Test: Francouzský Opel Astra se může vrátit na výsluní. A to nejen díky výhodné ceně

Test: Francouzský Opel Astra se může vrátit na výsluní. A to nejen díky výhodné ceně
Foto: Opel
Martin Přibyl Martin Přibyl
22. 3. 2022 6:02
Byla to jedna z nejtěžších vah evropského autoprůmyslu. Od dob své první generace se kompaktní Opel Astra vždy probojoval do finále evropské novinářské ankety Auto roku, v roce 2016 v ní navíc dokázal zvítězit. V letech 2005 a 2006 se pak jednalo dokonce o nejprodávanější auto v Evropě. Končící provedení ale poslední roky strádalo. Teď to má změnit nová generace s francouzskou technikou.
Na délku má Astra 4374 mm, to je podobné jako příbuzný Peugeot 308, ale o 10 cm více než třídní etalon VW Golf.
Na délku má Astra 4374 mm, to je podobné jako příbuzný Peugeot 308, ale o 10 cm více než třídní etalon VW Golf. | Foto: Opel

Opel v roce 2017 převzal tehdejší francouzský koncern PSA a nyní je součástí skupiny Stellantis. Zatímco předchozí Astry tak vznikaly především v režii německých vývojářů a jejich techniku přebíral mateřský americký koncern General Motors, novinka vychází z příbuzného Peugeotu 308.

Stejnou použitou podvozkovou platformu nicméně Astra skrývá umně. Jistě, na délku se od Peugeotu liší jen o pár milimetrů a má i identický rozvor, design je ale až na tvar zpětných zrcátek svébytný.

Dost možná bude pro kompaktní Opel jednou z největších deviz. Zatímco předchůdkyně byla nevýrazná šedá myš, novinka vyniká svou začerněnou přídí nazvanou Vizor (hledí) i ostře řezanými zadními svítilnami. Přitom ale design není překombinovaný jako právě u příbuzného Peugeotu 308.

Opel dostal volnost, i co se týče návrhu palubní desky. Není zde malý motokárový volant a ovládání není řešeno výhradně dotykovými displeji. Místo toho zůstal zachovaný praktický mechanický panel klimatizace a vyhrazená tlačítka třeba pro vyhřívání nebo ventilaci sedadel.

Palubní deska se pak snaží tvářit moderně, displeje navigace i budíků jsou v jednom černém panelu, v němž se skrývají i výdechy klimatizace. Na první pohled to působí neotřele, na ten druhý vyplavou na povrch některé laciné detaily. Jedná se třeba o páčky ovládající výdechy nebo o to, že Opel prostě není BMW, a tak displeje netvoří se svým okolím jednu efektní jednolitou plochu. Stejně tak grafika budíků působí možná až příliš spartánsky jednoduše.

Interiér působí moderně a přitom si zachoval fyzická tlačítka. Škoda jen lacinějších detailů.
Interiér působí moderně a přitom si zachoval fyzická tlačítka. Škoda jen lacinějších detailů. | Foto: Opel

Pokud něco u Opelu umí, tak jsou to příplatková sedadla s certifikací německých ortopedů AGR. Solidní je i 422litrový kufr, což je na hatchback nižší střední třídy nadále nadprůměrná hodnota.  

Místa vzadu je spíše tak akorát, se 175 centimetry se za sebe posadíte s drobnou rezervou, předchůdce byl vzdušnější. Na druhou stranu je díky odlišné architektuře palubní desky Astra vzadu prostornější než onen již několikrát zmíněný Peugeot 308. V něm malý volant řidiče nutí sedět s nataženějšíma nohama, a to ubírá místo cestujícím vzadu.

Opel se také chlubí tím, že Astra má oproti svým francouzským sourozencům (kromě Peugeotu je na stejném základu postavený i luxusní hatchback DS 4), upravený podvozek. Německý hatchback v praxi především dokáže svá velká, až 18" kola lépe držet na asfaltu. Auto tak nemá přílišnou tendenci uskakovat a na rozbité české okresce není nervózní. Výsledkem je velice dobrý komfort i jistota. Na rovném povrchu pak vyniknou vyvážené jízdní vlastnosti a obratnost auta.

