Test: Ford Focus vs. jeho pradědeček Escort. Dělí je 37 let, ale geny se nezapřou

Test: Ford Focus vs. jeho pradědeček Escort. Dělí je 37 let, ale geny se nezapřou
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
12. 12. 2018 6:02
Srovnali jsme dva Fordy, které mají leccos společného. Třetí generace Fordu Escort z roku 1981 je totiž předchůdcem Focusu, bylo to první auto této kategorie se znakem Fordu s koncepcí "vše vpředu" s motorem pod přední kapotou a pohonem předních kol. Právě na Escort, avšak čtvrté generace a po několika faceliftech, pak navázal Focus v roce 1998. Letos přišel na trh Focus číslo tři.

První Escort spatřil světlo světa už v roce 1968, jenže tenkrát měl ještě náhon na zadní kola. Už tehdy se rozpoutala bitva mezi Fordem a Volkswagenem, když VW uvedl na trh první Golf "vše vpředu". Ford se mu musel ve vývoji techniky honem vyrovnat.

Escort třetí generace z roku 1980 byl tedy v historii Fordu v podstatě revoluční a od té doby konvenční auta s modrým oválem ve znaku dostala pohon na přední kola a napříč uložené pohonné ústrojí pod přední kapotou. Mimochodem, Escort v roce 1981 získal titul evropského auta roku. 

Třídveřový hatchback, který byl Motokovem, tedy Podnikem zahraničního obchodu, přihlášen k užívání na československých silnicích 8. června 1982, jsme si vybrali do srovnání s novým Focusem.

Escort v nazelenalé metalíze je rozhodně zajímavé auto. Obdobně staré škodovky, které by nikdo zavčasu nechránil před korozí, by už dávno vykvetly rzí skrz naskrz. Zato tento hranatý Ford zubu času statečně odolává.

Místa je v něm spoustu i proto, že karoserie není zdaleka tak robustní jako současný Focus, sloupky jsou násobně tenčí než ty, které podpírají střechu a chrání posádku při nehodě dnes. Výhled je naprosto bezproblémový, až na to, že Escort nemá pravé zpětné zrcátko a v tom levém toho také není vidět mnoho.

Volant má v průměru jen něco málo přes pět centimetrů, v porovnání se současnými masivnějšími věnci to chce čas, než si řidič zvykne na to, jak moc se automobilový svět v tomto směru posunul. Parkování bez posilovače totiž není pro slečinky.

Řadicí tyč čtyřstupňového manuálu trčí z podlahy jako přerostlá kytka a jednotlivé stupně v převodovce nezapadají tak hladce, jak jsme zvyklí dnes.

Řidič tu má k dispozici jen to, co opravdu životně potřebuje, na rozmanitost výbavy v kategorii kompaktních aut tehdy panoval jiný názor. Ani otáčkoměr v přístrojovém štítu není.  

Auta rostou. Před 37 lety byl kompaktní Ford o půl metru kratší.
Auta rostou. Před 37 lety byl kompaktní Ford o půl metru kratší. | Foto: Eva Srpová

Čtyřválcová třináctistovka s katalyzátorem, výkonem 69 koní a plynem ovládaným lankem má slušný zátah od nízkých otáček, ale nelze čekat zázraky. V technickém průkazu se sice uvádí maximální rychlost 155 km/h, řidič se bude bezpečněji cítit spíše v legálních dálničních rychlostech.

Nedostatek výkonu problém není, Escort váží jen 900 kg, jenže stupně v převodovce jsou velmi krátké a pětku můžete řadit už v městských rychlostech. Při vyšším tempu pak motor "řve".

Zrovna v tomhle ohledu se tedy chování pohonných ústrojí velmi posunulo. Studené starty autu navíc nesvědčí, neumí udržet otáčky, pokud stále nepřidržujete nohu na plynu, jde ale o nevyřešenou vadu konkrétního kusu. 

Mezi nejsilnější stránky Escortu patřila jak zmíněná prostornost v kabině i v kufru, tak i slušná úroveň komfortu a agilita, kterou předváděl velmi povedený podvozek. V mnohém se může vyrovnat i modernějším autům.

Vedle něj stojí nový Focus, který přišel na trh letos. Už od pohledu je znát, jak moc auta za ta léta narostla, Focus je o půl metru delší a zhruba o 40 cm širší. Pod kapotou mu pracuje litrový tříválec EcoBoost v silnější verzi s 92 kW a 170 Nm. Oproti Escortu také přibral na váze, a to o více než 400 kg.

Je pochopitelně uvnitř mnohem lépe zpracovaný, materiály se v kvalitě jen těžko vyrovnají a velký posun je znát v oblasti odhlučnění. Velmi snadno se řídí, ostatně, tříválce Fordu stále platí za jedny z nejlepších maloobjemových motorů, kterým nechybí živost a potěší, jak moc umí být univerzální, a dokonce i relativně úsporné.

Focus dorazil ve druhé nejnižší výbavě Trend Edition, která je působivě štědrá. Nepřiplácí se za manuální klimatizaci, kožený volant, 8palcový dotykový displej se všemi funkcemi Apple CarPlay a Android Auto. Focus umí také sám v městských rychlostech zabrzdit před překážkou. Prvky, které před téměř 40 lety neměla auta ani z řad prémiovek.

Neobjevujeme Ameriku, když uvedeme, že pokrok mezi Escortem z raných 80. let a novým Focusem je obrovský a současní řidiči si rychle zvykli na úroveň pohodlí i výbavy nejen té bezpečnostní, ale i komfortní.

Daleko zajímavější je ale fakt, že jisté geny současného kompaktního Fordu skutečně navazují na svého předchůdce. Tehdy se stal Escort hitem, uměl být totiž nejen pohodlný, byla i radost ho řídit, přestože šlo "jen" o třináctistovku v konvenčním třídveřovém hatchbacku.

Ford už tehdy platil za slušné univerzální auto s přidanou hodnotou, kterou ocenili ti, kteří opravdu rádi řídí. A je dobře, že zrovna to jeho prapravnuk podědil. Focus je totiž pořád vozem pro ty, pro koho není točení volantem otrava, ale radost.

Focus je v žebříčku nejprodávanějších aut a letošní rok na 14. příčce. Přehled nejprodávanějších vozů na českém trhu najdete tady.

 

Právě se děje

Další zprávy