Kdo jako malý nesnil o tom, že se stane popelářem a bude si užívat jízdu na zadním stupátku? Většina dětí z takového snu brzy vyrostla, auta na odvoz odpadu jsou ale už od počátku minulého století nedílnou součástí dopravy nejen v Česku, ale také ve světě. Jak se podoba popelářských aut na českých a československých silnicích vyvíjela, se můžete podívat do následující galerie.
Nastupuje Kuka
Na počátku 30. let nejenže započala výstavba vysočanské spalovny, ale v Praze se začala používat nová popelářská vozidla, pro něž se vžilo označení kukavůz. Kuka (též třeba KuKa nebo Ku-Ka) je přitom zkratka z německého Keller und Knappich Augsburg - to je firma, která přišla koncem 20. let s autem na svoz odpadu s rotujícím bubnem se spirálou uvnitř. To stlačovalo odpad. Znamenalo to také, že už nebylo nutné odvážet celé popelnice, stačilo z nich odpad do auta se speciální nástavbou jednoduše vysypat. Řešení se z Německa rychle rozšířilo dále (v Československu jej začala licenčně vyrábět ČKD). Jak to v dobovém kukavozu vypadalo, naznačuje podélný řez modelem na podvozku Praga. Dobový text hlásil, že Velká Praha vyprodukuje denně 30 až 60 vagonů odpadků, na jejichž odvoz je potřeba 28 podobných vozidel.