Historická formule stojí stovky milionů. Přesto s ní majitel stroje po první závodnici F1 jezdí

Eva Srpová Eva Srpová
15. 5. 2017 16:31
Maria Teresa de Filippis byla první závodnice Formule 1, která do tohoto náročného sportu pronikla a zúčastnila se několika Velkých cen. Jezdila ve stroji Maserati 250F, se kterým mimo jiné závodil také Juan Manuel Fangio. Vínové Maserati 250F s tak pozoruhodnou historií neskončilo ani ve šrotu, a dokonce ani v muzeu. Závodí dál a sbírá jednu cenu za druhou. O víkendu 13.–14. května se na mosteckém okruhu jel vůbec poprvé seriál historických závodních vozů a dnes už legendární Maserati po Marii de Filippis oba závody vyhrálo. Byli jsme u toho a povídali si s jeho majitelem a vynikajícím závodníkem Fierrem Guillermem.
S tímhle strojem jela první formulová závodnice Maria Theresa de Filippis 18. května 1958, bez pěti dnů o 59 let později vyhrál závod v Mostě. Dvakrát.
S tímhle strojem jela první formulová závodnice Maria Theresa de Filippis 18. května 1958, bez pěti dnů o 59 let později vyhrál závod v Mostě. Dvakrát. | Foto: Daniel Vojtíšek

Ostré slunce střídá vydatná jarní sprcha. Od obnažených kol šedesát let starých závodních formulí stříká voda do všech stran. Guillermo Fierro se ale nenechává zaskočit, a přestože někteří rivalové raději instinktivně zpomalují a je vidět, jak se v šikaně na mosteckém okruhu s volantem doslova perou ve snaze udržet stroj na asfaltu, vínové Maserati 250F 2523 jede dál, déšť nedéšť.

V posledních minutách musí odstoupit jiné Maserati 250F, které je však "jen" věrnou replikou. Fierro si s přehledem přijíždí pro zlatý pohár v závodu historických formulí s motorem vpředu vyráběných v letech 1930 až 1960. A to jak v sobotu, tak také v nedělním závodu.

Guillermo Fierro závodí s Maserari 250F čtyři roky: "Jak velkou to auto má hodnotu, nosím v hlavě, ale nesmí to znamenat, že bych se s ním měl bát závodit."
Guillermo Fierro závodí s Maserari 250F čtyři roky: "Jak velkou to auto má hodnotu, nosím v hlavě, ale nesmí to znamenat, že bych se s ním měl bát závodit." | Foto: Daniel Vojtíšek

"Závodění miluju, je to úžasný koníček," usmívá se Guillermo Fierro, vysoký Španěl s prošedivělými skráněmi. "Historickou formuli jsem sháněl docela dlouho, v dnešní době už není jednoduché ji pořídit za aspoň trochu rozumné peníze," dodává. Maserati 250F 2523 z roku 1954 po první formulové závodnici Marii Terese de Filippis koupil před čtyřmi lety. Do té doby byla v rukách soukromého majitele. "Doporučil mi ji Bernie Ecclestone, že mi bude sedět, je to vynikající stroj," říká.

O zajímavé momenty nebyla na trati nouze.
O zajímavé momenty nebyla na trati nouze. | Foto: Daniel Vojtíšek

Fierro vypráví o tomto zajímavém byznysu. Auta, se kterými se v 50. a 60. letech závodilo - mistrovství světa Formule 1 vzniklo v roce 1950 - v té době byla záhy zastaralá, automobilová technika procházela extrémně rychlým a překotným vývojem. Od šedesátých let se začalo závodit s formulemi s motorem vzadu. Takže starší stroje byly záhy nemoderní, nikdo je nechtěl. A skončily v muzeích, u soukromých majitelů nebo ve šrotu.

