Ford začíná s elektromobilitou. Jde třemi cestami

Radek Pecák Radek Pecák
9. 9. 2013 5:52
Vyzkoušeli jsme C-Max Energi a Ford Focus Electric
Foto: Radek Pecák

Hned tři různé možnosti pro lidi, kteří z různých důvodů chtějí zvolit vůz s nižšími emisemi CO2, nabidne v příštím rok v Evropě značka Ford.

Prvním bude hybridní mondeo. Jedná se o hybridní automobil bez možnosti dobíjení ze zásuvky. Vycházet bude z vozu, který se již pod názvem Fusion prodává ve Spojených státech amerických.

Vůz s benzinovým dvoulitrovým čtyřválcem, kterému bude při nízkých rychlostech a při rozjezdech sekundovat elektromotor, by měl mít průměrnou spotřebu v kombinovaném cyklu 4,5 litru na sto kilometrů jízdy.

Ve Frankfurtu, kde se konala mezinárodní novinářská prezentace nových ekologických modelů Ford, jsem měl možnost řídit další dva vozy, u nichž hraje elektrická energie ještě výrazně větší roli.

Tím prvním byl C-Max Energi, tedy plug-in hybrid, což je automobil, který zvládne autonomní jízdu na energii dobitou do akumulátorů z domovní zásuvky.

Jezdili jsme na okruhu, který začínal na mezinárodním letišti ve Frankfurtu a vedl skrze centrum města zpět do garáží na letišti. Byl dlouhý něco málo přes třicet kilometrů a zahrnoval jak silnice dálničního typu, tak i městské silnice s křižovatkami se semafory.

Zrychlení je radost

Kdybychom s kolegou, s nímž jsem se za volantem střídal, často nezkoušeli působivé zrychlení hybridního soustrojí (disponuje maximálním výkonem 140 kW), zřejmě bychom pouze na elektrickou energii zvládli ujet celou trasu. Však také Ford informuje, že předpokládaný dojezd na  energii obsaženou v 7,6 kWh lithium-iontovém akumulátoru je právě zhruba oněch třicet kilometrů.

Nakonec palubní počítač ukázal mezi daty o absolvované jízdě skutečnost, že na elektřinu jsme z celkově ujetých více než 33 kilometrů ujeli přes 26. Kombinovaná spotřeba pak činila 3,8 litru na sto kilometrů. To je samozřejmě téměř dvojnásobek, než udává oficiální číslo Fordu, i tak to je ale poměrně zajímavý údaj. Zvláště, zohledníme-li, že jsme se při prvním seznamování s vozem nesnažili o co nejekologičtější jízdu, ale spíše jsme zkoumali, jaké jsou možnosti tohoto vozu.

Dobít baterii na plnou kapacitu lze za zhruba dvě a půl hodiny. Teoreticky je tedy možné dojet do metropole z nějakého satelitního městečka, zajít si do kina či na větší nákupy a z parkovacího místa vybaveného zásuvkou zase odjet pouze na baterii.

I kdyby se však po vyčerpání elektrické energie žádná možnost nabití nenabízela nebo by na to prostě nebyl čas, je možno pokračovat na benzin další stovky kilometrů. Jelikož jsou baterie umístěné v kufru, zůstala pod zadními sedačkami klasická palivová nádrž.

Na druhou stranu, právě baterie zmenšily jinak velice objemný zavazadlový prostor zhruba na polovinu. Pojme tedy odhadem jen tolik, kolik malé městské hatchbacky.

Druhým z krátce testovaných vozů byl Focus Electric, tedy klasický elektromobil. Focus Electric.Na rozdíl od předešlých dvou aut se již sériově v Evropě vyrábí a dokonce v některých zemích prodává. V Česku by se měl za cenu kolem milionu korun začít nabízet zákazníkům v průběhu příštího roku.

Lidé prý elektromobily chtějí

Pod kapotou je elektromotor o výkonu 105 kW. Vůz vyvine nejvyšší rychlost 137 km/h, což jsme si v praxi ověřili a na jedno nabití má být schopen jízdy až 162 km.

Při naší testovací jízdě se při zmáčknutí startovacího tlačítka na displeji ukázal dojezd 77 kilometrů a na konci, po ujetí necelé čtyřicítky kilometrů, se dojezd snížil na 33. I v tomto případě jsme ale neváhali a tiskli pedál akcelerátoru k podlaze tak dlouho, dokud jsme nedosáhli maximální rychlosti 136 kilometrů v hodině.

Na kvalitních německých vozovkách mají oba testované vozy díky své zvýšené hmotnosti příjemně plavné jízdní vlastnosti. Zda se technikům Fordu podařilo podvozek naladit i pro horší cesty v tuzemsku, uvidíme teprve za rok.

Ford je o správnosti své nastoupené cesty přesvědčen. Nejprve si totiž nechal udělat průzkum, z něhož vyplynulo, že 72 procent respondentů pokládá elektrifikované automobily za ohleduplnější k životnímu prostředí; 28 procent by o pořízení elektrifikovaného vozu uvažovalo.

V USA automobilka loni prodala přibližně 46 000 elektrifikovaných automobilů.

První elektrický automobil vyrobil Ford přesně před 100 lety. Jednalo se o elektrizovanou verzi Fordu Model T, která se ale do sériové výroby nedostala. Společný projekt zakladatele Ford Motor Company Henryho Forda a vynálezce Thomase Edisona, kteří chtěli přivést na svět „levný a praktický elektrický automobil", ztroskotal na tehdejší technické úrovni akumulátorů.

 

Právě se děje

Další zprávy