Test: Francouzský Opel Astra se může vrátit na výsluní. A to nejen díky výhodné ceně

Test: Francouzský Opel Astra se může vrátit na výsluní. A to nejen díky výhodné ceně
Foto: Opel
Martin Přibyl Martin Přibyl
22. 3. 2022 6:02
Byla to jedna z nejtěžších vah evropského autoprůmyslu. Od dob své první generace se kompaktní Opel Astra vždy probojoval do finále evropské novinářské ankety Auto roku, v roce 2016 v ní navíc dokázal zvítězit. V letech 2005 a 2006 se pak jednalo dokonce o nejprodávanější auto v Evropě. Končící provedení ale poslední roky strádalo. Teď to má změnit nová generace s francouzskou technikou.
Na délku má Astra 4374 mm, to je podobné jako příbuzný Peugeot 308, ale o 10 cm více než třídní etalon VW Golf.
Na délku má Astra 4374 mm, to je podobné jako příbuzný Peugeot 308, ale o 10 cm více než třídní etalon VW Golf. | Foto: Opel

Opel v roce 2017 převzal tehdejší francouzský koncern PSA a nyní je součástí skupiny Stellantis. Zatímco předchozí Astry tak vznikaly především v režii německých vývojářů a jejich techniku přebíral mateřský americký koncern General Motors, novinka vychází z příbuzného Peugeotu 308.

Stejnou použitou podvozkovou platformu nicméně Astra skrývá umně. Jistě, na délku se od Peugeotu liší jen o pár milimetrů a má i identický rozvor, design je ale až na tvar zpětných zrcátek svébytný.

Dost možná bude pro kompaktní Opel jednou z největších deviz. Zatímco předchůdkyně byla nevýrazná šedá myš, novinka vyniká svou začerněnou přídí nazvanou Vizor (hledí) i ostře řezanými zadními svítilnami. Přitom ale design není překombinovaný jako právě u příbuzného Peugeotu 308.

Opel dostal volnost, i co se týče návrhu palubní desky. Není zde malý motokárový volant a ovládání není řešeno výhradně dotykovými displeji. Místo toho zůstal zachovaný praktický mechanický panel klimatizace a vyhrazená tlačítka třeba pro vyhřívání nebo ventilaci sedadel.

Palubní deska se pak snaží tvářit moderně, displeje navigace i budíků jsou v jednom černém panelu, v němž se skrývají i výdechy klimatizace. Na první pohled to působí neotřele, na ten druhý vyplavou na povrch některé laciné detaily. Jedná se třeba o páčky ovládající výdechy nebo o to, že Opel prostě není BMW, a tak displeje netvoří se svým okolím jednu efektní jednolitou plochu. Stejně tak grafika budíků působí možná až příliš spartánsky jednoduše.

Interiér působí moderně a přitom si zachoval fyzická tlačítka. Škoda jen lacinějších detailů.
Interiér působí moderně a přitom si zachoval fyzická tlačítka. Škoda jen lacinějších detailů. | Foto: Opel

Pokud něco u Opelu umí, tak jsou to příplatková sedadla s certifikací německých ortopedů AGR. Solidní je i 422litrový kufr, což je na hatchback nižší střední třídy nadále nadprůměrná hodnota.  

Místa vzadu je spíše tak akorát, se 175 centimetry se za sebe posadíte s drobnou rezervou, předchůdce byl vzdušnější. Na druhou stranu je díky odlišné architektuře palubní desky Astra vzadu prostornější než onen již několikrát zmíněný Peugeot 308. V něm malý volant řidiče nutí sedět s nataženějšíma nohama, a to ubírá místo cestujícím vzadu.

Opel se také chlubí tím, že Astra má oproti svým francouzským sourozencům (kromě Peugeotu je na stejném základu postavený i luxusní hatchback DS 4), upravený podvozek. Německý hatchback v praxi především dokáže svá velká, až 18" kola lépe držet na asfaltu. Auto tak nemá přílišnou tendenci uskakovat a na rozbité české okresce není nervózní. Výsledkem je velice dobrý komfort i jistota. Na rovném povrchu pak vyniknou vyvážené jízdní vlastnosti a obratnost auta.

Naladění motorů už se u Astry vlastně nikterak neliší. Vyzkoušeli jsme benzinovou 96kW tříválcovou jednadvojku, naftovou čtyřválcovou jednapětku o stejném výkonu a 133kW plug-in hybrid. První dva jmenované motory potěší svou uživatelskou přívětivostí, jejich dynamika je koncentrovaná do nižších a středních otáček. Nafťák je schopný bez velkého snažení jezdit do pěti litrů, benzin si řekne o šest až šest a půl.

V příplatkové výbavě Astry nechybí ani matrixové světlomety s neoslňujícími dálkami. Připlácí se za ně 30 000 korun.
V příplatkové výbavě Astry nechybí ani matrixové světlomety s neoslňujícími dálkami. Připlácí se za ně 30 000 korun. | Foto: Opel

Škoda toho, že Opel sice upravil podvozek, ale již nezvládl provést nic s šestistupňovým manuálem, který doprovázel naši testovanou jednadvojku. Páka se v kulise pohybuje nepřesně a občas zadrhne. Osmistupňový automat v dieselu působil lépe a můžete ho mít i s benzinem. Jen je nutné si připravit o padesát tisíc víc.

