Fabriky zavírají. VW na Slovensku, Fiat v Itálii, PSA v Evropě, Škoda stopku řeší

Eva Srpová Martin Frei Eva Srpová, Martin Frei
Aktualizováno 16. 3. 2020 16:02
Automobilové továrny v Evropě zavírají v důsledku obav z nákazy novým koronavirem. V pondělí 16. března se k zavřeným fabrikám Fordu ve Španělsku nebo Lamborghini v Itálii přidá také Volkswagen v Bratislavě. Škoda Auto řeší, zda k opatření přistoupit také. Podle neoficiálních informací je to jen otázka času a řeší se, za jakých podmínek a kdy.
Foto: Reuters

V důsledku obav z nákazy nemocí Covid-19 se uzavírají také automobilové továrny v Evropě. Protože v automobilkách dochází ke kontaktu velkého počtu lidí, firmy se snaží pozastavením produkce eliminovat možnost nákazy.

Nadále kritická zůstává situace na severu Itálie, odkud se do mnoha zemí vyvážely brzdy Brembo nebo elektrické systémy Magnetti Marelli.

Nejvíce zasaženou skupinou je Fiat Chrysler. Zavřené továrny Melfi, Pomigliano d'Arco, Cassino, Mirafiori, Grugliasco a Modena tvoří 65 procent jeho evropské produkce. Z Melfi se vyvážely do USA i vozy Jeep Renegade. Výroba je přerušena i v srbském Kragujevaci a polském městě Tychy.

Fiat zavřel továrnu v Itálii už ve středu v minulém týdnu a ty, kteří mohou pracovat z domova, firma vyzvala, aby tak učinili. Italská automobilka Lamborghini, spadající do koncernu Volkswagen, ve čtvrtek 12. března oznámila, že přerušuje výrobu minimálně do 26. března. Továrna sídlí na okraji Boloně.

"Toto opatření je aktem sociální odpovědnosti a ohledu vůči našim lidem v mimořádné situaci, ve které se právě teď nacházíme," uvedl ve svém prohlášení generální ředitel Lamborghini Stefano Domenicali.

K přerušení výroby přistoupilo rovněž Ferrari, které má továrnu v Maranellu a sídlo značky v Modeně. Odstávka má trvat 14 dní až do 27. března. Ferrari sice tvrdí, že mezi zaměstnanci nebyl zatím potvrzen žádný případ nákazy, ale příčinou k odstávce jsou závažné problémy v dodavatelském řetězci, které neumožňují pokračování výroby.

Specialista na brzdy Brembo, který dodává své komponenty nejen Ferrari, ale i dalším značkám, řekl v pátek, že příští týden dočasně uzavře své čtyři italské závody. Ekonomové tvrdí, že zastavení výroby automobilů citelně ovlivní už tak křehkou ekonomiku Itálie.

Plošné uzavírání hlásí koncern PSA (Peugeot, Citroën, Opel). Jeho evropské továrny pozastaví výrobu postupně. Nejprve francouzské Mylhúzy a španělský Madrid dnes odpoledne, zítra bude následovat Poissy, Rennes a Sochaux ve Francii, Eisenach a Rüsselsheim v Německu, Ellesmere Port ve Velké Británii a Gliwice v Polsku. Na středu je naplánováno uzavření Hordainu ve Francii, Viga ve Španělsku a Mangualde v Portugalsko. Jako poslední jsou v plánu na čtvrtek uzavírky továren v britském Lutonu a slovenské Trnavě. Znovuotevřít by se fabriky měly 27. března.

Továrny Renaultu zatím zůstávají otevřené. Na některá místa chybějících zaměstnanců povolal agenturní posily. Jen fabrika ve Flins nefunguje kvůli výpadku jednoho z dodavatelů, který ale prý nemá nic společného s koronavirem.

Portugalský závod Volkswagenu kvůli absencím snížil kapacitu o 16 procent.

Nákaza ve Volkswagenu
Ve většině německých továren pokračuje výroba naplno. Opel po prvním případu nákazy vyzval několik set administrativních pracovníků centrály, aby pracovali z domova. Volkswagen ohlásil pět nakažených v závodu v Kasselu a dva ve Wolfsburgu. Prý však nebyli v kontaktu s ostatními a výroba pokračuje. Tesla stáhla zpět do USA všechny americké zaměstnance zapojené do přípravy nového závodu v Berlíně.

Španělské automobilové továrny
Závažný dopad na automobilový průmysl má pandemie koronaviru ve Španělsku. V zemi je pět velkých montážních závodů a řada dodavatelských firem. Kromě domácího Seatu zde osobní vozy vyrábí Ford, Renault, skupina PSA, některé užitkové modely tu montuje i Nissan.

