Auta, bez kterých by města nemohla existovat. Připomeňte si vývoj popelářských vozů

Jan Matoušek Dan Poláček Jan Matoušek, Dan Poláček
14. 3. 2023 6:02
Kdo jako malý nesnil o tom, že se stane popelářem a bude si užívat jízdu na zadním stupátku? Většina dětí z takového snu brzy vyrostla, auta na odvoz odpadu jsou ale už od počátku minulého století nedílnou součástí dopravy nejen v Česku, ale také ve světě. Jak se podoba popelářských aut na českých a československých silnicích vyvíjela, se můžete podívat do následující galerie.
Nádobový sběr odpadu ve dvacátých letech 20. století.
Nádobový sběr odpadu ve dvacátých letech 20. století. | Foto: Aktuálně.cz / Archiv Mariána Šumana-Hreblaye / Reprofoto z knihy „Taxi, popelářská a speciální vozidla - České a slovenské víceúčelové automobily od r. 1906“ vydané v Praze nakladatelstvím Albatros v roce 2013 / Se souhlasem k užití

První pražská spalovna

S postupným rozvojem automobilismu došlo i k motorizaci vyvážení odpadu. Jak vidíte na tomto snímku, fungovalo to dlouho tak, že nákladní auto naložilo plné popelnice (v Praze se používaly od 20. let) a vyměnilo za prázdné. Další krok v rozvoji vývozu odpadu v Praze představovalo vybudování zařízení na jeho spalování počátkem 30. let ve Vysočanech. Do té doby se odpad svážel na překládací stanice v Holešovicích, odkud byl pak vlakem převážen do okolí, kde se používal jako zemědělské hnojivo. 

Jak dnes uvádějí Pražské služby, výstavba spalovny byla nevyhnutelná, protože zemědělské zpracování odpadu bylo drahé a především závislé na tom, jestli jej budou chtít zemědělci přijmout. Trvalý provoz spalovny začal po roce provozu zkušebního 15. ledna 1934.

Ovšem na českém území nebyla pražská spalovna tou první. Už v roce 1905 totiž spalovnu odpadu vybudovali v Brně, které se jí dočkalo dokonce jako první město Rakouska-Uherska. Na rozdíl od té pražské však byla na konci druhé světové války vybombardovaná a obnovená byla až na konci 80. let se zahájením zkušebního provozu v lednu 1989.

 

Právě se děje

Další zprávy