Plug-in hybrid dokáže oba konvenční motory překonat svým výkonem, ve sportovním módu táhne skutečně energicky, na druhou stranu je nutné se smířit s vyšší hmotností, která se podepisuje na jízdních vlastnostech a komfortu, a také s nešťastně naladěným pedálem brzdy, který je necitlivý a špatně se ovládá. O sedmdesát litrů je také menší kufr.

Spotřebu můžeme po padesáti kilometrech hodnotit velice složitě. Opel slibuje dojezd čistě na elektřinu okolo 60 kilometrů, volné okreskové tempo a město by v reálu mohlo znamenat přes 50 kilometrů. Výsledná hodnota spotřeby benzinu tak bude záviset na tom, jak často budete dobíjet a jestli se denní porce kilometrů vejde do reálného dojezdu.

Pokud vám nejde o výkon, ale o ekonomiku provozu, troufneme si odhadnout, že se dvousettisícový příplatek oproti naftové jednapětce nikdy nevyplatí.

I Astra nabízí hravé detaily, jedním z nich je svisle orientované třetí brzdové světlo.
I Astra nabízí hravé detaily, jedním z nich je svisle orientované třetí brzdové světlo. | Foto: Opel

Tím se dostáváme k jedné z největších deviz Astry a tím je její poměr cena a výbava. Již základní verze Edition totiž nabízí prakticky vše potřebné (automatickou klimatizaci, LED světla, parkovací senzory, litá kola, velký displej rádia nebo digitální budíky) a to za rozumných 479 990 korun, pokud si tedy vystačíte se slabším 81kW benzinem. Do půl milionu se však těsně vejde i silnější 96kW verze.

Srovnejte to s konkurencí. Příbuzný Peugeot 308 s o něco horší výbavou začíná na 490 000 korunách, hůře vybavený Seat Leon je od 504 900 korun a odvěký rival Astry, VW Golf pak startuje dokonce na 602 900 korunách. Opel tak nabízí moderní, pohledné, funkční auto s dobrou výbavou za výhodnou cenu.

Opel Astra 1.2 Turbo GS Line

Motor: benzinový 3válec, 1199 cm3
Výkon: 96 kW při 5500 ot./min
Točivý moment: 230 Nm při 1750 ot./min
Nejvyšší rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s
Kombinovaná spotřeba: 5,4-5,7 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 422 l 
Cena: od 579 990 Kč

Levněji dnes ve třídě pořídíte snad jen typy, které již mají polovinu modelového cyklu za sebou, jako je Hyundai i30, Kia Ceed a Renault Mégane, nebo auta, která využívají technický základ o třídu menších vozů, jako je Citroën C4 nebo Škoda Scala.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 hodinami

Britka Ghislaine Maxwellová byla dnes v USA odsouzena k 20 rokům vězení za napomáhání finančníkovi Jeffreymu Epsteinovi zneužívat náctileté dívky

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

O deset procent se od září navýší plat části zaměstnanců ve veřejném sektoru

Od 1. září by měli dostat o deset procent přidáno nepedagogičtí pracovníci či lidé, kteří pracují v resortech, jako je kultura. Jde zhruba o 300 tisíc lidí. Po jednání na úřadu vlády to novinářům řekli ministr práce Marian Jurečka (KDU-ČSL) a předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Konečnou shodu na růstu platů ve veřejném sektoru však předsedové vládních stran s odboráři nenalezli.

Před úterním jednáním odboráři požadovali přidání ve veřejném sektoru od července a uváděli, že se chtějí dohodnout na navýšení o 15 procent lidem se zmrazeným výdělkem a o 7,6 procenta ostatním. Devět odborových svazů veřejné sféry na podporu požadavků vstoupilo do stávkové pohotovosti, další čtyři je podporují. Koalice se s odboráři znovu sejde 19. července, kdy by podle Jurečky měla vzniknout dohoda nejen pro letošní rok, ale i pro rok 2023.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Trump věděl o zbraních v davu, který vyzval k pochodu na Kongres, řekla jeho někdejší asistentka

Někdejší prezident USA Donald Trump byl informován o přítomnosti zbraní v davu svých podporovatelů, které 6. ledna 2021 vyzval k pochodu na sídlo Kongresu bezprostředně před vypuknutím nepokojů. Před vyšetřovacím výborem Sněmovny reprezentantů to vypověděla někdejší asistentka Trumpova personálního šéfa Marka Meadowse. Rovněž uvedla, že Meadows se jí už 2. ledna svěřil s obavou, že den volební schůze Kongresu by mohl být "velmi, velmi špatný".

Sněmovní komise při narychlo svolaném slyšení předvolala Cassidy Hutchinsonovou, což byla podle médií Meadowsova pravá ruka, která se účastnila prakticky všech jeho aktivit. Důrazem na její svědectví se panel snaží ukázat, že Trumpův Bílý dům před událostmi 6. ledna dobře věděl o rizicích, přesto však pokračoval v kampani proti volebním výsledkům a v burcování stoupenců.

Zdroj: ČTK
Další zprávy