Když chcete auto s charakterem: Test ostrého Fordu Focus ST s motorem z Mustangu

Když chcete auto s charakterem: Test ostrého Fordu Focus ST s motorem z Mustangu
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
2. 8. 2019 12:05
Rok po startu prodeje nové generace Fordu Focus přichází na trh ostrá varianta ST. A v mnoha ohledech se změnila, a to jak technikou, tak i v charakteru. Pro fanoušky ostrých Fordů jsou novinky více než pozitivní.

"Ostré hatchbacky od Fordu mají dlouhou historii. Ta sahá až k Fordu Cortina Lotus z roku 1963 nebo k Escortu Mexico z roku 1970 či o deset let mladšímu XR3i," připomíná Leo Roeks, šéf evropské divize Ford Performance specializující se na vývoj výkonných Fordů.

První ostrý Focus ST 170 pochází z roku 2002, o tři roky později se představila druhá generace vystřídaná v roce 2011 třetí. V pořadí čtvrtý Focus ST dostal benzinový čtyřválec o objemu 2,3 litru, důvěrné známý těm, kteří měli možnost motor vyzkoušet v útrobách Fordu Mustang či ve Focusu RS.

Mezigenerační nárůst výkonu ze 184 kW na 206 kW (250 vs 280 koní) a 350 Nm na 420 kW za současné úspory hmotnosti téměř 90 kg je rovněž potěšující zpráva. Nyní Focus ST zrychlí z nuly na 100 km/h za 5,7 sekundy, tedy o osm desetin rychleji. Aktuálně jde o nejvýkonnější variantu v modelové řadě Focusu.

V nabídce je i dieselová verze pro ty, kteří chtějí jezdit svižně, ale cestují hodně a daleko. Naftový motor 2.0 EcoBlue vygeneruje 190 koní a 400 Nm. Kdo potřebuje víc prostoru, k dispozici je nadále kombík, a to pro oba motory, na podzim bude možné si benzinový motor objednat i se sedmistupňovým automatem.

Jak Focus ST jezdí, jsme vyrazili vyzkoušet na silnice v okolí Nice. Recept na vizuální proměnu je tak všeobecně známý, že ho ani netřeba připomínat. Ke standardnímu Focusu přidejte ostře řezané nárazníky s většími nasávacími otvory, výraznou koncovku výfuku a hezká 18", případně 19" kola. Celkově působí atraktivněji.

Nová generace Focus si rozhodně zaslouží pochvalu za vynikající pozici za volantem. V případě Focusu ST dojem intenzivnějšího spojení s autem ještě posilují perfektně tvarovaná sedadla Recaro. Interiér je kvalitně postavený a pár detaily se od běžné verze liší - třeba kovovou hlavicí řadicí páky nebo chromovanými kryty pedálů.

Focus ST je v oranžovém laku výrazný a jde o jednu z nejoblíbenějších barev, ve kterých si ho lidé objednávají.
Focus ST je v oranžovém laku výrazný a jde o jednu z nejoblíbenějších barev, ve kterých si ho lidé objednávají. | Foto: Ford

První kilometry při klidnější jízdě v posádce zanechávají dojem, že i přiostřený Focus zvládne delší cesty v klidu a zajistí úroveň komfortu, které se máloco v této kategorii vyrovná. V kabině je i příjemně ticho. Což potěší, ale od ST čekáte něco víc. A to také dostanete.

Cesta vedla v okolí francouzského národního parku Prealpes d´Azur a také zčásti po slavné Route Napoléon. K našemu štěstí byly silnice i nezvykle prázdné a pár dovolenkářů šlo brzy předjet. V tu chvíli pro Focus ST platí otřepané klišé, že z dr. Jekylla se umí v mžiku oka proměnit v pana Hyda.

Kdo někdy jezdil výkonnými předokolkami, tuší, s čím se vývojáři nejvíce potýkají - jak přenést obrovskou porci výkonů na přední kola, aniž by se to projevilo na řízení, kdy volant nepříjemně tahá a s řidičem se věčně pere.

První dojem, který za volantem nového ST napadne, je obdiv k tomu, jak statečně této vlastnosti odolává. Nezmizela zcela, ale charakter auta se zásadně proměnil.

Červeně lakované třmeny, 19" kola, couvací kamera, LED světlomety  a kožená sedadla s vyhříváním jsou u verze ST Plus standardem..
Červeně lakované třmeny, 19" kola, couvací kamera, LED světlomety a kožená sedadla s vyhříváním jsou u verze ST Plus standardem.. | Foto: Ford

Výrazně tomu pomohl elektronicky řízený samosvorný diferenciál e-LSD. Podvozek auta dává jasně najevo, že vydrží opravdu hodně, mnohem více než dříve. Umí se vypořádat i s nepříjemnými nerovnostmi, udržuje slušnou úroveň komfortu, a přitom předvádí výjimečnou dravost, pokud o ni řidič požádá.

