání mobilních telefonů za volantem se podrobně věnovali odborníci z Virginia Polytechnic Institute and State University. Došli k závěru, že účast řidiče na nehodě v okamžiku, kdy vytáčí telefonní číslo, je téměř třikrát vyšší. U řidičů kamionů je nebezpečí ještě zhruba dvakrát vyšší. Pokud řidič kamionu „esemeskuje", zvyšuje se pravděpodobnost havárie dokonce třiadvacetkrát.

Každý pátý motorista v Británii přiznává, že se při řízení věnuje kamarádům na sociálních sítích. Být neustále on-line, sledovat, co se právě děje, sdílet vše možné s přáteli - tomu ani za volantem v současné době neodolá stále větší procento lidí. Při již zmíněném výzkumu v Británii celých 39 % respondentů přiznalo, že při řízení telefonují, píšou zprávy a navštěvují sociální sítě. O tom, kdo poslal SMS zprávu, se přesvědčí pohledem na displej 45 % řidičů.

 

Právě se děje

Další zprávy