Fialová je spíše hnědá, ceny za parkování nikdo nezná. Do startu nových zón chybí už jen pár dní

Radek Pecák Radek Pecák
18. 8. 2016 7:16
Lidé, kteří potřebují parkovat se svými vozidly v ulicích městských částí Praha 5 a Praha 6, si od příští středy musí začít zvykat na nové pořádky. Končí parkování zdarma kdekoli, pravidla budou dost odlišná od již léta zavedených zón v oblastech Praha 1, 2, 3 a 7.
Oranžové pásky z nových značek v Praze 5 a 6 zmizí uprostřed příštího týdne.
Oranžové pásky z nových značek v Praze 5 a 6 zmizí uprostřed příštího týdne. | Foto: Radek Pecák

Praha - Hodně zmatků se dá očekávat od příští středy, kdy v hlavním městě v dalších dvou obvodech začínají platit zóny placeného stání. Jak zjistil redaktor online deníku Aktuálně.cz, který se pídil po podrobnostech zajímajících řidiče pohybující se s vozidly na území města, na řadu konkrétních otázek neumí dát přesnou odpověď ani představitelé zainteresovaných městských částí, městské policie, technické správy komunikací či firmy Eltodo, která zajišťuje provoz i údržbu zón, včetně kontroly parkujících.

Odpovědnost za jednotlivé problémy přitom na sebe často přehazují. "Tato otázka nespadá do naší kompetence, informace o cenách jsou k dispozici například na www.parkujvklidu.cz," slyšeli jsme se opakovaně. 

Parkomaty jsou umístěny v oranžových i fialových zónách, kterých by měla být převaha.
Parkomaty jsou umístěny v oranžových i fialových zónách, kterých by měla být převaha. | Foto: Radek Pecák

Když jsme ale na zmíněné adrese otevřeli záložku Ceny parkování, dozvěděli jsme se pouze toto: "Nový systém ZPS je připraven tak, aby bylo možné ceny parkovného dynamicky upravovat (například. podle toho, kdy jsou dané oblasti nejvíce vytížené). Konkrétní sazby a oblasti budou projednány a schváleny Radou hlavního města Prahy." 

"My ceny, za jaké se bude u nás parkovat, také nevíme," sdělila mluvčí městské části Prahy 5 Helena Šmídová. Zná pouze maximální povolené ceny pro jednotlivé zóny. V těch nejexponovanějších to může být až osmdesát korun za hodinu, ve druhém pásmu 60 a ve třetím 40.

Pro jistotu jsme se do nových zón na Smíchově zajeli podívat. Novotou zářící značky jsou instalovány, čáry vymezující parkovací stání namalovány, parkomaty jsou na svých místech. Jenže jejich obrazovky jsou zatím potemnělé a ani jiným způsobem nelze zjistit, kolik tu bude hodina parkování od příští středy stát.

Fialový pruh vypadá spíše jako hnědý
Fialový pruh vypadá spíše jako hnědý | Foto: Radek Pecák

Zarazila nás ještě další věc. Nikde jsme nenašli informaci o tom, kdy vlastně nový systém zón placeného státní začíná fungovat. Zatím jsou sice příslušné značky přeškrtnuty oranžovou lepenkou, ale ta bude zřejmě příští úterý odstraněna. Teoreticky se může stát, že občan, který není rezidentem (případně je, ale nemá vůz zaregistrován) a zaparkoval v tomto týdnu, na konci příštího týdne spatří na svém autě botičku, nebo ho nenajde, neboť bylo odtaženo.

Už jen poněkud úsměvnou záležitostí je fakt, že fialový pruh na dodatkových tabulkách vypadá spíše jako hnědý... Na zemi je tato zóna vyznačena bílou barvou. "Je to obdobný případ jako u oranžových zón, fialovou barvu jsme shánět nemuseli," říká s úsměvem mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková.

Fialových zón, které jsou v Praze novinkou, má být většina. Umožňují od rána do večera ve všedních dnech parkování jak rezidentům (občanům s trvalým bydlištěm v této oblasti, tak i návštěvníkům pod dobu 24 hodin, pokud si za stání zaplatili v parkomatu, případně prostřednictvím mobilní aplikace. Dalšími typy zón jsou modrá (s obdobnými pravidly jako v pražských obvodech 1, 2, 3 a 7) a oranžová určená pro krátkodobé, maximálně tříhodinové stání.