Globální výrobci se v posledních týdnech a dnes potýkali s problémy dodávek dílů, které pocházely z Číny. Kvůli tomu například Nissan musel pozastavit výrobu v pátek ve španělské továrně u Odeny. Seat se rozhodl ze stejného důvodu zastavit výrobu v Martorellu poblíž Barcelony.

Ke stejnému kroku přistoupil také Renault. Ve španělském Valladolidu a Palencii bude v pondělí a úterý 16. a 17. března pauza, do továrny nedoputovaly potřebné díly z Číny. V obou fabrikách pracuje zhruba 3000 lidí. Obnova výroby dílů na čínském území se v těchto dnes pomalu rozbíhá.

Ford v neděli oznámil, že zastavuje výrobu v továrně ve Valencii, a to minimálně na týden. Příčinou je, že se o víkendu mezi zaměstnanci potvrdily tři případy pozitivního testu na nákazu novým koronavirem. Jde o největší továrnu značky mimo americký trh, zaměstnává 7000 lidí a ročně vyrobí zhruba 400 tisíc aut včetně Galaxy nebo Mondea.

Na řadě je Slovensko
Od pondělí 6. hodiny ranní platí na Slovensku stav nouze, který znamená, že jsou uzavřeny obchody vyjma těch s potravinami, drogerií a lékáren a čerpacích stanic. "Musíme udělat vše, aby se tempo šíření viru nezvýšilo," řekl slovenský premiér Peter Pellegrini.

Volkswagen oznámil, že zastaví výrobu v bratislavské továrně. Proces odstávky probíhá v pondělí. Automobilka nicméně neuvedla, zda je příčinou potvrzení nákazy u zaměstnanců, nebo se tímto krokem snaží tomuto riziku předejít.

Bratislavský závod vyrábí trio velkých SUV Audi Q7, Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne a minivozy VW up!, Škoda Citigo a Seat Mii. Dále se zde připravují některé komponenty pro Bentley Bentayga (podlahové plošiny a nápravy). Doba odstávky zatím nebyla potvrzena.

Nákaza ve Škodě Auto
Nyní se jedná v mladoboleslavském závodu Škody Auto, zda se rovněž vyhlásí odstávka výroby. Ve Škodě byl potvrzen jeden případ nákazy koronavirem u zaměstnance, který pracuje v oddělení Škoda Parts Center (více zde).

Podle neoficiálních informací se čeká na vyhodnocení jednání nejvyššího managementu v koncernu Volkswagen. K odstávce ve výrobě pravděpodobně skutečně dojde, řeší se však, kdy a za jakých podmínek, tedy zda zaměstnanci, kteří zůstanou doma, budou dostávat 60 procent z platu, nebo jeho plnou část, případně budou čerpat dovolenou, anebo se se zaměstnavatelem dohodnou na jiných podmínkách.

"Vedení Škody bude v pondělí po setkání se sociálním partnerem KOVO a koncernem Volkswagen informovat pracovníky a veřejnost o dalších krocích," řekl Tomáš Kotera, vedoucí komunikace v automobilce.

Může odstávka ve výrobě zásadně ovlivnit ziskovost značky? "Čtrnáct dní odstávky nemusí být pro Škodu až tak zásadní problém. Pokud už dnes výrobní a dodavatelské firmy začínají mít problémy s dodávkou některých dílů a musí kvůli tomu částečně omezovat výrobu, není pak taková pauza úplná ztráta času. Současně by tím automobilka snížila riziko, že se někteří zaměstnanci nakazí a stejně přijde o část kapacity. Proto bych takovou odstávku neviděl úplně tragicky," řekl pro Hospodářské noviny Petr Knap, hlavní analytik společnosti EY.

Nošovické Hyundai (zatím) jede dál
V továrně Hyundai v Moravskoslezském kraji se o pozastavení výroby zatím neuvažuje. "Zatím neevidujeme jediný případ nákazy. Zavádíme ale přísná opatření, například zaměstnanci, kteří vydávají jídlo v závodní jídelně, mají respirátory. Denně zasedá náš ustanovený tým řeší aktuální situaci ohledně Covid-19, situace se může pochopitelně vyvíjet. Inspirujeme se také zkušenostmi naší centrály Hyundai v Jižní Koreji," dodává Pavel Barvík, tiskový mluvčí závodu Hyundai v Nošovicích.

K dnešnímu dni o přerušení výroby neuvažuje ani kolínská automobilka TPCA. "Situaci denně vyhodnocujeme a zvažujeme dopady případného přerušení produkce. Aktuálně ale nemáme jediný případ nákazy a počet lidí v nucené karanténě je v jednotkách," říká tiskový mluvčí TPCA Tomáš Paroubek.

 

Právě se děje

Další zprávy