Perla socialistického autoprůmyslu vznikla komunistům na truc. Legendární wartburg slaví 60 let

Perla socialistického autoprůmyslu vznikla komunistům na truc. Legendární wartburg slaví 60 let
Wartburg 311 se začal vyvíjet v roce 1954. Údajně šlo o vlastní iniciativu zaměstnanců automobilky v Eisenachu, a ředitel dokonce zaplatil pokutu za nedodržení pracovní kázně. Nakonec se ale projekt zalíbil tehdejšímu šéfovi východoněmeckých komunistů Walteru Ulbrichtovi a ředitel dostal přesně stejnou odměnu, jako byla původní výše pokuty.
Vozy z Eisenachu dostaly jméno podle mohutného hradu Wartburg tyčícího se nad městem. Nyní je součástí seznamu Světového kulturního dědictví UNESCO.
První auta se v Eisenachu vyrobila již roku 1898. Na snímku je typ 2, což byl v licenci vyrobený automobil francouzské značky Decauville. Následně zde vznikaly vozy s označením Dixi. Jenže na sklonku 20. let majitel zbankrotoval a továrnu převzalo  BMW.
Eisenach se po druhé světové válce ocitl v sovětské zóně. Přesto výroba aut BMW pokračovala, což se vedení automobilky v Mnichově nelíbilo. V roce 1951 dokonce soud zakázal východoněmecké automobilce používání loga BMW.
Foto: Wikipedia
Radek Pecák Radek Pecák
22. 3. 2016 7:48
Typ 311 slaví právě v těchto dnech šedesátiny, hranatý Wartburg 353 pak půlstoletí existence. Zejména typ 311 se vyráběl v mnoha karosářských variantách. Nejkrásnější byl model 313/1 Sport, který dokonce na autosalonu v New Yorku získal čestnou cenu za eleganci. Historie "socialistických" wartburgů trvala 35 let a skončila v roce 1991.
 

Právě se děje

Další zprávy