Hrozí ledovka na silnicích. Přečtěte si deset rad, jak si na extrémně kluzké vozovce počínat

Ondřej Běhal
30. 1. 2017 10:47
Meteorologové varují řidiče před ledovkou. Nejdůležitější je odhalit kluzkou silnici včas, zpomalit, předvídat a znát vlastnosti a chování auta, které řídíte. Každé vyžaduje trochu jiný přístup.
Těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Ideální je se svým autem absolvovat školu smyku, abyste věděli, jak se v kritické situaci chová.
Těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Ideální je se svým autem absolvovat školu smyku, abyste věděli, jak se v kritické situaci chová. | Foto: Radek Pecák

Český hydrometeorologický ústav vydal na poslední dva lednové dny varování před ledovkou, což je jev, který na českých silnicích a dálnicích hrozí téměř celou zimu, ale i na jaře nebo na podzim.

Nejnebezpečnější ledovka vzniká při teplotách lehce nad nulou po předchozích tuhých mrazech, když se rychle mění počasí. Teplota vzduchu už může být v plusových stupních Celsia, padá déšť, který ale na promrzlé silnicí okamžitě namrzá a vytváří kluziště.

Nejvíce nebezpečné jsou lokální ledovky například na mostech a dalších místech, která se nesmí chemicky ošetřovat. Také v údolích, kde namrzla mlha. Může se stát, že jedete po zcela suché nebo mokré silnici, která se během pár metrů změní v čistý led.

„Velmi nebezpečné je, že námraza často nebývá vidět. To v případě, že se jedná o tenounkou průsvitnou vrstvičku, glazuru pokrývající tmavý asfalt. Řidič je přesvědčen, že se pohybuje po navlhlém asfaltovém povrchu, a přitom jede po hladkém kluzišti. Tento nebezpečný úkaz se označuje jako černý led,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Důležité je tedy být ostražitý při počasí, kdy se ledovka může vyskytnout. To znamená zpomalit a držet velké odstupy od ostatních vozidel, ale i chodců nebo cyklistů. S velkým předstihem řešit situace, jakými jsou třeba průjezd serpentin nebo příjezd na stopku před hlavní silnicí, zvlášť po předchozím klesání.

Pokuste se namrzlá místa identifikovat. To nejlépe poznáte krátkým prudkým přibrzděním na rovném přehledném úseku, když za vámi ani proti vám nic nejede. Většina současných aut už disponuje systémem ABS, díky němuž se kola po brzdění nezablokují. Upozorněte na tuto zkoušku dopředu své spolujezdce.

Důležité je vědět, že díky ABS zůstává auto řiditelné i při plném používání brzd. Jakmile se tedy dostanete do situace, že potřebujete co nejvíc zpomalovat, prošlápněte brzdový pedál a tlačte na něj maximální silou tak dlouho, dokud nepojedete bezpečnou rychlostí. Nepolevujte. Do toho klidně točte volantem. Zvlášť řidiči starších ročníků, kteří byli zvyklí u aut bez ABS brzdit přerušovaně a držet volant rovně, si to musejí neustále připomínat.

Největší počet nehod na ledovce vzniká tím, že řidič najede do zatáčky příliš rychle a nezatočí, protože to malá přilnavost pneumatik na ledu prostě nedovolí. Základem je najet do zatáčky pomalu. Fyzikální zákony neobelstí ani majitelé nejmodernějších aut s elektronickými asistenty a pohonem všech kol.

Všichni tito pomocníci totiž pomáhají spíše v případech, kdy by mohl vzniknou smyk při zrychlování. Tomu už dokáže elektronický stabilizační systém většinou předejít, pohon všech kol zase umožní bez zásahu elektroniky projet zatáčku na kluzkém povrchu o trochu větší rychlostí. Přesto je dobré na kluzkém povrchu zrychlovat velmi zvolna, ideálně v nízkých otáčkách, kdy je akcelerace mírná a plynulá.

Pokud dostanete smyk, měli byste vědět, jak se chová auto, které řídíte, a jakou má koncepci pohonu. Většina aut v Česku disponuje pohonem přední nápravy a mají na kluzku tendenci nezatočit a po tečně vyjet ze zatáčky. Při smyku s takovým autem pusťte plynový pedál, vyšlápněte spojku a snažte se dál řídit, jemně pootočit kola více do zatáčky. Pokud nejedete příliš rychle, kola se většinou "chytí".

U aut s pohonem zadní nápravy má zadek v zatáčce tendenci předbíhat předek. Natočení kol do zatáčky by se tedy při smyku mělo naopak zmenšit, aby se záď srovnala. Při příliš prudké reakci hrozí překývnutí zadní části auta na druhou stranu.

Auta s pohonem všech kol mají také častěji tendenci k nedotáčivému smyku, ale záleží na konkrétní technologii. Zvláště u sportovně laděných jde totiž více síly na kola zadní, takže může hrozit i smyk přetáčivý. Obecně platí, že auta s pohonem všech kol sice odolávají smyku déle, ale jakmile se "utrhnou", je mnohem těžší krizi zvládnout, i kvůli jejich vyšší hmotnosti. Důležité je nezpanikařit a uprostřed smyku zapomenout na brzdu. Smyk u auta s pohonem 4x4 naopak můžete vyrovnat citlivým přidáním plynu a prací s volantem.

Obligátní, ale možná nejdůležitější rada na závěr. Pokud ledovka hrozí a meteorologové to dopředu avizují tak jako nyní, na silnice v ohrožených oblastech se vůbec nevydávejte a zůstaňte doma.

 

Právě se děje

Další zprávy