V posledních letech ale ceny historických strojů rostou přímo raketově. Podle Fierra je tento nárůst oproti i běžným drahým osobním vozům mnohonásobný. Za kolik tuto formuli koupil on, sice prozradit nechtěl, ale podle soustavných nabídek ví, že dnes, po čtyřech letech, kdy s ní závodí, by ji s přehledem prodal v přepočtu 150 milionů korun.

Náhradní díly na repliku stojící jen ve vedlejším boxu stojí stejně. "Náhradní díly na to neseženete, všechno si musíme vyrobit. Proto se dá v podstatě říci, že provoz mého auta je stejně drahý jako u repliky. Ale mám to neustále v hlavě, fakt, co je to za auto. Na druhou stranu to beru jako povinnost v tom autě závodit, proto přece bylo stvořeno," uvažuje nahlas Fierro.

V závodu FIA Lurani Trophy jezdí také jeden manželský pár. V modrém Brabhamu BT6 jezdí Caroline Rossi Di Montelera, na trati se drží za manželem Manfredem.
V závodu FIA Lurani Trophy jezdí také jeden manželský pár. V modrém Brabhamu BT6 jezdí Caroline Rossi Di Montelera, na trati se drží za manželem Manfredem. | Foto: Daniel Vojtíšek

A rozhodně s ním nedělá žádnou ostudu. Za čtyři roky s tímto Maserati vyhrál tolikrát, že to ani nespočítá. To se de Filippis nikdy nepodařilo. Guillermo Fierro se ale přesto k jeho původní majitelce dívá s obdivem. "Víte, to auto je velmi náročné na řízení. Musíte s volantem pořád pracovat, na dráze poskakuje a plave, je velmi neklidné. Jde o to, že si na to musíte zvyknout a tančit s ním," směje se.

Závody historických formulí The historic Grand Prix v rozsahu, který zahrnuje vozy od 30. let až po stroje z let osmdesátých, proběhly v Česku vůbec poprvé. Vedle strojů s motorem vpředu závodících v GP do roku 1961 a strojů s motorem vzadu, které bojovaly na okruzích poháru F1 v letech 1961 až 1965, se po Autodromu Most projížděly také vozy série FIA Lurani Trophy a také speciály Formule Junior z 50. a 60. let. Bojovala mezi nimi i jedna dáma na voze Brabham BT6.

Po trati se projel legendární československý jezdec Miroslav Adámek. "Ta nová šikana se mi nelíbí, dostal jsem tam hodiny," smál se.
Po trati se projel legendární československý jezdec Miroslav Adámek. "Ta nová šikana se mi nelíbí, dostal jsem tam hodiny," smál se. | Foto: Daniel Vojtíšek

Mimochodem, jedna ze závodících formulí Brabham, ovšem typ BT7 z roku 1963, patřila v Mostě k těm opravdu nejcennějším, co se duševního vlastnictví týče. Velkou cenu s ní vyhrál v letech 1963 a 1964 Dan Gurney a v roce 1964 Jack Brabham. V následujícím roce dojela první do cíle také s Denisem Hulmem a Giancarlem Baghettim. Jak ale prozradil technik ze stáje Kendle Adams, její majitel a závodník v jednom James King se někdy bojí, aby nepřišla při závodech k větší újmě. V nedělním závodu ale ztratil na vítěze Petera Horsmana v Lotusu 18/21 P1 jen šest desetin, a to je dobrý výsledek.

Pokud všechno dobře dopadne, měl by se v Mostě pohár Historic Grand Prix pořádat v příští sezoně znovu. Je to pro Česko ohromná čest a pro diváky nezapomenutelná podívaná. A co je potěšující, Most ani závodníky nezklamal. "Nikdy jsem tu nejezdil a mile mě překvapilo, jak pěkný je to okruh. Líbí se mi jeho tvar a skvělé zatáčky, fakt se mi tu jezdilo skvěle," uzavřel Guillermo Fierro, se kterým do Česka přijel vyhrát i kousek Marie Teresy de Filippis.

 

Právě se děje

Další zprávy