Na pravé straně volantu lze tlačítkem volit mezi jednotlivými jízdními režimy. Nám se nejvíce osvědčil Sport a také Race. ST má strmější (a velmi příjemně přesné) řízení a žádostivější chuť do otáček. "Převod řízení je u ST oproti běžným focusům o 15 % ostřejší," vysvětluje Leo Roeks, šéf evropské divize Ford Performance. Tlumiče jsou oproti standardnímu modelu tužší a podvozek se snížil o 10 mm.

Focus ST pozvedl sportovní charakter u ostrých hatchbacků na novou úroveň, motor nádherně zabírá už od nejnižších otáček, když se řidič nezdráhá polechtat plynový pedál, a výkony lineárně gradují napříč celým otáčkovým spektrem. Dokonalému sladění navíc pomáhá i perfektní šestistupňový manuál s tak akorát dlouhými převody. S paketem Performance zvládá sám využívá i meziplyny při podřazování a má Launch Control.

Ford Focus ST 2.3 EcoBoost

Motor: řad. 4válec, 2261 cm3, turbo
Výkon: 206 kW (280 koní) v 5500 ot./min.
Točivý moment: 420 Nm při 3000-4000 ot./min.
Zrychlení 0-100 km/h: 5,7 s
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Převodovka: 6st. manuální
Hmotnost: 1508 kg
Spotřeba: 7,9 l/100 km
Cena od: 779 900 Kč

Focus ST se tak hbitými přískoky pohybuje mezi horskými zatáčkami vysekanými do úpatí Alp s takovou elegancí, jaké je jen málokterý ostrý hatchback schopen dosáhnout. Navíc i fantasticky brzdí, a co nás i mile překvapilo - po ostré jízdě v kopcích se spotřeba stále držela okolo rozumných 12-13 litrů.

V Česku o horské zboží nepůjde, základní cena začíná na 779 900 Kč a lépe vybavené ST Plus je o 80 tisíc dražší, schopností proměnit i běžnou cestu v něco víc začíná být u moderních aut čím dál vzácnější. Je to auto pro ty, kteří milují řízení, a tato vlastnost je pro ně natolik zásadní, že za ni neváhají platit zlatem. Fakt, že předchozí generace ST patřila mezi nejlepší hot hatche na trhu, platí i pro tu novou. Jen ve všem, co šlo, je zase o kus lepší.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

České házenkářky na úvod Eura prohrály se Švédskem

České házenkářky vstoupily do mistrovství Evropy v Dánsku porážkou 23:27 s favorizovaným Švédskem. Svěřenkyně trenéra Jana Bašného v úvodním utkání základní skupiny B v Herningu dlouho držely krok, na startu druhého poločasu dokonce vedly o tři branky, ale závěr patřil Seveřankám.

V dalším duelu se český tým v sobotu utká s Ruskem a v pondělí zakončí skupinu proti Španělsku. Do další fáze turnaje, kterou budou dvě šestičlenné skupiny, postoupí první tři celky.

Švédsko a Česko se měly utkat už v březnu v kvalifikaci, kvůli koronaviru ale byly oba zápasy zrušeny a na šampionát se dostaly stejné týmy jako předloni. Kvůli přetrvávající pandemii se celý turnaj hraje bez diváků.

Zatímco český tým kvůli koronaviru nehrál zápas více než rok, Švédky stihly před šampionátem čtyři přípravná utkání. Svěřenkyně kouče Bašného se ale favoritek, s nimiž se jim v posledních letech nedařilo, nezalekly a od úvodu držely krok.

Seveřanky, šestý tým z předloňského Eura, sice v prvním poločase většinu času vedly, ale maximálně o dva góly. Mezi tyčemi v české brance se dařilo Kudláčkové, která působí ve švédském Kristianstadu, a i díky jejím zákrokům držel outsider v poločase nadějnou remízu 13:13.

Vstup do druhého dějství vyšel českému celku ještě lépe. Národní tým dal úvodní tři branky a chvíli měl překvapivý třígólový náskok. Pak přišla rozhodující fáze utkání.

Švédky po sérii čtyř branek otočily stav a ve 42. minutě vedly 19:18. Seveřanky se uklidnily a postupně navyšovaly náskok. V 56. minutě upravila Strömbergová už na 27:21 a bylo rozhodnuto.

Utkání skupiny B mistrovství Evropy házenkářek v Dánsku:

Švédsko - Česko 27:23 (13:13)

Sestava a branky Česka: Kudláčková, Novotná - Knedlíková 2, Konečná, Maňáková, Kvášová 2, Kordovská 2, Mikulášková, Hurychová 2, Šustková, Marčíková 3, Stříšková, Zachová, Kovářová, Jeřábková 8, Malá 4.

Nejvíce branek Švédska: Blohmová 5. Rozhodčí: Antičová, Jakovljevičová (obě Srb.). Sedmimetrové hody: 10/5 - 6/4. Vyloučení: 7:4. Bez diváků.

Rusko - Španělsko 31:22 (13:11)

Skupina D:

Německo - Rumunsko 22:19 (13:10), Norsko - Polsko 35:22 (17:13).

Zdroj: ČTK
Další zprávy