Novinkou je, že i v modrých zónách bude smět zaparkovat návštěvník až na tři hodiny, pokud se naučí zacházet s placením prostřednictvím internetové aplikace. V těchto částech samozřejmě parkomaty nejsou.

Pravidla pro parkování v modré zóně jsou podobné jako ve zbytku centra hlavního města.
Pravidla pro parkování v modré zóně jsou podobné jako ve zbytku centra hlavního města. | Foto: Radek Pecák

Parkomaty jsou jiné, než na jaké byli lidé v Praze dosud zvyklí. Jejich obsluha bude vyžadovat delší čas. Bude totiž nutno zadat i registrační číslo parkujícího vozu. Výhodou je, že parkovací lístek, který automat vytiskne, už nebude nutno vystavovat za oknem vozu. Stejně tak už nebudou řidičům omezovat výhled vylepené rezidenční karty.

"Pro kontrolu parkujících aut budou sloužit monitorovací vozidla. Pro Prahu 5 a 6 máme k dispozici celkem čtyři," uvedla Lidmila Kábrtová z Eltoda. Kamery instalované na střeše vozidla jsou schopné za jízdy číst registrační značky stojících vozů. Automatizovaný systém je následně porovná s těmi v databázi rezidentů i těmi, jejichž řidiči zaplatili za možnost krátkodobého stání.

V nových typech parkomatů už bude možné platit k kartami.
V nových typech parkomatů už bude možné platit k kartami. | Foto: Radek Pecák

To, co bude následovat poté, když systém zjistí neoprávněně parkující vozidlo, ale není zcela jasné. Zatímco v nynějších zónách kontrolují oprávnění k parkování strážníci Městské policie, v nově zřizovaných rolích bude jejich role menší.

"Přesto jim zůstává zůstává možnost vystavit lístek s vyrozuměním o podezření ze spáchání přestupku, případně instalovat botičku nebo nechat auto z modré zóny odtáhnout," uvedl náměstek pražské primátorky Petr Dolínek, který má na starosti oblast dopravy, a tím i přípravu nových parkovacích zón.

"V rámci rozšíření zón placeného stání byla činnost strážníků Městské policie Praha koncipována jako doplňková," upřesňuje Jan Čihák z tiskového oddělení Městské policie hlavního města. Městská policie má ale podle něho povinnost v okamžiku, kdy v daných lokalitách bude platné dopravní značení, postupovat v souladu se zákonem, tedy řešit případná přestupková jednání buď na základě oznámení nebo z vlastní činnosti," sdělil bez konkrétních podrobností.  

Za novým systémem si představitelé města stojí. "Inspirovali jsme se v zahraničí, například v Barceloně. Kromě celkové modernizace jsme měli na mysli rovněž omezení počtu udání upozorňujících na zaparkované vozy bez oprávnění v rezidenční zóně," uvedl Petr Dolínek. Jestliže se do aut už nebudou dávat ani rezidenční karty, ani parkovací lístky, nebudou už mít obyčejní škodolibí lidé možnost zkontrolovat, zda auto parkuje oprávněně, či nikoli.

Těch neoprávněně parkujících zřejmě bude v prvním období poměrně hodně. Své vozy si totiž například v Praze 5 zaregistrovala jen poměrně malá část zdejších obyvatel nebo podnikatelů. "Rezidenční oprávnění si dosud vyzvedlo jen čtyři tisíce obyvatel městské části či zde působících podnikatelů. "Přitom právo ho získat by teoreticky mohlo mít až přibližně 35 tisíc," uvedla.

Po startu nového systému bude od prvního září následovat rozšíření stávajících zón v oblasti Jarova na Praze 3 (to ale podle starých pravidel) a od 1. října začnou zóny fungovat i v částech Prahy 8. Tam podle podobného scénáře jako v pátém a šestém městském obvodu.

Další na řadě jsou Praha 4 a Praha 9. "Jakmile skončí smlouvy se současným provozovatelem v Praze 1, 2, 3 a 7, budou nová pravidla platit i zde," říká náměstek Dolínek. 

V těchto nových zónách bude podstatně zvýhodněno parkování pro elektromobily a vozidla zapojená do systému sdílení vozů (carsharing). Za rok zaplatí pouze stokorunu, zatímco běžně stojí rezidenční oprávnění obyvatele 1200 Kč.

 

Právě se děje

Další zprávy