Evropský bestseller v ohrožení. Nad VW Golf se stahují mračna, kvůli elektromobilům

Jan Matoušek Jan Matoušek
4. 8. 2022 16:14
Nad nejprodávanějším autem v Evropě se vznášejí otazníky. Volkswagen Golf možná kvůli nástupu elektromobility zmizí po konci stávající osmé generace z nabídky německého výrobce. Vývoj nástupce se totiž dost možná nevyplatí, připustil nový šéf Volkswagenu Thomas Schäfer.
Volkswagen Golf může být v ohrožení.
Volkswagen Golf může být v ohrožení. | Foto: Volkswagen

"Uvidíme, jestli se vůbec vyplatí vyvíjet nové auto, které v nabídce nevydrží dalších sedm nebo osm let," řekl Schäfer německému deníku Welt am Sonntag v reakci na budoucnost Volkswagenu Golf. Ta je výrazně ovlivněna jednak nadcházející normou Euro 7, jednak také rokem 2035 a zákazem prodeje aut se spalovacím motorem.

Nová emisní norma začne platit v roce 2025 a podle Schäfera výrazně prodraží auta se spalovacím motorem. Šéf Volkswagenu mluví o třech až pěti tisících eurech, které spolknou technologie na čištění výfukových plynů. A v roce 2035 pak nová auta se spalovacím motorem z Evropy zmizí úplně, jak v červnu odhlasoval Evropský parlament. To je pro Golf, který v aktuální osmé generaci sice nabízí i plug-in hybridní verze, ale z většiny stále spoléhá na benzinové a naftové motory, velká rána.

Volkswagen má navíc v nabídce elektromobil, který je podobně velký jako evropský bestseller: model ID.3, který si letos za první šest měsíců našel přes 17 tisíc zákazníků. Golf je pro srovnání na necelých 89 tisících, vyplývá ze statistik Jato Dynamics.

Německý výrobce aktuálně připravuje modernizaci osmého Golfu, který měl premiéru na sklonku roku 2019 a jeho prodej odstartoval začátkem roku 2020. Pokud počítáme standardní životní cyklus nového auta kolem šesti let, měla by se devátá generace Golfu objevit zhruba někdy v roce 2026, možná o něco později, pokud se jej automobilka rozhodne i vzhledem k přechodu na elektromobilitu natáhnout.

Nabízí se pak také otázka, jak moc příchod přísnějších emisních norem kompaktní model prodraží, a zda se i vzhledem k modelu ID.3 a případnému příchodu levnějších elektromobilů ještě zákazníkům vůbec vyplatí. Thomas Schäfer totiž mimo jiné také uvedl, že nepočítá s tím, že by spalovací motory byly ve střednědobém horizontu cenově výhodnou alternativou k elektromobilům. A v případě výraznějšího nárůstu ceny by se nakonec Volkswagenu nejspíše ani nevyplatilo devátý Golf vyrobit.

Rozhodnutí o budoucnosti modelu každopádně přijde už docela brzy. "Více budeme vědět během následujících dvanácti měsíců," předesílá Schäfer. Ještě loni přitom tehdejší vedení německé značky tvrdilo, že Golf je pro VW zcela stěžejním modelem a určitě dostane ještě další generaci se spalovacími motory.

Golf ale není jediným tradičním jménem z nabídky Volkswagenu, jehož budoucnost je nejistá. Už z dřívějška je jasné, že nový Passat se bude nabízet výhradně s karoserií kombi, sedan skončí a jeho místo zaujme elektromobil pravděpodobně se jménem ID.7.

Čas od času se v zahraničních médiích objeví i spekulace ohledně budoucnosti Pola. Podobně jako v případě Golfu Volkswagen pracuje na elektrických alternativách. Jmenovitě jde především o model ID.2, který by měl na trh přijít v roce 2025 a stát kolem 25 tisíc eur. Jeho dvojče nabídne i Škoda a Cupra, jak nedávno naznačila sada designových skic a koncept Cupra UrbanRebel.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 6 hodinami

Keňané volili prezidenta, poslance a senátory, komise může sčítat hlasy až týden

Keňané v úterý volili nového prezidenta, členy obou komor parlamentu a zástupce místních správ. I když se volební místnosti oficiálně uzavřely již v 16:00 SELČ, hlasování bylo podle BBC prodlouženo v místech, která se otevřela později. Hlavním tématem předvolební kampaně bylo řešení ekonomických problémů země. Na sečtení hlasů má volební komise maximálně sedm dní.

K letošním volbám se zaregistrovalo 22 milionů voličů. Keňská volební komise uvedla, že očekává volební účast kolem 60 procent. V posledních volbách v roce 2017 se k urnám dostavilo téměř 80 procent voličů.

O prezidentský post se ucházeli čtyři kandidáti. Vítěz nahradí dosavadní hlavu státu Uhurua Kenyattu, který po ukončení dvou mandátů nemá právo znovu kandidovat.

Keňské volby v minulosti provázely spory, obviňování z podvodů a také násilí. Jak píše agentura Reuters, Keňanům dělají největší starosti rychle rostoucí ceny potravin a hluboce zakořeněná korupce, takže mezi nimi panuje malá důvěra v to, že nová vláda něco změní.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Varnsdorfská textilka Velveta míří do insolvence, má dluhy přes 300 milionů

Tradiční výrobce oděvních textilií, společnost Velveta z Varnsdorfu na Děčínsku, nebyla schopna dostát svým závazkům vůči věřitelům, které přesahují 300 milionů korun. Byla proto nucena podat na sebe insolvenční návrh, informovaly dnes na webu Hospodářské noviny (HN).

Historie firmy sahá do roku 1777, kdy Josef Franz Anton Fröhlich zřídil ve Varnsdorfu tkalcovskou dílnu. Společnost se specializovala například na výrobu manšestru, dyftýnu nebo sametu. Sortiment doplňovaly oblekové tkaniny či tkaniny pro bytový dekorační textil a lůžkoviny.

"Ekonomická situace dlužníka se opět zhoršila s neočekávaným a razantním nárůstem cen elektřiny a plynu, který započal na konci roku 2021. Zvýšením cen energií se skokově zvýšily náklady na výrobu a na vlastní provoz obchodního závodu dlužníka," uvádí insolvenční návrh podaný ke Krajskému soudu Ústí nad Labem 8. srpna. Společnost s novými klienty vyjednala nové ceny, u dříve sjednaných zakázek se jí však nepodařilo zahrnout vyšší náklady, a proto nebyla schopna udržet svůj provoz v chodu.

Nadále však existují firmy Velveta Varnsdorf a Velveta Textilie, napsaly HN. První se podle obchodního rejstříku zabývá rozvodem tepla a elektřiny či barvením a chemickou úpravou textilií, druhá společnost se věnuje koupi zboží za účelem jeho dalšího prodeje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy