Evropský bestseller v ohrožení. Nad VW Golf se stahují mračna, kvůli elektromobilům

Jan Matoušek Jan Matoušek
4. 8. 2022 16:14
Nad nejprodávanějším autem v Evropě se vznášejí otazníky. Volkswagen Golf možná kvůli nástupu elektromobility zmizí po konci stávající osmé generace z nabídky německého výrobce. Vývoj nástupce se totiž dost možná nevyplatí, připustil nový šéf Volkswagenu Thomas Schäfer.
Volkswagen Golf může být v ohrožení.
Volkswagen Golf může být v ohrožení. | Foto: Volkswagen

"Uvidíme, jestli se vůbec vyplatí vyvíjet nové auto, které v nabídce nevydrží dalších sedm nebo osm let," řekl Schäfer německému deníku Welt am Sonntag v reakci na budoucnost Volkswagenu Golf. Ta je výrazně ovlivněna jednak nadcházející normou Euro 7, jednak také rokem 2035 a zákazem prodeje aut se spalovacím motorem.

Nová emisní norma začne platit v roce 2025 a podle Schäfera výrazně prodraží auta se spalovacím motorem. Šéf Volkswagenu mluví o třech až pěti tisících eurech, které spolknou technologie na čištění výfukových plynů. A v roce 2035 pak nová auta se spalovacím motorem z Evropy zmizí úplně, jak v červnu odhlasoval Evropský parlament. To je pro Golf, který v aktuální osmé generaci sice nabízí i plug-in hybridní verze, ale z většiny stále spoléhá na benzinové a naftové motory, velká rána.

Volkswagen má navíc v nabídce elektromobil, který je podobně velký jako evropský bestseller: model ID.3, který si letos za první šest měsíců našel přes 17 tisíc zákazníků. Golf je pro srovnání na necelých 89 tisících, vyplývá ze statistik Jato Dynamics.

Německý výrobce aktuálně připravuje modernizaci osmého Golfu, který měl premiéru na sklonku roku 2019 a jeho prodej odstartoval začátkem roku 2020. Pokud počítáme standardní životní cyklus nového auta kolem šesti let, měla by se devátá generace Golfu objevit zhruba někdy v roce 2026, možná o něco později, pokud se jej automobilka rozhodne i vzhledem k přechodu na elektromobilitu natáhnout.

Nabízí se pak také otázka, jak moc příchod přísnějších emisních norem kompaktní model prodraží, a zda se i vzhledem k modelu ID.3 a případnému příchodu levnějších elektromobilů ještě zákazníkům vůbec vyplatí. Thomas Schäfer totiž mimo jiné také uvedl, že nepočítá s tím, že by spalovací motory byly ve střednědobém horizontu cenově výhodnou alternativou k elektromobilům. A v případě výraznějšího nárůstu ceny by se nakonec Volkswagenu nejspíše ani nevyplatilo devátý Golf vyrobit.

Rozhodnutí o budoucnosti modelu každopádně přijde už docela brzy. "Více budeme vědět během následujících dvanácti měsíců," předesílá Schäfer. Ještě loni přitom tehdejší vedení německé značky tvrdilo, že Golf je pro VW zcela stěžejním modelem a určitě dostane ještě další generaci se spalovacími motory.

Golf ale není jediným tradičním jménem z nabídky Volkswagenu, jehož budoucnost je nejistá. Už z dřívějška je jasné, že nový Passat se bude nabízet výhradně s karoserií kombi, sedan skončí a jeho místo zaujme elektromobil pravděpodobně se jménem ID.7.

Čas od času se v zahraničních médiích objeví i spekulace ohledně budoucnosti Pola. Podobně jako v případě Golfu Volkswagen pracuje na elektrických alternativách. Jmenovitě jde především o model ID.2, který by měl na trh přijít v roce 2025 a stát kolem 25 tisíc eur. Jeho dvojče nabídne i Škoda a Cupra, jak nedávno naznačila sada designových skic a koncept Cupra UrbanRebel.

 

Právě se děje

Další zprávy