Historie se mění. Rekordy teď budou psát elektromobily

Radek Pecák Radek Pecák
13. 8. 2010 0:00
V neděli odstartují čtyři týmy s elektromobily. Chtějí objet svět za 80 dní
Foto: Aktuálně.cz

Je to vlastně podobné jako v počátcích automobilismu.Tenkrát se také pořádaly nejrůznější závody, vytrvalostní maratóny či propagační jízdy.  Jezdilo se na solném jezeře, na okruzích i po běžných silnicích. Teď se historie opakuje. Jen s tím rozdílem, že tyhle akce budou stále častěji vyhrazeny pro elektromobily a další vozidla s alternativními pohony. 

Je totiž doba, kdy je třeba  propagovat vozy s nízkými a pokud možno nulovými emisemi. Již záhy i velké automobilky budou ve velkém chrlit série elektrických verzí svých vozů nebo už i speciální elektromobily. 

Například automobilky Nissan či Mitsubishi již tak učinily a další budou následovat buď příští nebo přespříští rok. Potenciální kupce bude tedy nutné přesvědčit, že už skutečně přišel ten čas, aby své staré kouřící auto vyměnili za zbrusu nové elektrovozidlo.

Zatím je ale propagace alternativních pohonů stále ještě většinou v rukou nadšenců. 

Závod kolem světa za 80 dní

Například v neděli odstartuje ze švýcarské Ženevy čtveřice elektrických vozidel na cestu kolem světa. Chtějí třicet tisíc kilometrů po Evropě, Asii a Americe zvládnout za 80 dní. Jednotlivé týmy budou mezi sebou soutěžit, kdo se zpět do Švýcarska vrátí jako první.

Jedn tým tvoří Švýcaři, druhý Australané, třetí Korejci a čtvtý Němci. Velikost ani vzhled vozidla nebyl nijak omezen. jedinou podmínkou je, aby vozidlo bylo schopné při průměrné rychlosti alespoň 80 km/hod ujet vzdálenost 250 kilometrů bez dobíjení a dobití baterií na plnou kapacitu nesmí trvat déle než čtyři hodiny. Také musí být schopno vézt dva cestující. 

Akce vlastně navazuje na počin švýcarského vynálezce, který objel předloni svět v solárním automobilu. Louis Palmer se zapsal do historie jak první člově, který objel svět v automobilu na solární pohon. Trvalo mu to 534 dní, během nichž ujel přes 53 000 kilometrů. Musel za sebou ovšem neustále vláčet velký vozík se solárními panely. Během své cesty svezl řadu známých osobností, včetně generálního tajemníka OSN  Pan Ki-muna, monackého knížete Alberta nebo starostu New Yorku Michaela Bloomberga.

Rallye Monte Carlo vyhrála Tesla

Kromě těchto propagačních jízd se ale pro elektromobily a vozy s dalšími alternativními pohony konají dokonce i řádné závody. Například letos v březnu se již počtvrté jel závod na trati Rally Monte Carlo. Nakonec v konkurenci například Toyoty Prius, Lexuse 450 h a dalších vozů zvítězil právě elektromobil Tesla Roadster.

"Tohle je poprvé, co na 1000 kilometrů rally potřebovalo auto palivo jen za 33 dolarů. Je to důkaz, že elektrický Roadster znamená revoluci automobilového průmyslu," komentoval úspěch Erik Comas, řidič jednoho z Roadsterů a jezdec Formule 1. Tesla Roadster se umístil první nejen v celkové, ale také v kategoriích spotřeba a elektrická auta. 

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Adetokunbo v NBA dovedl Milwaukee k šesté výhře za sebou

Nejužitečnější hráč minulé sezony Janis Adetokunbo zaznamenal ve čtvrtečním utkání NBA proti Portlandu impozantní triple double za 24 bodů, 19 doskoků a 15 asistencí a byl strůjcem vítězství Milwaukee 137:129. Bucks se po šesté výhře za sebou osamostatnili v čele Východní konference.

Adetokunbo podruhé v sezoně dosáhl na dvojciferná čísla ve třech základních statistických ukazatelích a stal se prvním hráčem v historii klubu, který zaznamenal bilanci čítající alespoň 20+15+15. Jeho čtvrteční výkon v historii ligy předčili jen slavní Oscar Robertson, Wilt Chamberlain a Larry Bird.

Střelecky se přitom řecký basketbalista trápil a proměnil jen devět z 27 střel. V počtu finálních přihrávek ale ve své sedmé sezoně v lize dosáhl na osobní rekord. "Když mi to nepadalo, snažil jsem se nacházet spoluhráče. Udělal jsem ale jen půlku práce, to oni se trefovali," řekl Adetokunbo.

Další zprávy