Hoří, má Teslo. Devět otázek a odpovědí o elektromobilech v plamenech

Martin Přibyl Martin Přibyl
27. 11. 2019 6:02
Případy hořících elektromobilů jsou vděčným tématem nejen poslední doby. Poté, co vzplanuly Tesly v čínských garážích, začala jedna po nárazu do stromu plápolat i v sousedním Rakousku. Je toto riziko vážné? A proč elektroauta, když v nich není benzin nebo nafta, vůbec hoří? Podívejte se do našeho přehledu.
Průběh hoření automobilu
Průběh hoření automobilu | Foto: Technický ústav požární ochrany

6. Je to skutečné riziko?

Nedávná nehoda Tesly v Rakousku (a s ní i další incidenty), při níž auto narazilo do stromu, začalo hořet a experti ho následně museli 72 hodin chladit, vyvolala pochybnosti o bezpečnosti elektroaut. Obzvlášť když k tomu připočteme hořlavou podstatu baterie a její možnou zranitelnost. Fungují opatření výrobců? "U podobných zpráv většinou chybí bližší podrobnosti, nevíme, v jakém stavu auto bylo, jestli nebylo poškozeno již předtím," konstatuje plukovník Kramář. Na bezpečnost nebo nebezpečnost elektromobilů z nich lze tedy jen těžko usuzovat.

Nebezpečí požáru elektroauta se nedá stanovit ani statisticky, na to jich na silnicích jezdí velice málo. Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NHTSA) si v roce 2017 nechal vypracovat studii, která říká, že nebezpečí vzplanutí elektromobilu je srovnatelné nebo nižší než v případě konvenčního vozu se spalovacím motorem.

"V Česku zatím k žádnému požáru elektromobilu nedošlo. Aut do zásuvky u nás ale nejezdí mnoho," říká Kramář. Hasiči podle něj zatím likvidovali jen jeden hořící hybrid, zvládli ho ale s použitím klasických prostředků. 

Proč tedy hořící Tesla budí takovou pozornost? Na hořící konvenční spalovací vozy jsme si zvykli a média na ně běžně neupozorňují. Ostatně ani ony nevzplanou po každé havárii. Nevyzkoušená a nová technologie je vždy předmětem pochybností.

 

Právě se děje

Další zprávy