Extrémní vozidla, nad kterými zůstává rozum stát. Auta z dolů, letišť i kosmodromů

Jan Matoušek Dan Poláček Jan Matoušek, Dan Poláček
9. 2. 2023 6:02
Optikou osobních aut je za extrémní vozidlo možné považovat třeba původní vojenský "Humvee", šestikolový Mercedes třídy G nebo terénní supersport Aixam Mega Track. Jenže tam, kde osobní auta končí, nákladní a pracovní stroje teprve začínají. Vybrali jsme některé z nejextrémnějších průmyslových vozidel minulosti i současnosti. Podívejte se do galerie.

Letištní Tatra, která nezná bratra

Galerii zajímavých těžkých pracovních strojů můžeme jen těžko začít něčím jiným než Tatrou 815 TPL. Bylo to auto, které na konci 80. let vzniklo z jediného důvodu: na ruzyňském letišti mělo tahat a vytlačovat letadla. Impulz ke stavbě speciálu daly přímo Československé aerolinie, požadavků pak bylo hodně a navíc byly poměrně striktní. Jednalo se třeba o cenu nejvýše jeden milion, tažnou sílu nebo o výšku vozu. Tahač nesměl být moc vysoký, jinak by mohl kolidovat s letadlem.

Auto vzniklo s využitím dílů tehdy vyráběné Tatry 815, třínápravový podvozek vycházel z tahače přívěsů (proto zkratka TP, L pak znamená letištní). Kabina pocházela původně z autojeřábu, celkově nebylo 28 tun vážící auto vysoké ani dva metry a za kabinou mělo dvanáctiválcový motor. Dokázalo ale utáhnout či tlačit letadlo o hmotnosti až 400 tun.

 

Právě se děje

Další zprávy