Polské legendy socialistických silnic. Maluch, Polonez i Syrena na unikátní výstavě

Polonez patří k ikonickým automobilům ze socialistické éry Polska. Na fotce navíc v policejní verzi.
Maluch alias Polski Fiat 126p, další produkt kooperace Poláků s italskou automobilkou, sice ve Varšavě nikdy nevyráběli, o jeho produkci se starala automobilka FSM v Bílsku-Bělé a později i Tychách, ale k legendám silnic v socialistickém bloku patří nesporně. První kusy Malucha vznikly počátkem června 1973 a z miniauta se stal okamžitý prodejní hit. Nakonec vůz vznikal až do roku 2000, přičemž na výstavě je k vidění i řada pozdějších variant s upraveným vzhledem či motorem.
Tudor postupně doplnily i některé další karosářské verze, třeba pick-up R-20, jehož produkce začala v roce 1972. Mimochodem na rozdíl od mnoha jiných muzeí neuvidíte jen nablýskaná auta, ale některá i v poměrně zanedbaném (původním) stavu.
Poměrně rozsáhlá sekce je věnovaná i polským lehkým užitkovým vozům (na druhou stranu těžké nákladní automobily prakticky až na jeden hasičský Star na výstavě nenajdete). Jejich typickým zástupcem je Tarpan poznaňské automobilky FSR. Jeho masová výroba začala v roce 1973 a vzniklo několik variant. Mimo jiné tato na snímku má vzadu posuvnou stěnu, která umožňuje rozšířit prostor pro cestující vzadu nebo náklad. Pamatujete? Podobnou vychytávku měla i později Felicia Fun. Poslední Tarpany vznikly až v 90. letech.
Polský automobilový průmysl po roce 1990 a změně režimu? Dobíhaly již zmíněné vlastní a notně zastaralé modely, zároveň ale začala i produkce automobilů zahraničních značek. A prim v tomto nehrál nikdo jiný než Fiat, který v roce 1991 odstartoval v Tychách výrobu malého Cinquecenta. V Polsku auto vznikalo pro celý svět, nejen tamní trh. Ve výrobě nakonec vydrželo do roku 1998, pak jej nahradilo Seicento rovněž z Polska. Ironií je, že Cinquecento mělo nahradit Malucha, který jej ale nakonec stejně přežil.
Foto: Jan Matoušek
Jan Matoušek Jan Matoušek
26. 8. 2021 6:02
Fabryka samochodów osobowych, zkráceně FSO, platila za jednoho z důležitých výrobců socialistických automobilů. Když však i do Polska přišla revoluční vlna, FSO podobně jako řada dalších automobilek východního bloku měnila majitele a dostala se do úpadku. Dnes už ve Varšavě auta nevyrábí, v bývalé lakovně je ale už potřetí k vidění výstava historie polského autoprůmyslu. Letos jsme ji navštívili.

Výstava Klasyki w FSO se letos koná již potřetí. Zajímavá je přitom nejen složením jednotlivých exponátů, které nabízejí průřez skutečně celou historií polského automobilového průmyslu (s důrazem na produkty FSO) od prvních modelů Warszawa až po automobily Daewoo a Chevrolet, ale také umístěním v bývalé lakovně továrny automobilky ve varšavské čtvrti Žeraň. Letos je k vidění na 300 exponátů rozdělených do dvou kategorií - historie polského autoprůmyslu a legendy světového motorismu.

Navštívit výstavu je možné ještě do poloviny září. Vstupné je potřeba zakoupit předem na určitou hodinu, prohlídka je komentovaná (v polském jazyce) a trvá zhruba dvě hodiny. Aktuálně najdete na stránkách akce volné časové sloty ještě na 4. a 5., 11. a 12. a 18. a 19. září. Cena vstupenky je 40 zlotých, tedy přibližně 220 korun, děti od čtyř do sedmi let mají vstup zadarmo (mladší mají vstup na výstavu zakázán).

 

Právě se děje

Další zprávy