Naladění motorů už se u Astry vlastně nikterak neliší. Vyzkoušeli jsme benzinovou 96kW tříválcovou jednadvojku, naftovou čtyřválcovou jednapětku o stejném výkonu a 133kW plug-in hybrid. První dva jmenované motory potěší svou uživatelskou přívětivostí, jejich dynamika je koncentrovaná do nižších a středních otáček. Nafťák je schopný bez velkého snažení jezdit do pěti litrů, benzin si řekne o šest až šest a půl.

V příplatkové výbavě Astry nechybí ani matrixové světlomety s neoslňujícími dálkami. Připlácí se za ně 30 000 korun.
V příplatkové výbavě Astry nechybí ani matrixové světlomety s neoslňujícími dálkami. Připlácí se za ně 30 000 korun. | Foto: Opel

Škoda toho, že Opel sice upravil podvozek, ale již nezvládl provést nic s šestistupňovým manuálem, který doprovázel naši testovanou jednadvojku. Páka se v kulise pohybuje nepřesně a občas zadrhne. Osmistupňový automat v dieselu působil lépe a můžete ho mít i s benzinem. Jen je nutné si připravit o padesát tisíc víc.

Plug-in hybrid dokáže oba konvenční motory překonat svým výkonem, ve sportovním módu táhne skutečně energicky, na druhou stranu je nutné se smířit s vyšší hmotností, která se podepisuje na jízdních vlastnostech a komfortu, a také s nešťastně naladěným pedálem brzdy, který je necitlivý a špatně se ovládá. O sedmdesát litrů je také menší kufr.

Spotřebu můžeme po padesáti kilometrech hodnotit velice složitě. Opel slibuje dojezd čistě na elektřinu okolo 60 kilometrů, volné okreskové tempo a město by v reálu mohlo znamenat přes 50 kilometrů. Výsledná hodnota spotřeby benzinu tak bude záviset na tom, jak často budete dobíjet a jestli se denní porce kilometrů vejde do reálného dojezdu.

Pokud vám nejde o výkon, ale o ekonomiku provozu, troufneme si odhadnout, že se dvousettisícový příplatek oproti naftové jednapětce nikdy nevyplatí.

I Astra nabízí hravé detaily, jedním z nich je svisle orientované třetí brzdové světlo.
I Astra nabízí hravé detaily, jedním z nich je svisle orientované třetí brzdové světlo. | Foto: Opel

Tím se dostáváme k jedné z největších deviz Astry a tím je její poměr cena a výbava. Již základní verze Edition totiž nabízí prakticky vše potřebné (automatickou klimatizaci, LED světla, parkovací senzory, litá kola, velký displej rádia nebo digitální budíky) a to za rozumných 479 990 korun, pokud si tedy vystačíte se slabším 81kW benzinem. Do půl milionu se však těsně vejde i silnější 96kW verze.

Srovnejte to s konkurencí. Příbuzný Peugeot 308 s o něco horší výbavou začíná na 490 000 korunách, hůře vybavený Seat Leon je od 504 900 korun a odvěký rival Astry, VW Golf pak startuje dokonce na 602 900 korunách. Opel tak nabízí moderní, pohledné, funkční auto s dobrou výbavou za výhodnou cenu.

Opel Astra 1.2 Turbo GS Line

Motor: benzinový 3válec, 1199 cm3
Výkon: 96 kW při 5500 ot./min
Točivý moment: 230 Nm při 1750 ot./min
Nejvyšší rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s
Kombinovaná spotřeba: 5,4-5,7 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 422 l 
Cena: od 579 990 Kč

Levněji dnes ve třídě pořídíte snad jen typy, které již mají polovinu modelového cyklu za sebou, jako je Hyundai i30, Kia Ceed a Renault Mégane, nebo auta, která využívají technický základ o třídu menších vozů, jako je Citroën C4 nebo Škoda Scala.

 

Právě se děje

Další zprávy